Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-23, 12:38   #1
frida79 frida79 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Begagnad Husqvarna eller ny lågprismaskin?

Hej!
Är ny här på sidan. Hittade hit när jag surfade efter information om symaskiner.

Jag är ute efter min första symaskin, söker en tålig, stark nybörjarmaskin med de vanligaste sömmarna och egenskaperna. Maskinen måste klara av tjockare tyger, även i flera lager.

Vill ha en prisvärd och driftsäker maskin.

Har letat begagnat och hittat Husqvarna automtic för runt 800-1000 kr, en grönmetallic tungviktare

Har även blivit rekomenderad Husqvarnas Huskystar 207 som ska vara en enkel och billigare maskin.

Då och då hittar jag maskiner av okända märken till lågpris på Onoff, Clas Ohlson osv. Till utseende väldigt plastiga.

Undrar, vad tycker ni verkar vara det bästa köpet av dessa?

/ frida
frida79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 12:55   #2
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej !
Frågan har varit uppe ofta . Men personligen skulle jag köpa en begagnad Husqvarna än någon ny plastmaskin .Köper du i en symaskinsaffär brukar det ofta ingå garanti och visning av maskinen ,du kan alltid komma tillbaka och fråga om maskinen och sömnad . köper du på t ex On Off så vet de inget om symaskiner , bara att det är en elektrisk apparat, går den sönder - service ?
Men leta i forumet så hitter ddu massor om detta och kan kanske maila några av dem som skrivit förrut .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 12:55   #3
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Hej o välkommen.
Jag skulle nog hellre satsa på en gammal hederlig HQ den gröna, men med en beg maskin följer inte med garantier, om du inte köper av en säljare. Men o andra sidan så är just en sån maskin du nämnde väldigt stark och klarar det mesta. Jag prata med min symaskins säljare och den repartören som hon har tar inte emot lågprismaskiner för att det är inte lönt att laga dom. men haderlig gammal HQ tar han gladeligen emot. Min HQ är en sisådär 34-36år,
Men Det finns maskiner till lågtpris som är bra ocskå.
Det är inte lätt att veta hur man ska göra i denna djungel bland maskiner.
Lycka till!
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 12:58   #4
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
Jag har en husqvarna Zig-Zag den är snarlik husquarna Automatic och den går som en dröm. Båda dessa modeller är ju enkla men robusta och starka. Min har det aldrig heller varit något fel på, men jag har också ganska bra hand om mina symaskiner.

Dessa modeller är också relativt lätta att hitta begagnade, men om du väljar att köpa en begagnad maskin tycker jag du ska satsa några hundringar extra på en som är nyservad och har kvar alla tillbehör och instruktionsboken.

När man köper ett välkänt märke är ju fördelen också att det finns reservdelar om något skulle försvinna eller gå sönder.

Jag kan ärligt säga att jag inte har någon erfarenhet av dessa lågprismaskiner som säljs hos elektronikkedjorna, men jag tycker precis som du att de ser ganska plastiga ut. Jag vet inte heller något om hur starka de är men det kanske någon annan här har erfarenhet av. Sen undrar jag om det finns symaskinsverkstäder som kan ta hand om dem om de går sönder?

Lycka till med symaskinsinköpet!
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 13:14   #5
frida79 frida79 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Tack för alla snabba svar!

Ja, ni har nog rätt i att en lågpris-plastmaskin kanske inte är så prisvärd i längden när det kommer till att leta reservdelar och service.

Hur mkt ska jag vara beredd att ge för en begagnad bra maskin? Har hittat en Husqvarna 2000 för 2000 kr. Tydligen välservad och så, men jag tyckte det var lite dyrt för en gammal begagnad maskin... men ärligt så vet jag inte riktigt vad de ligger på rent prismässigt.
frida79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 13:56   #6
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
Hej, det tyckte jag också lät lite dyrt för en Husqvarna 2000, om det är en privatperson som säljer den. Är det däremot ett företag som kanske till och med ger garanti så är det inte dyrt.

Jag gissar att man med lite tur kan få en Husqvarna 2000 för 1000-1500kr och en Zig-Zag eller Automatic går nog att hitta för runt 1000-lappen.

Titta på blocket.se och likande siter där både företag och privatpersoner lägger ut annonser så kan du själv se hur prisläget ligger.
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 20:52   #7
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Just apropå vilka maskiner som är värda pengarna så påpekade ngn för mig häromdagen att en sån där gammal husqvarna, den kostade faktiskt i storleksordningen tre månadslöner som ny - jämför det med vilken maskin man får för tre månadslöner idag!
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 07:00   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Gott inlägg Lingling! /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 10:36   #9
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Kan inte motstå ett inlägg fast jag svarat på liknande frågor innan.. För mig vinner alternativet begagnad Husqvarna 2000! Skälen är de som nämnts ovan; otroligt pålitlig, slitstark, långlivad maskin som har de flesta funktioner man behöver. Jag köpte en begagnad 2000 och använde i nästan 20år innan jag kände att jag behövde byta upp mig! Köp en begagnad, antingen nyservad i Husqvarna eller billigare på privat annons - vilketsom beroende på hur mycket gambler du är!
Lycka till!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 14:00   #10
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Question

Vad betyder gambler?
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 14:51   #11
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
To gamble = Att spela

Direktöversatt är en gambler alltså någon som spelar om något, en "spelare".
I det här fallet antar jag att HRM refererar till hur stora risker frida79 är beredd att ta i och med att man inte får någon garanti med när man köper en begagnad maskin från en privatperson.
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 15:10   #12
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Ledsen för denna svenglish! Precis så menade jag!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 23:50   #13
frida79 frida79 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Tack för alla svar
Letar vidare begagnat, gillar att "fynda" begagnat och tål att vänta en liten stund på att rätt fynd ska trilla in

Har hittat en "Nordic Zig-Zag" i utseende ser den ut som en Husqvarna, är det samma maskin som HQ Zig-zag? (beklagar en nybörjares okunnighet )

/ frida
frida79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 11:39   #14
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
tips: på blocket finns ett par annonser om HQ 2000 för 1000 kronor.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 13:12   #15
Lilltrollet Lilltrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Oj, ska man som jag köpa en begagnad HQ-maskin på blocket så måste man veta innan att man MÅSTE provsy med den. Ring Husqvarna symaskinsverkstad i Sundbyberg (08-29 65 35) och fråga vilka dyra fel på maskinen du ska titta efter.. reservdelar kan kosta lika mycket som den begagnade maskinen.
Om du kollar efter en grönmetallic automatic (1953-1960) så kan jag tipsa om min maskin som är efterföljaren Husqvarna 2000 colormatic (olivgrön från 1961). De efterföljande maskinerna i 2000-serien är också bra..

Jag har en bild på min maskin här på min sida..

Niklas
Lilltrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons