Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-12, 06:20   #16
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
aliquis skrev:
Den billigare Singermaskinen verkar iofs gå att få tag på i USA för runt $200, så ca 1250kr eller en fjärdedel av priset mot här i Örebro! Galet. [/B]
Problemet med USA är att de har 110 i väggen isället för 220-240 som vi har i Sverige. En annan sak är tullen och frakten. Bara så man tänker på det när man funderar på att beställa maskin därinfrån. Att man kollar hur det gäller med försäkring och sådant.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 07:26   #17
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
MonikaW skrev:
Problemet med USA är att de har 110 i väggen isället för 220-240 som vi har i Sverige. En annan sak är tullen och frakten. Bara så man tänker på det när man funderar på att beställa maskin därinfrån. Att man kollar hur det gäller med försäkring och sådant.
Jo, jag vet. Men det var mer som prisjämförelse, inte som projekt att köpa därifrån. Har man tur fixar ju elprylarna typ 100-240 volt 50/60Hz men har ingen aning om det brukar vara så på symaskiner, en transformator/adapter annars blir ju kanske lite dyr. Tull på maskin och frakt kan bli dyrt ja, speciellt med tanke på att frakten från USA brukar vara dyr.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 08:29   #18
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Dottern erbjöd sig att ta en weekendresa till USA på min bekostnad och bära hem en maskinför en del år sedan när hon var arbetslös. Hade faktiskt lönat sig, hur barockt det än låter! Inte klokt! Men att beställa och få hitfraktad kostar massor, som ni konstaterar! Man lär inte slippa undan tull och moms på det sätt man kan ha tur att göra med mindre paket/brev!

Köpte för övrigt min Singer-overlock från England för en del år sedan för en god bit under 3000 (har för mig det var 2600, men kan minnas fel), frakt inräknat. En tjej jag senare stött på köpte ungefär samtidigt samma maskin i en svensk symaskinsaffär för över 7000 (fast jag vet att andra fick den för runt 5000 i alla fall lite senare, priserna har faktiskt gått ner!). Fick hon då jättebra support och hjälp kanske? NEJ! Absolut INTE! Tvärtom! Jag blir ju bara så f-d! Redan det att hon borde ha kunnat pruta ner maskinen någon tusenlapp gör mig arg. Man ska inte behöva hålla på så! Det ska vara ett vettigt pris på lappen från början!
Priserna i Sverige har blivit lite bättre under senare år, men det räcker inte!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 08:49   #19
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Håller helt klart med att priserna inte är vad de borde vara. En butik sa att de måste hålla så höga priser så de kan gå runt. Varför inte sälja dem billigare och sälja fler? Fick till svar att det inte finns den marknaden. Dohhh.. klart fler tvekar att köpa en maskin för 6000:- Hade den kostat hälften hade de klart sålt fler. Å som du säger det är inte så att man alla gånger får mer hjälp bara för att man betalar mer. Skulle vara intressant att få en bättre förklaring än att det inte finns den marknaden. Varför är samma maskin billigare bara man åker till Danmark eller Tyskland?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 10:24   #20
xxx xxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 70
Skulle vara intressant att veta om symaskinsaffärerna har rätt att sätta sina egna priser eller om de styrs av leverantörernas priser och bara har provision på de maskiner de säljer.
Skulle köpa ett dataprogram till min Husqvarna Rose för att kunna splitta stora mönster och kollade med min butik i mellansverige där jag då bodde vad priset var = bara FÖR mycket för det programmet. Ringde då till butiken i Uppsala och där var programmet betydligt billigare och de skickade det omg.med en faktura. Det här är ca 5 år sedan och jag kommer inte ihåg vad priserna var och hur stor skillnaden var.När jag omtalade det för butiken där jag bodde då, blev hon f-b för att Uppsalabutiken inte höll sig till de priser de skulle ha och att jag hade "gått över ån efter vatten". Sen handlade jag inte hos henne mera.Det kan ju vara riktpriset hon menade, det behöver de ju inte hålla, eller så har de låsta priser i det här fallet från Husqvarna. Skulle vara intressant om någon symaskinssäljare kunde svara på detta.
xxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 10:34   #21
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ja frågan är om det är symaskinsaffärerna som sätter priserna så högt eller mellanhanden som de handlar ifrån som tar så stor vinst att det blir de priserna det blir. Eller handlar symaskinsbutikerna direkt från tillverkarna? Antagligen inte.

Senast redigerad av MonikaW den 2007-01-12 klockan 10:36.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 19:59   #22
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Asawi skrev:
Dottern erbjöd sig att ta en weekendresa till USA på min bekostnad och bära hem en maskinför en del år sedan när hon var arbetslös. Hade faktiskt lönat sig, hur barockt det än låter! Inte klokt! Men att beställa och få hitfraktad kostar massor, som ni konstaterar! Man lär inte slippa undan tull och moms på det sätt man kan ha tur att göra med mindre paket/brev!

Köpte för övrigt min Singer-overlock från England för en del år sedan för en god bit under 3000 (har för mig det var 2600, men kan minnas fel), frakt inräknat. En tjej jag senare stött på köpte ungefär samtidigt samma maskin i en svensk symaskinsaffär för över 7000 (fast jag vet att andra fick den för runt 5000 i alla fall lite senare, priserna har faktiskt gått ner!). Fick hon då jättebra support och hjälp kanske? NEJ! Absolut INTE! Tvärtom! Jag blir ju bara så f-d! Redan det att hon borde ha kunnat pruta ner maskinen någon tusenlapp gör mig arg. Man ska inte behöva hålla på så! Det ska vara ett vettigt pris på lappen från början!
Priserna i Sverige har blivit lite bättre under senare år, men det räcker inte!!
Precis, jag hatar att behöva pruta, jag jämför priser och köper där det är billigast utan någon förhandling. Inte förtjust i prisgarantier som försöker lura på folk att butiken faktiskt är billigast när så inte är fallet heller. Men Pfaff och Bernina verkar ju hålla samma priser både här och i england iaf, så de är väl ok att köpa här med, men maskiner som är jättemycket dyrare här borde man ju bojkotta av principskäl för att få ner priserna. Återförsäljarna kan ju inte sälja en Janome/Singer billigt om det är importören som sätter så höga priser. Å andra sidan på singermaskinen var det ju visserligen 5000 här och 3800 i Stockholm som sagt.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 20:02   #23
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
MonikaW skrev:
Håller helt klart med att priserna inte är vad de borde vara. En butik sa att de måste hålla så höga priser så de kan gå runt. Varför inte sälja dem billigare och sälja fler? Fick till svar att det inte finns den marknaden. Dohhh.. klart fler tvekar att köpa en maskin för 6000:- Hade den kostat hälften hade de klart sålt fler. Å som du säger det är inte så att man alla gånger får mer hjälp bara för att man betalar mer. Skulle vara intressant att få en bättre förklaring än att det inte finns den marknaden. Varför är samma maskin billigare bara man åker till Danmark eller Tyskland?
Ett problem är säkert också att butikerna är så små, typ Husqvarna här borta hade kanske ett tiotal modeller och så var de två i butiken, klart det blir kämpigt att få ihop tillräckligt med pengar för hyra och deras lön då, hade det däremot bara funnits en större butik i stan så hade de ju antagligen klarat av att hålla lite bättre priser, kanske därför det är billigare i Stockholm. Lite synd att jag inte orkar jämföra med fler länder, men jag hoppas folk har kommit fram till att butiken ni oftast handlar ifrån är rätt ok prismässigt. Men Pfaff och Bernina kanske är billigare i säg tyskland eller schweiz än i uk?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 20:04   #24
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Minna skrev:
Skulle vara intressant att veta om symaskinsaffärerna har rätt att sätta sina egna priser eller om de styrs av leverantörernas priser och bara har provision på de maskiner de säljer.
Skulle köpa ett dataprogram till min Husqvarna Rose för att kunna splitta stora mönster och kollade med min butik i mellansverige där jag då bodde vad priset var = bara FÖR mycket för det programmet. Ringde då till butiken i Uppsala och där var programmet betydligt billigare och de skickade det omg.med en faktura. Det här är ca 5 år sedan och jag kommer inte ihåg vad priserna var och hur stor skillnaden var.När jag omtalade det för butiken där jag bodde då, blev hon f-b för att Uppsalabutiken inte höll sig till de priser de skulle ha och att jag hade "gått över ån efter vatten". Sen handlade jag inte hos henne mera.Det kan ju vara riktpriset hon menade, det behöver de ju inte hålla, eller så har de låsta priser i det här fallet från Husqvarna. Skulle vara intressant om någon symaskinssäljare kunde svara på detta.
Även om det är riktpriser hatar de säkert eventuell konkurrens eftersom de då måste sänka sina priser och vinster, jag hörde mig för vad pressarfötter kostade här och det var ju riktpriset som stod i Janomes prislista som gällde.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 20:35   #25
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Återförsäljarna är inte bundna av riktpriser. Det är nämligen enligt vår konkurrenslagstiftning inte tillåtet att påverka en återförsäljare och att inte tillåta dem att verka genom priskonkurrens. Med andra ord får en återförsäljare alltid sätta ett lägre pris än riktpriset om de så önskar. De får inte ens lov att stänga av en återförsäljare på den grunden.

Det var ett pilotfall om detta gällande BRIO barnvagnar för +20 år sedan.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 12:04   #26
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Är konkurrensen större med fler butiker i samma stad så sjunker priset. En återförsäljare av Husqvarna symaskiner har sagt till flera kunder att "shoppa runt och meddela mig sedan priset så får du ännu billigare hos mig".

Jag har märkt att få handlare har symaskinerna i lager och måste beställa om det är en kund som handlar såvida man inte nöjer sig med en demo maskin.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 19:31   #27
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
HelenD skrev:
Är konkurrensen större med fler butiker i samma stad så sjunker priset. En återförsäljare av Husqvarna symaskiner har sagt till flera kunder att "shoppa runt och meddela mig sedan priset så får du ännu billigare hos mig".

Jag har märkt att få handlare har symaskinerna i lager och måste beställa om det är en kund som handlar såvida man inte nöjer sig med en demo maskin.
Jag hade hellre sett att jag fick ett schysst pris ifrån början än att man försöker köra på ett så högt som möjligt och sedan eventuellt är "bussig" och sänker det till vad som egentligen är en något bättre men ändå dyr nivå
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 19:34   #28
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Precis vad jag också tycker! Det ska vara ett vettigt pris på prislappen från början, man ska inte behöva pruta och ha sig! Att sedan en stamkund som handlat mycket tidigare kan få en liten extra rabatt, det är väl OK.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons