Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-06, 18:24   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Avmaskningsfråga

Klar med min tröja som jag fått mycket hjälp med här (lovar att lägga upp foto inom kort). Nu är nästa projekt, pippitröjan, påbörjat. Strax klar med bakstycket och ska nu avmaska för ärmhålen, det står då:

"..avm för ärmhål 1 m i var sida. När ärmhålen mäter 16 cm avmaskas för nacken". Jag tolkar detta som om att jag ska avmaska 1 maska i resp sida varje varv tills de mäter 16 cm. Som vanligt vill man dock bara få bekräftat att man tänker rätt..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-06, 18:46   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Är det en vanlig ärm, så ska det endast vara 1 maska i var sida, sedan stickas rakt upp till ärmhålen är 16 cm


Ett litet tips, om Du behöver mer hjälp med just den här tröjan:
Gör alla förfrågningar i den här tråden som Du startat nu.
Det blir mycket enklare att följa och kunna hjälpa till, när man vet att det är samma tröja det är frågan om.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-06, 18:56   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Håller med Dahlia. Det ska bara vara 2 maskor (bak- + framstycke) brett ärmhål.

Titta på hur tröjan ser ut! Sömmen mellan kroppen och ärmen går lodrät, eller hur? Därför bara en maskas avmaskning.
Skulle du maska av varje varv skulle sömmen luta från armhålan upp mot nacken, så kallad raglanskärning.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 07:15   #4
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Ah, förstår. Bilden visar inte tydligt hur ärmen ska se ut (de sitter ner med tröjan på och vinkeln är inte den bästa..), men förstår helt hur ni menar nu.

Ska hålla mig till den här tråden om det kommer fler frågor på vägen.

Tack som vanligt!
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 11:37   #5
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
En annan ganska basic sak som jag inte känner mig helt säker på är hur jag mäter ärmhålens storlek, vet inte riktigt hur jag ska förklara, men gör ett försök.

Mäter jag med måttbandet helt lodrätt från där avmaskningen för ärmhålet gjordes eller mäter jag så att säga hela böjen..Ja, som sagt, vet inte om ni förstår, men ni lär väl säga ifrån om ni inte gör det. Har faktiskt försökt hitta svar på detta i Bonniers Stora bok om stickning som jag ju fått nu, men lyckas inte hitta svaret där..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 11:41   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du mäter från avmaskningen och rakt upp.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 11:45   #7
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Tack för snabbt svar som vanligt!
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 13:00   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Men sen när du blir lite "styv i korken" och hittar på egna ärmhål och ärmkullar så måste du ju försöka få "kanterna" lika långa.

Men i en beskrivning så mäter man bara "arbetets längd" från där avmaskningen skedde.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 08:16   #9
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Sprund - kant

Klar med bakstycke och strax klar med framstycket på denna tröja. En fråga nu kring sprund och dess kanter. Sprundet skapas genom att jag avmaskar EN maska och därefter stickar resp kant. Har nu en fråga kring hur jag får så snygg sprundkant som möjligt, hur brukar ni sticka maskan i resp kant av sprundet för att få det så snyggt som möjligt?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 08:21   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag stickar kantmaskan rät från både avigan och rätan.
Men det finns många olika varianter på det, att lyfta den första. Att sticka den avig.

För mig funkar det bäst och blir snyggast med en rät maska.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 08:24   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ska du bara ha en avmaskad sprundkant? Det vanliga är väl att man plockar upp nya maskor och stickar en liten kant som går omlott i sprundet.

Ser nu att du ska sticka sprundkanten.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 09:16   #12
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Jag stickar kantmaskan rät från både avigan och rätan.
Men det finns många olika varianter på det, att lyfta den första. Att sticka den avig.

För mig funkar det bäst och blir snyggast med en rät maska.
I beskrivningen står det att jag ska sticka den första m i varje varv rät och den sista vriden rät och så har jag såklart gjort. Dock blev jag lite förvirrad när jag nu stickar resp axel för sig och sedan ska avmaska för halsen. När jag gör som tidigare och stickar första och sista rät tycker jag avmaskningen runt halsen ser ful ut och det är därför jag blev fundersam om jag ska sticka den sista maskan, dvs den närmast halsen, som vanligt, dvs avig på avigt varv och vice versa..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 09:22   #13
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Maskan närmast halsen kan Du lyfta, eller sticka som vanligt
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 08:46   #14
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Sy ihop

Är nu klar med fram och bakstycke och har respektive axels maskor på en avmaskningsnål. Ska nu enl beskrivning sy ihop axlarna enligt följande:

"Sticka ihop axlarna från avigs. Sätt vardera axels m på en sticka. Lägg arb räts mot räts. Använd en sticka 3, sticka rätt ihop 1 mfrån vardera sticka och maska samtidigt av"

Ja, det är just denna bit "...sticka rätt ihop 1 m från vardera sticka..." som jag inte är helt med på. Jag hittade nämligen motsvarande sätt att sy ihop på i "Bonniers stora bok om stickning" och där visar de hur man för sticka nr 3 rätt igenom den första maskan på den främre stickan därefter avigt genom den första maskan på den bakre stickan.

Kan ni hjälpa till med ett litet förtydligande?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 09:17   #15
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du gör "som vanligt" bara det att Du tar 1 maska från vardera stickan och stickar ihop dem.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons