Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-30, 21:46   #1
AnnaT AnnaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
Question Stickmaskiner - vilken skall man ha?

Hej,
har nyligen tagit upp stickningsintresset (antar att det är alla coola snowboardåkare som sitter hemma och stickar mössor som har smittat av sig) och har kommit på att kunde vara kul att ha en maskin till ändamålet. Vet dock inte så mycket om det men har fastnat för Knittax (dock inte ett måste). Finns det någon som kan berätta lite om stickmaskiner? Har hört att det finns olika maskiner för olika grovt garn. Hur kollar man sånt? Tacksam för hjälp!
AnnaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 08:29   #2
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Dom enda stickmaskiner som säljs i Sverige f. n. är Silver Reed.
Dom finns här:
http://www.stickbutiken.com/index.htm

Själv har jag haft Knittax i många år. Det är en mycket lättanvänd maskin. Det finns tidigare inlägg att läsa.Den tillverkas inte längre, men är lätt att få tag på.

En tysk firma kallar sig också Knittax. Det är inte samma maskiner. Jag skulle gärna vilja ha deras hobbymaskin för grova garner.
Dom finns här:
http://www.naehmaschinen.com/stricken.htm

Sen beror det ju precis på dina behov. En resårbädd är bra att ha. Om du köper begagnat, förvissa dig om att det finns instruktioner till maskinen.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 09:04   #3
AnnaT AnnaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
TACK!

Tack för tipsen! Jag har en 70-tals Knittax II på gång... med instruktoner och resårbädd. Är det en sådan du har? Kan man inte sticka grövre garner på en sådan?

Hälsningar
Anna
AnnaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 09:16   #4
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Ja det är en sådan jag har. Den har 200 nålar med ca 5 mm avstånd. (något större än standard).
Du kan sticka garner för stickor upp till 4mm, beroende på smidigheten hos garnet.
Bäst är grovlek typ babygarn.Eller tunnare. Det finns ju speciella maskinstickningsgarner.
Sen kan man sticka på varannan nål Och använda grövre garner. Maskantalet blir ju då halverat, men jag har stickat storlek dam medium och det har räckt.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 09:46   #5
AnnaT AnnaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
Fantastiskt!

Jag har provstickat (för hand) med makramégarn på stickor 3,5 och 4 för att göra väskor och börsar. Det funkade kanon, men kan man sätta det i maskinen tror du?
Anna
AnnaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 10:40   #6
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Ja det kan du, men förmodligen får du använda varannan nål. Sådant garn är ju lite hårt.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 18:29   #7
AnnaT AnnaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
Unhappy Jag blir tokig!

Nu har jag äntligen fått min Knittax II! Men det går ju inte! Jag tänkte att jag börjar från början med kursbreven (1-6) som jag fick med, och jag läser och läser och följer metodiskt allt som står, men det blir ju inget! Det är som om släden inte plockar upp garnet utan bara glider förbi! Finns det någon som kan hjälpa mig! Har jag blivit pålurad en dålig/trasig maskin eller är jag helt enkelt för dum?
AnnaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 19:42   #8
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Kolla hur knappar och spakar är ställda på handtaget. Dom oranga knapparna ska vara i "upptryckt" läge. Den blanka spaken på höger sida ska peka framåt. mot dig.
Har du satt dit den blanka kroken på framsidan av handtaget som garnet ska in i ?
Kolla detta.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 19:55   #9
AnnaT AnnaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
Blank krok? Hur stor ska den vara? Vad glad jag blev att du svarade!!!
AnnaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 20:17   #10
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Jag har letat rätt på instruktionsboken.
Förlåt.(Jag har kvar en äldre garnförare) Det är en trekantig sak som heter garnföraren. Den är nog fast på din maskin. men jag tror den går att ta bort.
Dom ljusa knapparna som heter nålhöjarknapp ska vara framskjutna mot dig.
Dom oranga knapparna som heter returknapp ska stå i upptryckt läge.
En liten spak i högerkanten ska stå framåt mot dig.
Jag antar att du har lagt upp på rätt sätt.
Står nålarna i arbetsläge när du börjar?
Är alla nåltungor öppna så dom inte "blundar"?
Har du trätt garnet från garnbehållaren genom trådspänningen och fjäderöglan ner genom garnföraren? Använd inte garnledarklämman (15). Den har man till tunna halkiga garner.
Om allt stämmer SKA den sticka.
Hoppas du är hjälpt av det här.

Du kan ju också kolla om det sitter ett mönsterhjul monterat på undersidan av handtaget. Jag tror inte det gör något om det sitter där, men ta bort det i alla fall.

Senast redigerad av degdala den 2005-06-05 klockan 20:22.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 20:32   #11
AnnaT AnnaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
Tack för ditt svar! Jag ska fortsätta att prova! Jag skriver imorgon igen om hur det gått! Tack igen! Du är en ängel!
AnnaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-06, 18:36   #12
AnnaT AnnaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
Det går bara inte...

Nu tror jag att jag blir tokig! Det går bara inte! Försöker göra den första övningen i Kursbrev 1 där man skall använda 10 nålar, sedan dra tillbaka 5 och lägga upp med löst garn och därefter dra tillbaka de 5 i arbetsläge igen för att fortsätta sticka. Men den tar ju inte! Hälften av gångerna ligger garnet kvar likadant som före man drog förbi släden, ibland hakar den i några, och ibland hakar den i alla, men då lägger sig garnet bara på hög under den öppna "nålvippen" och inget händer. Finns det någon räddning?
AnnaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-06, 20:05   #13
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Försök med en fast uppläggning i stället.Ha handtaget till höger. Om du för handtaget tomt fram och tillbaka över bädden så ställer sig nålarna som dom ska. Om dom sticker ut för långt hamnar dom i viloläge och stickar följaktligen inte.
Fäst garnet till vänster och linda det runt varje nål motsols.Se till att det kommer under varje platinhake.
Se till att alla nålar står i arbetsläge med alla nållock halvöppna.garnet ska hamna ovanpå nålarna och bakom nållocken
För in garnet i garnledaren och koppen.

Titta i den oranga instruktionsboken hur det ska se ut.Står nålarna verkligen i arbetsläge? Dom ska ligga nära kanten. Titta på sidan 5 och 6
Jag hoppas du har fått instruktionsboken.

Sträck garnet lätt i garnkoppen och för handtaget från höger till vänster över alla maskorna.Första varvet kan gå lite trögt.BACKA ALDRIG! Man kan stöta lite lätt på handtaget om det går trögt. Se till så du inte har ställt in för små maskor. Om garnet inte har dragits igenom på någon nål, så skjut fram nålen för hand så att garnet hamnar under nållocket. Kolla att alla maskor har stickats innan du stickar vidare.Nållocken ska nu stå öppna ovanpå garnet.

Blir det inte rätt nu heller så beror det nog på att knapparna eller spaken står fel.
Läs förra svaret.

Vill du göra en lös uppläggning på varannan nål ska handtaget vara på samma sida som garnet alltså till vänster.Sätt varannan nål i arbetsläge. Trä i garnet och för handtaget till höger. Innan andra varvet för du ner alla nålar som står i viloläge .Kolla att alla nållock är öppna.Nu ska du kunna sticka vidare.

Jag antar att du bor för långt bort för att vi skulle kunna träffas.
Antagligen är det inget fel på maskinen. KOLLA KNAPPARNA!
Man får vicka lite på dom oranga knapparna för att dom ska hoppa upp. Dom ljusa knapparna skjuts fram bakifrån.
På sid. 1 i instruktionsboken finns skapliga bilder på hur det ska se ut när alla knappar är oaktiverade. Glöm inte den lilla spaken till höger. Det gäller knapp 16, 17, och spak 23.
Det här är vad jag kan hjälpa dig med just nu. Hoppas det löser sig.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 08:19   #14
AnnaT AnnaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 32
Hej igen,
har nu äntligen fått ordning på grejorna! Tusen tack för alla tips. Ett av problemen var dock att det hade kärvat ihop på undersidan av släden. Med pappa och en massa tops till hjälp fick vi mekaniken att fungera till sist! Så nu fungerar det! Jag har haft mycket hjälp av dina tips när vi höll på och grejade i går kväll. Tusen tack!

MVH
AnnaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 10:39   #15
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Vad bra att det löste sig till slut.
Smörj maskinen om du inte redan har gjort det. Ta lite fin symaskinsolja på fingret och stryk på längs främre glidskenan och på undersidan av släden. Det syns var det nöter. Var snål med oljan!
Annars är fotogen alla tiders när mekaniken har bekat ihop. Det tränger in t.o.m bättre än olja.
Lampolja går lika bra.
Troligtvis har maskinen stått oanvänd länge.
Förvara den aldrig i uthus, källare eller andra ouppvärmda eller fuktiga utrymmen.
Lycka till med stickningen!
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons