Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-11, 10:55   #1
xxx xxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 70
Undran

Hej alla syglada jag har undrat över en sak en tid och kan inte låta bli att fråga och hoppas att ingen tar illa upp.
Hur finanserar ni era symaskinsköp?
Det låter så enkelt att nu har jag köpt en ny till osv.
Sparar,lånar, tar på avbet. eller lever ni på vatten och bröd en tid?
Skulle vara kul att veta och kanske få lite tips på olika sparmetoder.
Ha det så gott bakom maskinen.
xxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 11:00   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Det har jag också funderat på. Vad har ni för bra tips för att få råd? =O)
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 11:06   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag har sparat pengar under ett år till min nya overlock. Har i detta fall prioriterat mitt intresse. Fiss mängder med andra hål jag kunde stoppat pengarna i istället men allt handlar till slut om vad man prioriterar.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 11:20   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Personligen tycker jag inte om avbetalningar/lån och en symaskin man köpt kontant känns bättre att sy på. Det är nog bara att spara och gneta och prioritera till det man verkligen vill ha.

Ett tips för att spara pengar är att aldrig handla med mynt. Lägg så all växel du får varje dag i en gris och gissa om du får till en liten samling efter ett tag
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 11:31   #5
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Citat:
Lägg så all växel du får varje dag i en gris...
Om jag inte minns fel så om man sparar 10-kronorna i en 2 L petflaska så blir det ca 15.000:-

Kan ju vara en liten morot
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 11:33   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När jag bytte till nya maskiner i våras, fick jag en del i byte för den gamla, + kundrabatt. Sedan hade jag en slant att lägga kontant, resten ca 8 000,- tog jag på avbetalning 24 mån. Men betalade klart redan efter 2 månader.
Det gick så smidigt och bra att betala mina nya fina maskiner.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 12:52   #7
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
Sparande, gnetande & prioriteringar är det
som gäller för mej.
Spara på växelmynten ger fortare
resultat än man kan tro.
Sen just det här med prioriteringar,
ja där är vi ju alla sååå olika...
Själv har jag t ex inte varit
till en frisör på ca 10 år medans en väninna
till mej glatt lägger 1500-2000:-/mån på håret,
naglar,ansiktsbehandlingar & liknande
för det är sån't som får henne att må bra med sej själv..
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 13:05   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Prioritera och försöka spara en slant och oftas byter man ju opp sig ungefär som med en bil.
Den första maskinen 1100:- den sista 46 000: inkl program och så en del maskiner dess emellan
Om man bara har ett intresse.
När jag var yngre och levde själv då kunde jag koka en hel gryta ärtsoppa 10-20l och leva en vecka på den eller någon annan soppa
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 16:48   #9
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Ja - jag har oxå undrat över detta. Vissa maskiner kostar ju som en liten bil! Det är därför jag blir lite upprörd ibland för jag misstänker att det är för lite konkurrens i symaskinsbranchen, och det är vi kunder som får betala för det!
Själv hade jag samma gamla symaskin i väldigt många (ca 15) år innan jag köpte en ny brodermaskin. När jag väl börjat brodera på maskin insåg jag att jag behövde en större och sålde den första ganska snabbt för att byta upp mig. Som sagt - en prioriteringsfråga. Detta är den hobby som jag prioriterar och jag delar den (och all utrustning) med min dotter. Jag försöker naturligtvis också göra mina köp så ekonomiska det går och är noga med att sköta maskin & annat så att inget ska gå sönder, komma bort eller på annat sätt orsaka onödiga kostnader. Så länge jag tycker det är såhär jättekul och jag känner att jag utvecklas och lär mig nya saker har jag bestämt mig för att det är värt varenda krona och försöker att inte ha dåligt samvete...
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 17:38   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Inte skall du ha dåligt samvete för att du har kul ,se det som så ,det är billigare än att spela golf och du får mer än motion tillbaka, du producerar ju något i stället för att köpa färdigt.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-01-11 klockan 17:50.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 18:28   #11
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Min "förlösande faktor" var att jag under hösten sparat en hel del pengar då det fanns risk att jag kankse skulle vra arbetslös ett par månader nu i år.
Men då jag (idag) fick fast anställning ansåg jag mig ha råd med en ny maskin.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 18:35   #12
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
HelenR skrev:
Ja - jag har oxå undrat över detta. Vissa maskiner kostar ju som en liten bil! Det är därför jag blir lite upprörd ibland för jag misstänker att det är för lite konkurrens i symaskinsbranchen, och det är vi kunder som får betala för det!
Det är jag den första att skriva under på. Tittar man på annan elektronik så är inte sverige så mycket dyrare än andra länder, ibland är vi tillochmed billigare. TV-apparater är t ex ungefär lika dyra i england som här... men när det kommer till symaskiner så är det helt plötsligt dubbla priset. Det beror inte bara på att sverige är en för liten marknad.

Jag tror att vi är dåliga på att pruta och kanske gäller det särskilt vi kvinnor.

För att svara på ursprungsfrågan så sparar jag ihop till mina maskiner. En sak som jag t ex inte unnar mig är två bilar i familjen. Trots att jag har 17 kilometer till jobbet så försöker jag cykla när det inte fungerar att ta sig dit genom att samåka med maken eller någon kollega. Det sparar jag både bilpengar, bensin och träningskort på.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 20:06   #13
xxx xxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 70
Kul att höra alla era olika tips och prioteringar själv ska jag försöka få ihop till en overlook blir så sugen att köpa en från England jag också. Borde vi inte snart få mängrabatt?
Jag syr ny som bara den och ska vara med på en marknad nu i början av februari och hoppas att det då blir över till en ny maskin.
xxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 00:54   #14
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
HelenR skrev:
Ja - jag har oxå undrat över detta. Vissa maskiner kostar ju som en liten bil! Det är därför jag blir lite upprörd ibland för jag misstänker att det är för lite konkurrens i symaskinsbranchen, och det är vi kunder som får betala för det!
Själv hade jag samma gamla symaskin i väldigt många (ca 15) år innan jag köpte en ny brodermaskin. När jag väl börjat brodera på maskin insåg jag att jag behövde en större och sålde den första ganska snabbt för att byta upp mig. Som sagt - en prioriteringsfråga. Detta är den hobby som jag prioriterar och jag delar den (och all utrustning) med min dotter. Jag försöker naturligtvis också göra mina köp så ekonomiska det går och är noga med att sköta maskin & annat så att inget ska gå sönder, komma bort eller på annat sätt orsaka onödiga kostnader. Så länge jag tycker det är såhär jättekul och jag känner att jag utvecklas och lär mig nya saker har jag bestämt mig för att det är värt varenda krona och försöker att inte ha dåligt samvete...
Fast om man köper en Janome från http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/ eller http://www.singermachines.co.uk/ får man rätt rejäla rabatter 20-50% eller så jämfört med ett köp i Sverige.

Den senare av dem, dvs http://www.singermachines.co.uk/ säljer Singermaskiner och en maskin som här i Örebro går på 4995kr (7462) landar på ca 2900kr därifrån (Samma maskin kostade iofs 3800kr på sycenter eller vad det hette på odenplan i Stockholm), En datorstyrd Quantum 9910 som jag inte vet vad den kostar i Sverige men riktpris 2004 var visst 7695kr går på ca 3900kr. Dvs runt 45% rabatt där också.

Pfaff och Bernina verkar dyra överallt men Janome verkar ju bra så jag kör nog på det. Pfaff 1538 verkar ju väldigt trist och inte alls prisvärd i jämförelse och Bernina Activa ser jättesöta ut men de är ju dyrare som sagt.

Själv råkar jag bara ha pengar över, de skulle/ska ju egentligen gå till en Macbook Pro så är ju lite dumt att slösa pengar på en symaskin, men äsch, får väl hitta nya hur det nu skall gå till =P

Den billigare Singermaskinen verkar iofs gå att få tag på i USA för runt $200, så ca 1250kr eller en fjärdedel av priset mot här i Örebro! Galet.

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-12 klockan 00:57.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 00:58   #15
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Minna skrev:
Kul att höra alla era olika tips och prioteringar själv ska jag försöka få ihop till en overlook blir så sugen att köpa en från England jag också. Borde vi inte snart få mängrabatt?
Jag syr ny som bara den och ska vara med på en marknad nu i början av februari och hoppas att det då blir över till en ny maskin.
Det var ju en smart idé, synd att så många redan har köpt, hade ju annars varit lite kul om de fick en jätteorder och bjöd på lite extra rabatt =P
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons