Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-29, 17:48   #1
Robin Robin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 31
Riktig nybörjare.

jag är en riktig nybörjare på att sy. Men vill efter gymnasiet gå en modedesignutbildning så jag tänkte börja lära mig sy då..
e väl kul för er med en kille här på forumet ;p

men jag funderar lite över maskinval. är det nödvändigt med en brodyrmaskin när man vill hålla på med design? e det nåt spec märke som är bättre än de andra?
Robin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 19:17   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Eftersom du är nybörjare så tycker jag inte du ska börja med brodyrmaskin. Såvida du inte har obegränsat med pengar att lägga på "maskinparken". Satsa istället på en bra basmaskin med lite lyxiga funktioner typ automatisk trådspänning, trådklipp, automatiska knapphål etc. Lite dyrare basmaskiner har en massa bra finesser som man snabbt blir bortskämd med.

Sedan när du blivit varm i kläderna, då tycker jag att du ska kolla in specialmaskierna (overlock, broderi etc.) för då vet du säkert vad du behöver/vill ha...

Lycka till! Hoppas att vi får se några av dina alster här på sysidan!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 20:09   #3
Robin Robin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 31
Njaa jag kan väl inte direkt säga att jag har obegränsade tillgångar.. snarare tvärtom ;p
men vill man satsa på nåt får man ju vara beredd att lägga ut lite..

men Tack för tipsen. finns det något spec märke du kan rekommendera?
Robin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 20:14   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Nej, jag kan inte rekommendera något märke eftersom jag alltid har kört med Husqvarna och tycker att det funkar bra.

Men sök här i forumet så kommer du att hitta många råd om olika märken. Sedan är det bara (?!) att blanda och ge....det är hur svårt som helst innan man väl har bestämt sig!

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 20:25   #5
Robin Robin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 31
Okej !
Jaa kan tänka mig det.
Tack, kan behövas. Jag brukar alltid ha en otrolig beslutsångest vad det än gäller. Men ska försöka kolla runt efter tips.

Men är brodyrmaskin en nödvändighet när jag börjar bli bättre o vill skapa mer avancerade saker?
Robin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 20:34   #6
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
om du inte ska brodera saker så är ju en brodyrmaskin fullständigt onödigt
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 20:36   #7
Robin Robin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 31
Använder man inte brodyrmaskin när man gör mönster på typ kläder?
Robin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 20:55   #8
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
om du med mönster menar tex http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=13554
så ja
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 20:57   #9
Robin Robin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 31
Ja men det gäller väl de flesta lite "mer detaljrika" mönster.. e väl lite svårt att ta tu med sådana för hand ?
Robin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 21:12   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
Robin skrev:
Men är brodyrmaskin en nödvändighet när jag börjar bli bättre o vill skapa mer avancerade saker?
Allt beror ju på vad du vill skapa. Vill du göra broderier så är det en broderimaskin du ska ha men ska du sy saker typ kläder, väskor m.m. så måste du ju ha en "vanlig" symaskin.

Som nybörjare så brukar man börja med en "vanlig" maskin eftersom det är där du syr dina saker. Att börja med att lägga pengar på en broderimaskin verkar lite bakvänt, det är något de flesta skaffar efter att ha sytt ett bra tag. Om du ska plugga modedesign så måste du först och främst lära dig behärska den vanliga maskinen till fullo. Om du är ovan vid sömnad lär du ha fullt upp med den vanliga maskinen och alla bitar du behöver hantera vid vanlig klädsömnad, för om jag uppfattar dig rätt är det du vill hålla på med...eller?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 21:47   #11
Robin Robin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 31
Japp det är helt rätt !
Tack Cecilia, känns som jag helt kan avskriva en brodyrmaskin nu iaf..
Men vilken prisklass och vilka funktioner skulle behövas på en vanlig maskin när det handlar om klädsömnad?

MVH Robin
Robin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 21:58   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Egentligen behöver du bara de vanligaste sömmarna: raksöm och sicksack naturligtvis, sedan är trestegssicksack, "overlocksöm" (ingen riktig overlocksöm för det krävs en overlockmaskin. Men du kommer långt i trikåtyger med en vanlig maskins overlocksöm), förstärkt raksöm och kanske någon söm till är bra att ha. Dessa sömmar finns nästan alltid med på lite modernare maskiner.

Om du sedan vill och lite beroende på vad du vill göra kan det vara kul med några dekorsömmar men det är egentligen inte nödvändigt.

En bra basmaskin behöver inte kosta så mycket och det finns en hel del på begangnat sidan. Så från 2000 kr och upp skulle jag vilja säga. Håll dig till de vanliga kända märkena (bernina, elna, brother, husqvarna, janome, pfaff och singer), de har alla bra basmaskiner. Köp din maskin hos en riktig symaskinsförsäljare och inte på ett varuhus. Då får du oftast bra support och service.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-30, 07:24   #13
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Håller med Alvan, en begagnad maskin av ett välkännt märke är ett bra val. I början blir det lätt så att man experimenterar och syr i saker man inte borde. Har man en enkel och tålig maskin brukar de tåla en del misshandel. Gör den inte det så är det lätt att få den reparerad om den är av något vanligt märke.

När du har sytt ett tag kommer du att se vad du har behov av och då kan du komplettera med något annat ex. overlockmaskin, eller byta ut maskinen mot någon mer avancerad.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-30, 10:59   #14
Robin Robin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 31
Okeej Tack för tipsen !
Om vi säger att jag går in i en symaskinsbutik här i stan, brukar man då försöka pruta lr försöka få med extra tillbehör eller annat i priset?
Robin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-30, 19:20   #15
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Nu vet jag inte var "här i stan" är för dig....

Men oavsett, är det så att du är intresserad av en massa extra tillbehör så ska du självklart baka in det i priset. Vill du inte ha några speciella tillbehör så är det bara att pruta och åter pruta på priset...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons