Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-27, 16:05   #1
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Sätta priser på barnkläder

Är det bara jag som tycker det är svårt att sätta priser på det man syr?? Har kollat runt litegranna på vad andra tar för tex ett par byxor...upp till 260 kronor. Är det mycket eller är det ungefär vad man kan begära? Själv tycker jag det låter lite mycket men oftast är det väl oftast så att man har svårt att ta betalt för det man gör.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 11:47   #2
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Jag tycker att det är apjobbigt att ta betalt för det jag gör. Nånstans inser jag ju att jag kan ta rätt bra betalt eftersom det är egna mönster, dyra tyger och en hel del tid inblandat... Men det känns dyrt med 250 spänn för ett par byxor...
Jobbigast är att ta betalt av släktningar och vänner tycker jag.
Men när jag väl måste sätta priser brukar jag ha materialkostnaden i åtanke och hur mycket tid jag lägger ner. Det brukar landa på ca 6-10 gånger mer än materialet. Lite olika beroende på tidsåtgång som sagt...
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 21:45   #3
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Vad kan vara rimligt att ta i ren timkostnad tycker ni? Oberoende av vad man syr...
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 22:12   #4
AnnaLavinia AnnaLavinia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 44
Det är jättesvårt att sätta priser, jag håller med. Dessutom har jag märkt att jag har svårare att värdera mitt eget arbete än andras Av en tjej som jobbat som sömmerska och haft företag fick jag rådet att ta 100 kr per timme plus materialkostnader... men det känns för mycket. Svårt var ordet, sa Bull
AnnaLavinia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 08:28   #5
miiaoo miiaoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Jag håller med om att det är svårt! Men problemet är att om man sätter för lågt pris så signalerar ju det att man själv som säljare inte tycker att mina skapelser inte är värda lika mycket som andras(tex i andra webshopar med designkläder). Sätter man istället för högt så är det svårt att få grejjerna sålda.

Jag skulle vilja ha nån slags mall där man tar tex 225 kr per byxa(i mindre strlk) , 225 per tröja i samma strlk och ha den som regel så jag inte skulle behöva räkna för varje enskilt plagg.
450 kr set är väl rimligt?! Eller?
Dreggelappar då? Jag såg en shop där tjejen som syr tar ut 95 per lapp. Är det för mycket? Jag tycker det, men hur lågt kan man lägga sig och ändå ta rimligt betalt för sitt jobb?? Har ni några konkreta tips?
miiaoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 09:05   #6
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Jag håller med miiaoo i hennes resonemang. Man måste kunna sätta ett pris på sitt arbete.

Sen ska man tänka på en sak till. Säljer man saker för att göra vinst så ska det drivas som näringsverksamhet. Säljer man utan vinstsyfte räknas det som hobbyverksamhet. Detta är rätt avgörande för prissättningen med andra ord.

Att butiker tar 40% i kommisionsavigt är inget konstigt enligt mig, fast det beror ju iofs på i vilken butik det gäller oxå. När man räknar på det hela så fårstår man varför. En butik säljer ju faktist för att göra vinst

Jag säljer saker hos Rackamaja och UNI i Linköping och de tar lika mycket i kommissionskostnad men jag känner eg att jag betalar för olika saker hos dem båda. Hos Rackamaja finns både fysisk butik och webb-shop där under en helt egen flik vilket jag ser som mycket possitivt då många kanske "råkar" hitta mina produkter. Hos UNI finns bara fysisk butik men å andra sidan så är UNI en butik som många känner till och som dessutom ligger i en större stad.
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 09:34   #7
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
För min del så är det så att många i min närhet börjat fråga om jag kan sy och sälja barnkläder. Jag har hittills sagt nej men det skulle ju vara lite roligt att sy till dem. MEN jag har förlite tid för att göra det "gratis", då vill jag hellre sy sånt jag tycker är roligt och skapande och utvecklande för mig själv. Så ska jag börja sy till andra vill jag ju faktiskt ha ut lite av min tid annars är det ju inte lönt känner jag.

Tex nu vill en släkting att jagska sy kläder till hennes barn hon har själv köpt tyger och jag förväntas nog sy gratis. Jag har erbjudit mig att lära henne men det tror jag inte att hon är för pigg på. Jag börjar dock bli lite less att hon fågar om jag kan sy saker till dem så den här gången tänkte jag säga att jag tar betalt för tiden.

Men 100:- timman tycker jag är helt rimligt. Jag hinner säkert sy 3 tunikor av samma mönster på en timma så då får hon betala 100 kr för 3 kläder, det är absolut inte för mycket tycker jag.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 09:36   #8
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Me and I tycker jag har rimliga hemmapriser faktiskt. Det bestalar ju folk för deras kläder och då tycker jag att man gott kan betala det för även hemmasydda kläder.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 09:56   #9
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Jag skulle inte sy gratis till vänner och bekanta. Däremot tar jag lite mindre betalt från dem. Jag tror att många som inte syr själva har fått för sig att "det är ju bara att sy" men de förstår inet vilken tid det tar med allt runt omkring. Bara att rita mönster, justera mönster, köpa material som ev saknas mm. Å sen är det ju inte alltid så "bara" att sy

För att underlätta för mig själv har jag satt fasta priser på olika plagg, om jag sedan ska sy lika plagg i samma färger och att sömnaden därmed går fortare så är det ett plus för mig men kunden betalar fortfarande samma summa.
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 12:29   #10
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Ja men precis, det tar tid och om man inte har mönster färdigt så tar det i alla fall för mig dubbelt med tid. Jag "försakar" varenda lite minut till sömnad (när jag vill förstås) men det innebär att jag aldrig ser på tv typ eller tränar (ska väl börja med det snart igen) och den tiden vill jag inte ägna åt att sy saker till andra utan att få ut något av det, det bhöver ju inte vara pengar, fick en villervallatröja av en kompis som ville ha 2 fleecebyxor till sin son, det är ju helt ok. Sydde en presenttröja till en kompis dotter med brodyr på bröstet, det tog 4 timmar, tror inte folk räknar med att det kan ta så lång tid att få till en färdig tröja med lite text på. Nu bråkade ju denna tröja en hel del och maskinerna också, men det så kan det ju bli, givetvis kan man ju inte ta betalt för det, men jag tror ändå inte att folk tänker på att man kan sitta en hel kväll och sy medan de ser en film! Och vipps får de en färdig tröja och har betalat 50:- för tyget.

Låter jag lite bitter? Hmm, det är jag absolut inte, mest irri på att göra gratis grejjer och att ens egen fritid inte värderas lika högt som andras.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 12:43   #11
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tycker inte alls att du låter bitter utan mer realistisk!

Tyvärr är det så att det som dom flesta har lättast för är att pruta med sig själva och det ska man inte göra!!!

Vänd på frågan istället: Skulle du kräva att någon annan skulle jobba på sin fria tid till dig bara så där och för att du har ett behov som du vill fylla?? Skulle inte tro det....

Skäms inte för att ta betalt men gör klart det redan från början när en fråga dyker upp!! Då slipper man att gå omkring och känna sig obekväm och fundera på det hela. Ber vänner och bekanta om syhjälp så tror jag säkert att dom är mer än villiga att betala för hjälpen - då vet dom ju att det blir bra gjort!!

LYCKA TILL alla ni hemsömmerskor!! Och våga ta betalt!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 13:52   #12
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
You go girl!

Helt rätt, så är det, man är väl bara lite för snäll ibland helt enkelt.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 08:33   #13
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Som alltid är det en svår fråga när det gäller pris.
Som konsument så är det lite olika vad man vill betala för. Vad det är för kvalité på tyg och sömnad, design och motiv på tyget.

Me & I tycker jag själv har roliga tyger men jag har igen bra erfarenhet när det gäller deras kvalité, sömmar som spicker eller plagg som är trasiga innan de använts, helt enkelt dålig kvalite.

Lingon & Blåbär har hög kvalité när det gäller sömnad och tyger samt garanti på kläderna.

Jag tycker att priset ska spegla hur unikt det är samt kvalién på kläderna då det är det som slutkund baserar om det är ok eller ej. Iaf tycker jag det.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 08:46   #14
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Det har du helt rätt i. Tygets kvalité är verkligen jätte viktigt men även hur pass unikt tyget är. Just nu finns mycket fina trikåtyger att köpa för den som vill sy barnkläder men det är oxå väldigt många som köper dessa tyger och sedan säljer barnkläder av dem. Där gäller det att sticka ut lite tror jag.

Hur pass välsytt ett plagg är spelar åklart oxå in.
När man ser ett plagg på bild kan de ju se väldigt välsytt ut men min erfarenhet säger mig att i verkligheten kan det vara något helt annat.
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 17:38   #15
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Håller med er om man att det är jättesvårt att sätta priser på det man själv sytt.

...och allra svårast blir det till släkt och vänner.

Själv har jag sytt mycket till andra och då framförallt balklänningar, dopklänningar och barnkläder. Detta var innan datan och sysidan...och jag visste absolut inte vad jag skulle ta betalt.

Då resonerade jag så här:- skulle jag ta betalt för den tiden jag la ner på arbetet så hade personen inte haft råd
-skulle jag ta en symbolisk summa så kändes det som om jag nedvärderade mitt eget arbete.

Så det slutade med att jag berättade detta för folk och sedan sa att min betalning är:-personen fick själv köpa allt som skulle till (sorterade bort dem som var för lata för att handla sakerna)
- de skulle handla med gott mått.
- jag skulle få behålla mönster och tyg som blev över...detta gjorde jag sedan barbiekläder av som jag sålde.

De flesta gav mig ofta en liten present också såsom lotter, biocheckar mm.

Jag sydde dock bara för hobby och skulle inte göra nån vinst.

Detta fungerade för mig
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons