Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-08, 20:58   #1
Kanjag Kanjag är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Husqvarna 2000 modell 6030

Har nyss blivit ägare till en Husqvarna 2000 modell 6030 och upptäckte att nålen inte hamnar mitt på pressarfoten, trots att maskinen är inställd på raksöm. Nålen går ner längst åt höger istället.

Om jag skruvar på vredet så att nålen hamnar mitt på pressarfoten syr maskinen sicksack.

Någon som vet vad som är fel?
Kanjag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 21:40   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag vet inte vilket vred du skruvar på. Men ett av vreden till höger bör vara stygnbredden. Sätt den på 0 så får du raksöm. Sedan kan du ändra nålposition med ett annat vred.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 22:39   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
de maskinerna är ökända för att gå sönder efter ett visst tid pga plast som åldras och sprickas.. det går fixa men kostar någon/några tusenlapp.. men förhoppningsvis så har du bara felinställt.. var försiktig med vreden bara.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 12:17   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vilken söm har du ställt in sömväljaren på? På min maskin (6570, en nära släkting till din) så har jag två olika sicksack/raksöm (en är samma rattposition som knapphålet och den andra som knappen). En där nålen har mittposition och en där nålen är ställd i ena kanten. har du provat båda och sett om det är någon skillnad?

Är det inte det kan det vara själva nålstången som hamnat ur position. Det kan hända om maskinen fått en smäll, eller om man sytt i något väldigt tungt som kan ha dragit till i nålen i sidled. Det kan också hända med maskiner som stått stilla för länge. Det kan en reparatör fixa och kräver inga nya delar.

Dom dyra delarna som ichigo pratar om ger inte riktigt det problemet du beskriver om dom går sönder, så du kan nog vara lugn.
Och även om det händer är det värt att byta delar, för så bra maskiner det finns inte att få för pengar i dag.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 15:12   #5
Kanjag Kanjag är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Angry

Uppdatering:
Lämnade in maskinen till en symaskinsreparatör och det var en sprint? inne i maskinen som hade gått sönder, därav felet.

Tyvärr upptäckte han även att en plastdetalj inuti maskinen (på baksidan där man fäster "propparna" för olika sömmar) var sprucken

Att byta ut denna delen kostar drygt 1.500 kronor.

Tips om du är intresserad av att köpa en Husqvarna 2000: ta ut "proppen" på baksidan och kolla så att plastringen som sitter därinnanför inte är sprucken.
Kanjag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 15:22   #6
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Ett tips är att fråga flera reparatörer om möjligt. Det händer nämligen att de sätter ett högt pris på reparation av olika orsaker, t.ex. att de vill sälja en ny maskin istället, de är intresserade av maskinen som inbyte osv.

Delen kostar knappt 600 kr.
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=25774

Byte av "cam gear" i en Husqvarna Viking 6000.
https://www.youtube.com/watch?v=G455Z1y1ul4
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 15:26   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
de maskinerna är ökända för att gå sönder efter ett visst tid pga plast som åldras och sprickas.. det går fixa men kostar någon/några tusenlapp.. men förhoppningsvis så har du bara felinställt.. var försiktig med vreden bara.
Likt ovan har det skrivits ganska många gånger här på Sysidan att det är ganska dyrt att byta den delen, så det är nog helt rimligt med 1500 kr. Tyvärr! MEN det är dock värt det för det är en bra maskin.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 11:54   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Att nålen inte är i rätt läge kan faktiskt var ett
enkelt fel.

Min syster hade det problemet på sin maskin.

Jag tog hem den, skruvade upp nålskruven max,
rengjorde och satte i en ny nål.
Det visade sig att griparna som håller fast nålen
hade hamnat galet. Det hade inte dalat ner i rätt
läge. Kolla så att nålen hamnar mitt i nålstången.

Antagligen när det slog fast i maskinen då hon sydde.

Det kan bli så om det t ex slår fast i maskinen
när du syr och nålen inte är maximalt fastskruvad.

Håller tummarna för dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 14:17   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Likt ovan har det skrivits ganska många gånger här på Sysidan att det är ganska dyrt att byta den delen, så det är nog helt rimligt med 1500 kr. Tyvärr! MEN det är dock värt det för det är en bra maskin.
Det är säkert en jättebra maskin. Det kanske är olika smak jag gillar inte riktigt HQ-maskiner. Men jag har förstått att det är en bra maskin och jag kan lugnt säga att man nog hellre ska lägga pengarna på att fixa en HQ2000 än att lägga motsvarande pengar på ny symaskin. Helt klart.

En bra grej med HQ2000 som är sällsynt i hemsymaskiner: två växlar! Dvs långsam men jättestark eller snabb och normal. Det är ganska vanligt med hastighetskontroll men då är det ingen skillnad på motorn då, här är det så.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna 2000, rep husqvarna 2000

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons