Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-01-01, 22:14   #1
mabuzak mabuzak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2015
Inlägg: 5
Question Var köpa elastisk tråd?

Ja, som rubriken lyder letar jag med ljus och lykta efter strechig/elastisk tråd till overlockmaskin. Jag hittar bara sånna större konformade spolar på brittiska sidor, ingen i Sverige?

Hittar inte heller "clear elastic" alltså sådant plastband man förstärker sömmar i kläder sydda av superstrechigt tyg. Vad heter det på svenska? Om någon vänlig kan hjälpa mig hitta är jag evigt tacksam
mabuzak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 07:53   #2
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Köpte "Axelband" från stoff o stil, nr 2 du frågar om.
Finns 5 meter o 50 meter, svart o vit....
http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...rticleId=18334
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 08:00   #3
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Hittar inte elastisk overlocktråd.... men skulle du behöva något vanligt tråd/jeans osv (särskild synålar) är de verkligen bra här, mycket bra hjälp får man med.... har köpt 100 pack av bl.a brodyr nålar, o vanliga synålar , fick köpa nålar till overlocken här oxå... men inte 100 pack dock mycket billigare än jag sett andra ställen...
http://shop.indukta.se/
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 10:55   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
All overlockstråd ska i princip vara elastisk, annars håller den inte för maskinens höga hastighet. Det finns bra tråd att köpa på många ställen. Varning för luddig tråd för den sätter sig i maskinen och kan orsaka problem.
Jag undrar om du menar Wooly Nylon som ser ut som vanlig tråd på rullen. men som krusar sig enormt när den släpps fri. Den används ofta i industriellt sydda trosor och kalsonger för sömmen blir mjuk.
Sådan tråd lär finnas i någon affär i Lund, men folk söker utländska shoppar för priset i Sverige är skyhögt.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 11:50   #5
mabuzak mabuzak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2015
Inlägg: 5
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
All overlockstråd ska i princip vara elastisk, annars håller den inte för maskinens höga hastighet. Det finns bra tråd att köpa på många ställen. Varning för luddig tråd för den sätter sig i maskinen och kan orsaka problem.
Jag undrar om du menar Wooly Nylon som ser ut som vanlig tråd på rullen. men som krusar sig enormt när den släpps fri. Den används ofta i industriellt sydda trosor och kalsonger för sömmen blir mjuk.
Sådan tråd lär finnas i någon affär i Lund, men folk söker utländska shoppar för priset i Sverige är skyhögt.
Jo, precis! Wooly nylon ser ut som det jag söker!
Det verkar som att jag får beställa från "utomlands", jag undrar vilken shop som blir billigast?
Vet du spontant vilka märken man ska passa sig för och vilka som är bra?
mabuzak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 11:54   #6
mabuzak mabuzak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2015
Inlägg: 5
Citat:
lindemann skrev: Visa inlägg
Köpte "Axelband" från stoff o stil, nr 2 du frågar om.
Finns 5 meter o 50 meter, svart o vit....
http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...rticleId=18334
Okej Det fungerar lika bra? Bandet är elastiskt?
Det står i mönsterbeskrivningen till plagget jag hade tänkt sy att bandet ska vara 1 cm brett. Vet inte varför eller om det är nödvändigt dock.
mabuzak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 16:54   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
mabuzak skrev: Visa inlägg
Okej Det fungerar lika bra? Bandet är elastiskt?
Det står i mönsterbeskrivningen till plagget jag hade tänkt sy att bandet ska vara 1 cm brett. Vet inte varför eller om det är nödvändigt dock.
Det beror på vilken funktion bandet ska ha. Om det ska hindra axelsömmen att töja sig för mycket i ett trikåplagg så kan man använda ett smalt vävt band i stället. Tänk på de band som hindrar köpeplagg från att ramla av från galgen.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 18:21   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
mabuzak skrev: Visa inlägg
Jo, precis! Wooly nylon ser ut som det jag söker!
Det verkar som att jag får beställa från "utomlands", jag undrar vilken shop som blir billigast?
Vet du spontant vilka märken man ska passa sig för och vilka som är bra?
Tyvärr kan jag inte så mycket om den marknaden, men jag tror att den sortens tråd håller mycket hög kvalitet i allmänhet. Den kan säkert ha andra namn också. Om du köper inom EU t.ex. England eller Tyskland så riskerar du inte tullavgift.
Hos Ebay och Amazon kan varorna komma från väldigt olika platser, så kolla villkoren för frakt och försäljarens rykte.
Aliexpress (Kinesiska företag )skickar oftast portofritt, men det tar flera veckor innan du har varorna. Kolla även här försäljarens rykte.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 11:25   #9
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Är det Framilonband du letar efter? Det finns i flera bredder, oftast 5-6 mm och runt en cm bredd. Båda köpte jag förut på Stoff och Stil i Stockholm. Vet inte, om båda finns även i webbshop, kolla upp det. Det brukar finnas i andra webbutiker, såg den hos tyg.se. Oftast är det bara priserna som skiljer🙂 Framilonband är väldigt elastiskt, jag får för mig det stod någonstans den utvidgas till 4 ggr sin ursprungliga längd. Den är stabil också, så den sträcker sig inte lika snabbt som resår. Bibbis textil brukar ha den smalare, 5 eller 6 mm, köpte också därifrån förut. Den använder jag för det mesta, det brukar räcka för att rynka trikå ärmar eller kjolvåder på dotterns trikåklänningar. I axelsömmen brukar jag antingen ta en vävt band, som också köpt hos Bibbis, eller bara skära en bit trikåtyg på längden. Men jag sett i flera sömnadsbeskrivningar i t ex Ottobre att de använder Framilonband i axelsömmarna på trikåtröjor, då brukar det står den smalare bredden, tror jag. Fördelen är nog att det blir tunnare sömmen, antar jag
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 20:56   #10
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Framilonband hittar man hos Stoff och Stil under Diverse resår - Transparent resår. Det är inte konstigt att folk inte hittar det, när det kallas olika. Kanske beror på att Framilon-namnet är patentregistrerat eller liknande, så andra tillverkare kan inte använda det?
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
clear elastic, elastiska sömmar, overlock tråd, sy i jersey, var hitta elastisk sytråd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons