Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-01, 20:27   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Åldersgräns för klänning?

http://www.garnstudio.com/lang/se/op...ps=101&lang=se


Garnstudio mönster för drops sommaren 2007 har kommit och jag har fastnat för nr 101-27. Frågan är bara har klänningen någon övre åldersgräns på 22 år eller så? Jag tror jag har garn liggande till den, så lite kliar det i fingrarna, även om överjaget säger att jag ska sticka helt andra saker än just den.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:47   #2
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag är 29 och skulle gärna gå ut i den klänningen... fast jag kanske skulle göra den lite större, och ha plats för byxor och t-shirt under. Det sista är dock personlig feghet (och ovilja att frysa uppe i norrland) och inte ålder.... kanske finns det rent av en tidigare åldersgräns mot jeans eller tights under klänning, än att bara ha kort klänning?

Fler svar, tack!
Finns det en åldersgräns så vill jag också veta var den går
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 21:30   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Förutsatt att vikt och övrig kroppsbyggnad tillåter så är nog åldersgränsen uppåt 30-40 i alla fall.
Men kroppsbyggnaden är nog viktigast.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 22:00   #4
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Det beror på hur man har den. Man kan ju ha en top under om man tycker att den är för urringad, man kan ha tights/byxor under om man inte vill visa benen. Jag tycker den var jättefin - sticka på!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 06:28   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Som 30+ skulle jag säga att jag personligen skulle ha den som en tunika dvs. med en byxa under. Eller enbart klänningen på stranden men inte i stan. Men det är som de andra skriver individuellt hur man klär sig annars med.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 07:14   #6
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Jag skulle gärna ha den som klänning, men jag skulle göra den lite längre (10-20 cm). Det är förstås en smaksak, men i nuvarande längd ser jag den också mer som en tunika.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 15:35   #7
solinde solinde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 76
Nu är jag visserligen 22 i några veckor till, men jag tycker inte att det finns någon sådan åldersgräns för den klänningen. Har man snygga ben tycker jag inte att det gör något att den är kort, oavsett ålder, och har man inte det är den antagligen snyggare att använda som tunika, oavsett ålder.
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 09:54   #8
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Med risk för att jag trampar någon på tårna och/eller gör mig dum så måste jag bara få fråga. Finns det alltså åldersgränser för kläder? Det var det löjligaste jag hört. Självklart kan alla ha alla kläder om man passar i dem och har den stilen. Jag vet många 40-50 åringar som inte skulle tveka en sekund inför den klänningen och dom skulle klara av att bära upp den också. Sen är det ju en personlig fråga om man tycker att den är snygg men så är det ju med allting. Självklart ska du sticka klänningen om du vill det!
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 10:35   #9
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
jag tycker nog att det är upp till var och en. Sjävl hade jag nog använt den som en tunika, men det beror nog på att jag är kort och ganska kraftig. Men nån övre åldersgräns...ABSOLUT INTE!!!
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 12:03   #10
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Håller med!

Det kan väl inte finnas några åldersgränser för kläder, det låter ju helt befängt! Var och en måste väl få ha dom kläder som dom vill bara, om någon sedan inte tycker det passar, vad spelar det för roll? Huvudsaken är väl att den som har plagget trivs.

Det finns alldeles för mycket funderingar i den här världen om vad andra tycker om det ena och det andra, fram för eget tyckande!!!
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 12:27   #11
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jo, men visst finns det väl åldergränser för klädmode?
Nog skulle man se lite löjlig ut om man klädde sig (och sminkade sig) som en fjortonåring hela livet?

Om man gör ett medvetet statement och är beredd att stå för det är det en sak, det är inget förbud jag pratar om, men det är väldigt få människor som vill sticka ut på det sättet.

Jag tycker att frågan som tråden stardade med är fullt förståelig och berättigad.
Nu tycker jag inte att klänningen det gällde var fjortismode, men det kanske var just det trådstartaren ville få bekräftat?

Senast redigerad av mia-maria den 2007-05-06 klockan 12:30.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 13:06   #12
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Visst kan jag hålla med om att det kan se ganska konstigt ut ibland om t.ex. en 50-åring klär sig som en 14-åring, och tvärtom, men det måste ändå få vara fritt för var och en, menar jag.

Det finns ju medelålders människor som passar riktigt bra i typ tonårskläder och tvärtom, tonåringar som passar i tantkläder.

Själv är jag tant, men trivs lika bra i jeans som i t.ex. volangkjolar. Tonårsmodet får vara ifred för mig i alla fall.

Att hitta sin egen stil är det viktigaste tror jag, göra ett medvetet statement, som du skriver. Det finns risk att man aldrig gör det om man frågar andra, eftersom man då får lika många olika svar ungefär som antalet människor man frågar.

Tycker man om en klänning eller annat så ska man försöka skaffa det, helt enkelt. Tycker jag!

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-05-06 klockan 14:37.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 15:40   #13
Stilla Stilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 23
Det beror på vem man klär sig för. Om man klär sig för andra och är beroende av vad andra tycker då ska man skapa åldersgränser på kläder samt normer som styr vad mulliga, korta, långa, snea och raka personer ska ha på sig.

Om man däremot klär sig för sin egen skull, för att man tycker om just dessa kläder, för att man trivs i dom och när man tittar på sig i spegeln då är man nöjd då ska man inte ens tänka på några normer och gränser.Man ska klä sig i samklang med sin personlighet tycker jag.
Stilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 16:55   #14
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag är väl gammalmodig kanske, men för mig känns det främmande att klä mig för någon annan än för mig själv... jag är beroende av att trivas i mina kläder och kan då inte ta hänsyn till vad andra tycker att jag ska ha på mig. Åldersgränser och normer känns då bara konstlat, tycker jag.


Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-05-06 klockan 17:21.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 15:15   #15
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Själv var jag med om modet på 70-talet då, enligt min ihågkomst, alla skulle vara gjutna i samma form och kläder kändes väldigt åldersbundna. Då fanns det inte kvinnor i min ålder (46) som gick omkring i jeans och huvtröja och gympaskor. Och om det skulle ha funnits så hade de blivit sedda över axeln som lite besynnerliga. Så vad jag menar är att det är skönt att var och en får ha sin egen stil och klä sig som hon/han finner beksvämt och vackert.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons