Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-22, 17:10   #1
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 84
hjälp mig med handarbete.

jag har precis lärt mig att virka, tydligen hoppade min lärare över det med min årskurs, jag tycker att det är jätte roligt och virkar lite vantar och tofflor vilket är det enda jag förstår mönsterna till.

jag kan också sticka lite, men inget avancerat alltså inte efter mönster, kan inte göra flätor och det går absolut inte fort.

skulle vilja kunna göra egna tröjor och koftor, strumpor och vantar. har köpt lite grövre garn till stickor 7 men varje stick tillfälle känns som ett krig med arbetet, stickorna känns långa och otympliga och jag får jätte ont i händerna, vad sjutton gör jag för fel?

är det kanske bara så att jag ska inse att stickning inte är något för mig?
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 17:52   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Nej då inte behöver du sluta ínte!
Det är en träningssak att kunna sitta avslappnat med sticke och virke, särskilt när man e ovan har de flesta en tendens att spänna axlar, fingrar mm.
När jag stickar försöker jag lägga arbetet på en kudde för att skona axlarna och jag använder helst rundstickor som inte belastar händer o handleder lika mycket

Kämpa på och lycka till!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 18:51   #3
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
Du spänner dig och håller för hårt i stickor/virknål ett mycket vanligt nybörjarfel.Slappna av och lycka till.
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 19:36   #4
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 84
tack för era svar! ska tänka extra på att slappna av.
tänkte börja med att sticka benvärmare, har hur många rundstickor hemma men inga som direkt är lagom runt min fot, ska det vara precis eller blir det lite mindre om jag får dra maskorna glest runt?
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 20:53   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hej!

Rundstickan behöver inte vara precis lagom runt foten/benet. De kortare brukar även ha kortare "hårdsticka"än längre rundstickor. Korta stickor kan vara jobbigt att hålla i, det blir lite som när man skriver med en pennstump, man håller "över bakänden". Det är skönare att låta lillfingersidan av handen få vila mot stickan.

Om du tycker de raka stickorna är stora och bängliga så byt dem mot rundstickor. Man kan sticka "fram och tillbaka" på såna med. Och man slipper den stora hävstångseffekten med rundstickor.
Jag stickar aldrig med raka långa stickor numera.

Nå, men om du nu har för lång rundsticka, hur gör man då? Jo! Man gör en magic loop. dvs, drar ut en bit slang mellan några maskor så att stickan blir lagom. Man får göra den manövern ofta, men det kan det vara värt.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 21:16   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vilken kämparglöd

Du vill ju verkligen och varför inte bara sitta med en stickning. Rätt upp och ner i soffan och bli kompis med stickor och garn i en flummig rätstickning. Låt det bli bara en rak strut eller vad som helst bara du lär dig bli vän med verktyget och kan slappna av.


Hemsk utläggning för så lite jag vet
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 21:27   #7
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Känner igen mig!

Gör samma fel fortfarande! Nacke, rygg, fingrar och armar värker. Men det är ivern som driver på. Ska oxå försöka lära mig att slappna av. Men det kommer väl när man blir en van stickare som inte ens behöver titta på stickningen utan istället på TV och allt blir perfekt eller....
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 21:32   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
jag tänker att om du stickar med magic loop, så får du ett naturligt avbrott i stickningen (eller med strumpstickor), och då får du lägga in en god vana med lite pausavsalppning vid de avbrotten.

Du blir mer avslappnad med tiden och du behöver inte vänta tills du kan sticka utantill. (Och tro mig, då kan det bli riktigt riktigt konstigt ...)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 22:27   #9
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Vad är magic loop??//Ann
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 08:50   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk

Här kan du se en snutt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 08:54   #11
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Här finns en video som visar: http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk Hoppas att länken funkar
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 16:32   #12
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 84
jag känner mig så himla inspirerad hela tiden men det är ju inte roligt när det gör ont i kroppen!
hoppas att jag vänjer mig snart och lär mig mer så jag kanske kan sticka ett rikigt plagg någon gång! för tillfället har jag mormor som stickar de koftor jag vill ha
magic loop är nog mina rundstickor för korta för,
har fått en hel drös, vet inte riktigt vad dom har använts till.
bebis tröjor kanske? ärmar? benvärmare till folk med större smalben än mig..

får också träna på at sitta ordentligt, får riktigt ont i häcken nu också! ja det är mycket som man måste tänka på i början innan allt kommer av sig själv, har givit upp så många gånger tidigare och nu vill jag verkligen att det ska funka!

har en beställning på garn på ingående så jag får se vad det kan bli för spännande.

skulle vilja ha vantar och en halsduk med hätta i till vintern ialla fall!

tack för alla roliga och inspirerande svar! känner mig mer och mer peppad till att fortsätta!
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 21:27   #13
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Question Magic loop

[FONT="Comic Sans MS"]Var och tittade på filmen om magic loop... verkar jätteklurigt allra helst när jag har fullt sjå med att hålla koll på mönster (som ni vet) stickor, garn och jag vet inte vad, men.... när jag blir en fullfjädrad, snabbstickande TV-tittande mormor så kanske... Vill bara säga än en gång... Tack till Er alla som är medlemmar och stöttar varandra med glada tillrop och roliga idéer!!! Med andra ord... VÄRLDENS ROLIGASTE OCH TREVLIGASTE SIDA!!![/FONT]//Ann:
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 11:03   #14
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Äsch, hon förklarar hur omständigt som helst! Dessutom stickar hon på engelskt vis. I den här videon stickar hon som oss:

http://www.youtube.com/watch?v=NJ6gvswaCoI

Jag vill beskriva magic loop så här: Om man stickar nåt på en sticka som har ungefär samma längd som omkretsen på det man stickar så är det bara att sticka på.
Om stickan är längre så kan man dra ut en bit "slang" mellan några maskor så att måtten är mer lika. Slangen brukar då vränga till sig så att den lgger som en loop utan maskor.

Om man stickar med strumpstickor så kan man tänka sig loopar i de hörnen som man inte just nu stickar i.
Istället för att ha strumpstickor kan man ha en rundsticka och göra loopar mellan maskorna så att "det ser ut som" fyra strumpstickor, fast med loopar.

Varför rundsticka med magic loop istället för strumpstickor? Tja, du tappar aldrig bort nån sticka ...

Här finns en till:http://www.youtube.com/watch?v=C-aWW...eature=related
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 18:43   #15
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 84
lätt mönster

Är det någon som kan tipsa om ett lätt mönster som inte tar 1000 år och som blir något!
är lite tråkigt att öva sig på att sticka fram och tillbaka.

roligare om man förljer en mönster beskrivning. också lättare att lägga upp mål!
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons