Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-13, 16:11   #1
fian fian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 1
Hur veta storlek på mönster?

hej,

jag har sytt väskor, förkläden, kuddar och gardiner tidigare, men skulle nu vilja ge mig på att sy kläder.

det enklaste verkar ju vara att använda kläder som jag har som jag gillar och kopiera dem....MEN; hur vet jag vilken storlek jag ska ha på ett färdigt mönster om jag ska använda det?

jag är ganska lång och när jag köper kläder i affär har jag ca 34-36 på kortärmat/linnen...och 38-42 om jag ska ha lång ärm. likadant på byxor om man inte köper jeans med mått på vidd och bredd.

jag skulle helst vilja sy kjolar och överdelar.. byxor är jag inte redo för ännu


tack på förhand
fian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 16:20   #2
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Det bästa sättet är att mäta dig med måttband och på det sättet hitta rätt strl. bara för att man har iaf fördet mesta har andra strl enl mönster än när man köper kläder, där är det ofta glädje strl en 38 kan va en 40 lr 42.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 17:42   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Mätt midja ,bröst, höftvidd.Gör man byxer då går man efter höftvidden,överdelar efter bröstvidden. sedan kan det krävas ändringar om du aviker mycket från måtten.Sedan har olika typer av plagg olika tilllägg av rörelsevidd .
Det står på burda mönster om det är tait,kroppsnära, normal, eller extra vidd och vilka typer av tyger de rekommonderar.
Tex tait bör vara stretchtyger.
Det blir inte rätt om man köper ett mönster för kroppsnära modell och vill ha den lite lösare eller som man säger normal rörelsevidd.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-13 klockan 20:21.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 17:44   #4
tjockisen tjockisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 35
mönster för långa

Hejsan!
Storlekar på mönster kan skilja en del, så man får gå efter den måttabell som finns just för det mönster man ska använda sej av!

Det finns mönster för långa personer, jag vet att burda har såna. ( Eller iaf haft tidigare) Du kan även ändra i mönstret själv efter de markeringar som finns. Det brukar vara streckade linjer som anger där det lämpar sej bäst att förlänga/ förkorta.
tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons