Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-03-16, 17:13   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jaha nu är våren här...

...för nu har vi fått in årets första myror. Det kryllar av dem och det är ett vårtecken jag inte uppskattar.

Får trösta mig med att det brukar bli bättre när det blir varmare och de kan hitta mat ute.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 17:18   #2
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Myror nu!?
Våren är här med, iaf till fälligt, det är nu 2+ men det har lovats kallare
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 17:29   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Japp hela vårt bostadsområde är ett myrbo och när de känner att det börjar bli varmare hälsar de snällt på varje år. Sen försvinner de under sommaren men kommer tillbaka på hösten igen.

Tror jag provat alla knep som finns (dosor med myrmedel, sylt i rabatten, kanel, tejp på listerna m. m.) och det enda som hjälper är myrr. Men det kan vi inte använda eftersom vi har små barn och jag undviker helst gifter överhuvudtaget.

I dag har vi haft +7 och en hel del snö har smält även om det forfarande ligger 20-30 cm på marken.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 17:58   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag brukar använda kanel, men det räcker ju inte med att "kanela" 1 gång! Jag har de små rackarna hela sommaren, springande, grävande mellan och på stenplattorna. Det verkar som om jag bor på en myrstack!!!
Det är ganska festligt att titta på dem när jag vräker på kanel, jisses va bråttom de får att flytta på bäbisar och annat skrot de har under plattorna. De flyttar tillfälligt, sen är de tillbaks.
Jag har för mig att jag provat med salt och bikarbonat också, men allt sånt här hjälper bara för stunden
Får se om jag testar med Myrr, den här sommaren, jag har ju ingen Katt längre. Men nu är det barnbarnen som jag måste tänka på.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 18:40   #5
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Hjälper inte kanel kan man pröva med curry och Garam Masala. Vi kunde inte ha några konstgjorda, farliga medel på Öppna förskolan där jag jobbade men kryddor fungerade bra. Ungarna som absolut var tvungna att smaka gjorde det en gång! Gott doftade det i alla fall.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 22:48   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Får väl testa de indiska kryddorna. Jag har inget emot myrorna när de är i trädgården, men inomhus...nää tack.

Tack för tipsen!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons