Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-27, 21:29   #16
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
Alvan skrev:
Tyskan verkar funka obrukbar=obrukbar som mat svamp
Ja för annars hade det stått giftig eftersom det är samma på både svenska och tyska
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 22:00   #17
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Jag kan rekommendera en bok somjag köpte helt nyligen på Bokus. "Nya svampboken" av Pelle Holmberg och Hans Marklund.
Den är pedagogisk och har fina färgbilder och ett symbolsystem för ätliga eller oätliga/giftiga svampar. Jag blev lite nojjig när jag var ute i skogen sist och plockade svamp med pojkvännens betydligt mer svamppålästa föräldrar. Även om de intygade att min svamp var ok, så ville jag lära mig lite själv. Känns inte helt bra att bara behöva förlita sig på andras kunskap. Och det finns ju faktiskt en hel del goda saker att hitta där ute. Tidigare plockade jag bara kantareller
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-28, 11:40   #18
sinilga sinilga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 25
Jag brukar använda boken Hans E. Laux: Svampar. Mycket bra och där finns tips till nybörjade också. Annars: ät/plocka ALDRIG en svamp om du är osäker vad det är för en.
Tex. en svamp som får dina njurar kollapsa liknar trattkanttarell och en ung Karl Johan liknar en vit flugsvamp som ung.
För mig räcker gul kanttarell, trattkanttarell, Karl Johan (inte den lilla) och björksopp (med sin tegelröd hatt).
sinilga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-28, 11:49   #19
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Bra boktips! Jag är livrädd för att äta egenplockad svamp. Äter endast svampar som är plockade av stora svampkännare. Men jag skulle väldigt gärna kunna plocka trattkantarell, och karljohan utan att behöva känna mig tveksam. Men jag vågar inte ens det. Skulle behöva någon duktig att hålla i handen länge innan jag skulle våga.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-28, 13:56   #20
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
sinilga skrev:
Tex. en svamp som får dina njurar kollapsa liknar trattkanttarell och en ung Karl Johan liknar en vit flugsvamp som ung.
Nu finns det ju ingen likhet mellan KarlJohan, och vit flugsvamp. Vare sig som ung eller gammal. Inte heller med några andra av de andra i soppfamiljen. Soppar räknas till porsvampar och flugsvampar till skivlingar.

Länken visar bild på KarlJohan i olika åldrar. Ung till gammal.


http://www.svampguiden.com/sg_img/sg..._edulis_02.jpg


Däremot är det vanligt att folk förväxlar Vit flugsvamp med Vita champinjoner.

Länken visar vit flugsvamp

http://www.svampguiden.com/sg_img/sg..._virosa_01.jpg



Toppig giftspindling är det en del som har förväxlat med trattkantareller. Men det finns ingen likhet i de bägge svamparna utan förväxlingen beror nog mest på slarv.
Länk till toppig giftspindling.


http://www.svampguiden.com/sg_img/sg...ubellus_01.jpg


Det enklaste sättet att lära sig plocka olika svampar är att följa med någon van svampplockare och lära sig några få sorter per säsong. Att sitta och försöka kolla i böcker anser jag inte ger så mycket. Inte om du är en ovan svampplockare. Det finns så många arter och likheter så tillslut blir man så osäker och tycker att alla svamparna är giftiga.

Så mitt tips är. Följ med någon van plockare. Då får ni chansen att se, känna, lukta ,smaka och se svampen i sin naturliga miljö. Det bästa av allt. man får motion i en avstressande miljö och kanske träffa nya vänner.


ElisabethS





Senast redigerad av ElisabethS den 2006-09-29 klockan 11:16.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons