Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-01, 09:17   #1
harklattan harklattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 18
Köpa overlock

hej! Undrar om någon har bra tips på vilken maskin man bör köpa. Jag vill kunna sy de snygga sömmarna i nederkanter på kläder (som med tvillingnål fast proffsigt) Samt göra de här sömmarna man ofta ser utanpå sömmarna på t.ex munkjackor(som en åtta typ med raksöm i mitten) och fålla snyggt. Det är det enda jag ska ha maskinen till! Tittade på Toyota, men blev inte klok på vad för sömmar overlocken syr(vet inte ens vad de olika sömmarna heter). Någon som kan hjälpa mig?? Jag syr massor med barnkläder men vill få till den där "proffsiga" looken...//Tia
harklattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 09:55   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
För att kunna sy täcksöm (den söm som ser ut som tvillingnålssömmen) räcker det med en lite mer avancerad overlock för hemmabruk. Den andra sömmen finns, vad jag vet, inte på hemma maskiner Om du tvunget vill ha den får du nog köpa en industrimaskin. Däremot finns det liknande sömmar som kallas flatlocksöm. Jag tror att du till en början klarar dig alldeles utmärkt med flatlocksömmen.

Jag rekomenderar någon av Pfaffs Coverlock maskiner:

http://www.pfaff.com/sweden/12_2_3/12_2_3_index.htm

Själv hade jag en Husqvarna huskylock 936 först men den bara krångla. Numera har jag en Pfaff 4862 som jag är jättenöjd med.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 10:23   #3
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Och jag älskar min Bernina

Jag vill argumentera för modellen med två separata maskiner. Jag har en Bernina 1100d som är så bra.Syr fint. Står stabilt med "sugfötter". Tappar inte trådspänningen även om du syr mycket och länge. Stark motor. Låter lite. Bra helt enkelt. Brevid den står en Bernina 009DCC som bara kan sy täcksöm och kedjesöm. Man slipper bygga om maskinen för den där korta sömmen som annars inte blir av. Man syr ju inte precis industriellt med långa serier av samma sömmar. Jag tycker att det är avbrott nog att byta färg på tråden.


Annika

Senast redigerad av Ankungen den 2005-09-01 klockan 20:34.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-04, 22:51   #4
harklattan harklattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 18
Priser?

det tråkigaste som finns med de flesta svenska hemsidor är att nästan ingen vågar sätta ut ca priser... Ni som är nöjda med era, vad har de kostat er? Både ni som har allt i ett maskiner och du som har cover och overlock seperat... Undrar vad som är mest prisvärt egentligen!
harklattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 07:41   #5
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag har för mig att jag betalade 12500 kr för båda maskinerna. Jag köpte dem ihop och fick bättre pris. Enskilt tror jag att de hade gått på ca 16000 kr.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-07, 20:57   #6
eandrea1 eandrea1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 37
Är ute efter en maskin som kan sy täcksöm

Vad kostar en Bernina 009DCC?
eandrea1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-07, 21:02   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Min husqvarna gick på 10 500 (den som krångla) och pfaffen 9 900 kr inklusive 3 extra pressarfötter.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-07, 21:17   #8
eandrea1 eandrea1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 37
Jag är nog inne på at köpa en Pfaff coverlock 4862. Men skall nog vänta till mässan så att man får ner priset.
eandrea1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons