Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-08, 15:23   #1
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Rynkfot?

Är det någon som har köpt rynkfoten till Pfaff Coverstyle eller nån annan Pfaff overlockmaskin? Jag beställde en från tyskland och fick den levererad idag. MEN jag fattar inte hur den funkar. Vilken söm skall man använda? Hur jag än bär mig åt så rynkar den inte, bara syr ihop två lager. Är det något mer tillbehör jag behöver? Eftersom jag inte förstår tyska så fick jag chansa. Har sökt på Pfaffs svenska hemsida men inte fått någon vägledning. HJÄLP mig någon vänlig själ. Hade tänkt sy en tyllkjol med hjälp av den.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-08, 20:53   #2
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Kan du lägga ut en bild på den? Jag har lite infomaterial hemma, så jag kan se om den finns med där i och kanske hjälpa dig att lista ut hur man gör.

Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-08, 23:29   #3
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej Annika!

Jag har en rynkfot (G står det på den) som jag köpte till min Coverstyle (men de passar nog till alla pfaffs overlockar tror jag). Jag sydde en volangkjol med den för nån vecka sen (bild finns i mitt galleri om du vill se hur det blev med rynket). Man måste lägga tyget som ska rynkas underst (rätsidan upp) och sedan det som man ska sy fast volangen emot ska ligga ovanpå mellan metallbrickorna på pressarfoten (rätsidan neråt). Du måste sy lite först så att du får rynkor innan du kan föra in ovantyget. Håll sen det övre tyget lite spänt när du syr, medan det undre matas fritt. Jag använde söm nr 7, dvs vanlig overlocksöm.
Tyget jag sydde i var manchester och det funkade bra, fast jag tror jag att hade fått mer rynkor om tyget varit lite tunnare. Fick du ingen bruksanvisning med foten?
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 12:03   #4
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Nej ingen bruksanvisning och det är fot G jag har. Tycker att jag har testat din metod utan önskat resultat. Vad har du för stygnländ, trådspänning mm. Hur varierar man rynkeffekten? Dvs hur mycket eller lite rynkor man vill ha.
Jag får testa igen.
PS har ingen kamera hemma så bild blir det ingen.

Annika

Senast redigerad av ankan den 2005-08-09 klockan 13:04.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 12:07   #5
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag har en rynkfotsfråga som inte rör Pfaff's maskiner utan rynkfötter i allmänhet.

Hur får man tyget rynkat precis som man vill ha det? Jag har en rynkfot, och om jag har låt oss säga en 20 centimeter lång tyg bit och jag vill att den färdigrynkad ska vara 10 centimeter, hur gör jag då?
Är det möjligt att bestämma "rynket" på det viset alls?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 07:20   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När jag testade foten i butik så fick man dra rätt så ordentligt i det övre tyget för att det skulle bli rynkor.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 11:09   #7
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Jag hade stygnlängd 4, diff.matning 2, trådspänning 5/6, 4, 2, 2. Jag tyckte det var lite knepigt i början när jag testade att få igång matningen av övertyget. Jag märkte sen att det gäller att få in övertyget ordentligt långt in mellan metallbrickorna så att det får fäste, åtminstonde gällde detta tjockare tyg. Jag har ännu inte hunnit testa så mycket annat tyg med den. Variationen av rynkningen kan varieras med diff.matningen står det i instruktionsboken. Men jag kan även tänka mig att olika tyg rynkar olika mycket samt att spänna ovantyget när man syr.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 11:27   #8
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
måste man ha en overlock för att kunna ha en rynkfot? jag har bara en vanlig symaskin och en overlock lär det nog inte bli på ett tag, tyvärr.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 12:55   #9
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Rynkfot finns även till vanliga maskiner, jag har i alla fall en till min Husqwarna, fungerar jättebra. Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 14:17   #10
birg birg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 54
Rynkfot

Ja det kan vara besvärligt att komma igång,
Men det bästa är att leka med bommulstyg och lära sighållfastheten i övertyget,
Ge inte upp, för rätt som det är så hittar du rätt med diff.inst . Och som många säger räta mot räta gäller.Och fast hållning på övertyget,
Testa inte på glatta tyger för det är det svåraste som finns, det bara vill glida ifrån varandra. Med lite tålamod så går detsäkert bra.
birg
birg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-18, 14:58   #11
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Är också sugen på en rynkfot - var får man tag i dem? Själv har jag en ca 10 år gammal Husqvarna...
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-19, 07:51   #12
birg birg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 54
Rynkfot

Rynkfot hittar du i vilken Husqvarnabutik med
tillbehör. Lycka till!
Birgitta
birg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons