Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-11, 21:55   #1
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Question Tygaffärer i Tallinn?

Har du hittat någon bra tyg- eller sybehörsaffär i Tallinn?
I gamla stan i närheten av Rådhustorget finns ju några som säljer linnetyger och linnevaror, men finns det vanliga tygaffärer också utanför gamla stan?
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 14:51   #2
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Tallinnkännare och tygfantast...

...ingen träff här på Sysidan med den kombinationen?
Själv har jag varit i Tallinn ett tiotal gånger de senaste 5 åren ungefär. Jag har varit i några stora köpcenter utanför city, men inte hittat så mycket tyg.
Varuhuset Kaubamaja i city har mest hemtextil och garn och lite sybehör.
I gamla stan finns linnemetervaror, duk metervaror, handuksmetervaror på flera ställen.

Ska ut på en resa i höst igen om det inte blåser för mycket.
Kanske finns det inga tygaffärer? Kanske finns det något jätteroligt att upptäcka...? Har ju märkt att det poppar upp nya affärer mellan gångerna man är där och att affärer flyttar eller stänger.
Naturligtvis vore det kul med tips på någon tygaffär som någon här på Sysidan rekommenderar!
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 15:45   #3
sarilundmark sarilundmark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 56
Rätt så nära "taxi och busscentrum" finns 3 st tygaffärer varav 2 av dom är av den dyrare, finare sorten. Sen finns det en lite mindre som säljer tyg och sybehör till riktigt låga priser. Minns dock inte namnet på dem, men om man frågar en taxi-chaffis så kan dom visa vägen. Tyg heter kangas på finska och ungefär likadant på estniska. Det finns massor av tygaffärer i Tallinn. Du kan ju även söka på nätet så får du fram adresser till affärerna om du inte vill fråga om hjälp från taxi-chaufförerna. Fråga efter kangas-kauppa (tygaffär) Uttalas ungefär kangas-kaoppa...nåt sånt.
sarilundmark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 15:49   #4
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Jag frågade också efter hemsidor från Öst-Europa för en tid sedan men fick heller inga svar
Det verkar inte bättre än att majoriteten av sysidans medlemmar är orienterade mot England och USA
Här är en länk till den ryska "sysidan" http://club.osinka.ru/album.php och till den tyska "sysidan"
http://www.hobbyschneiderin.net/portal/index.php
Man kan säkert fråga här (om man nu behärskar språket förstås!).
På den tyska sidan kommer jag ihåg att de diskuterade polska affärer nyligen men jag har tyvärr inte sett något från Tallin.
Om man klickar på länkarna på den ryska sidan kommer man till fotogalleriet som är uppdelat i olika kategorier som mode för vuxna, barn, pyssel etc.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 16:28   #5
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Question

Citat:
sarilundmark skrev:
Rätt så nära "taxi och busscentrum"...
Ringer inga klockor här... tyvärr!
Taxi och busscentrum - är det en busstation eller mer en taxihållplats du menar?
Kanske du kan beskriva platsen med närhet till ett visst hotell, närhet till någon annan känd byggnad, park eller varuhus?

Är det precis i centrum vid eller i Gamla stan eller Viru köpcentret eller är det längre bort?
Närmare färjeterminalerna?

Kul att få något att spinna vidare på. Hoppas att vi kan trixa oss fram till rätt adress!
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 20:48   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag kanske kan hjälpa dig att skriva ihop en fråga till det tyska forumet.

Maila mig din fråga på svenska så översätter jag och skickar tillbaka till dig. Om du vill....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 10:17   #7
sarilundmark sarilundmark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 56
Varje gång jag varit i Tallinn så har jag varit till olika tygaffärer, brukar räcka med 2, sen orkar jag inte bära mer (ca 15 kg).Dit jag var sist i somras är det jag nu försöker förklara... det ligger relativt nära en buss-station där taxibilarna även har en hållplats. Det var uppgrävt alldeles utanför tygaffären just då. Det ligger ca 500 m från färjeterminalerna inne i stan så att säga.Till vänster från färjeterminalen sett.. gud vad svårt det är att beskriva när jag inte kommer ihåg om det fanns någon större byggnad där...
sarilundmark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 10:21   #8
sarilundmark sarilundmark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 56
Här kommer iaf några adresser till tygaffärer som jag fick fram när jag googlade:
Kangas ja nööp
Hobujaama 10, Tallinn, Harjumaa
Kangadzungel
Tartu mnt 49, Tallinn, Harjumaa
Eesti Tekstiil AS
Kadaka tee 44, Tallinn, Harjumaa
Eurokangas
Tartu mnt 43, Tallinn, Harjumaa
sarilundmark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 14:52   #9
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Sajter till tyger i Tallinn

Tack Sari för att du letade upp tygaffärerna du varit i!
Nu har jag letat lite och delar med mig av sajterna jag hittade. Några fler kanske blir intresserade.
Lägg märke till att flera butiker finns på samma (långa!) gata, Tartu mnt.

Kangas ja nööp (Fabric and Button)
http://www.unistustekardinad.ee/en/
Engelsk sajt
Adress: Tartu mnt 63
(I december 2006 öppnar en ny affär i Foorum shopping-street, Narva mnt 5. Det ska vara centralt, mellan färjorna och centrum.)

Kangadzungel
http://www.kangadzungel.ee/main.php?menuID=1
Estnisk sajt
Adress affär 1: Tartu mnt 49
Adress affär 2: Mustamäe tee 60
och
Kangadzungel kodutekstiil (hemtextil)
Adress: Tartu mnt 35
(Nära Stockmann-varuhuset.)

Eesti Tekstiil AS/Kangapood
http://www.eestitekstiil.ee/?a=page&...8d377a54dbd705
Engelsk sajt
Adress: Kadaka tee 44
(Busshållplats framför affären. Buss nr 16 från city centrum.)

Eurokangas
Den här affären verkar inte finnas kvar. Nämns inte på http://www.eurokangas.se/. Här kunde man förr se de svenska affärerna och den i Tallinn.


En fråga till dig Sari - Var du på Kangas ja nööp, Adress: Tartu mnt 63? I så fall vad minns du av sortiment och priser?
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 21:24   #10
sarilundmark sarilundmark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 56
Nej, jag tror inte jag var där.Däremot har jag handlat på Kangadzungel, Mustamäe tee 60
och den affären är rätt så stor med stort utbud av det mesta.Tygerna är billiga där, iaf när jag var där för 1,5 år sedan.Alla tyger jag köpte därifrån kostade mellan 19 - 45 estniska kronor.Handlade siden (till barnpyjamas), fleece och manchestertyger.
sarilundmark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 23:01   #11
Loompa Loompa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 33
jag har varit på en stor tygaffär på kadaka toorg, men det var några år sen.den ligger nära hamnen, tror att det finns en på sada market också.
Loompa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 13:38   #12
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Exclamation 20 m/sekund

Skulle ha åkt till Tallinn i dagarna men ställer in p g a att det ska blåsa lite för mycket i min smak.
Det har varit kul att leta tygaffärer, adresser och bussrutter på internet efter era tips. Tack ska ni ha! Jobbet är inte ogjort - hoppas på en Tallinnresa vid ett gynnsammare tillfälle.

Finns det nya tygaffärstips är de givetvis jättevälkomna!

Senast redigerad av Cassy den 2006-11-24 klockan 13:45.
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 16:33   #13
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Nyöppnad tygaffär i Tallinn

Nu har jag varit i Tallinn och kollat in några tygaffärer.
I centrum finns en ny lyxig shoppinggalleria på Narva mnt 5 (bredvid Viru köpcentret och Tallinks hotell) som heter Foorum (namnet står med stora bokstäver på fasaden. Här finns tygaffären Kangas ja nööp (tyg och knapp). Fräsch butik, fastän inte så jättestor. Finns modetyger i fina kvalitéer...bomull, siden, ull. Mera festbetonat än vardagstyger. Inga trikåer. Gardintyger och designservice. Heminredning och lite linnetyger. Garner. Sybehör.
Blustyger låg på minst runt 100 SEK/m - det var inte vrakpriser.
Eftersom jag kollat hemsidan visste jag att de hade en butik på Kadaka tee 56 också och jag fick information om att den var mer än dubbelt så stor så vi tog taxi dit för 96 EEK.
Kadakabutiken var ordentligt stor, men lokalerna var enklare. Priserna verkade ändå vara desamma som i lyxgallerian i city på de tyger jag kände igen. Det fanns mera linnetyger att välja på.
Som sagt priserna ligger ganska högt så jag tyckte inte att det var läge att hamsta för egen del. Köpte linnehandduksmetervara för 59 EEK/m. Har hittat detta mycket billigare förr om åren.

I närheten ligger Eesti Tekstiil/Kangapood. En stor tygaffär med massor av bord med tygpackar i perfekt lagda rader. Lite rysslandskänsla ā la 1960-tal. 5-6 personal och öde i butiken. Det mesta kändes som hyllvärmare eller mönster som inte föll mig i smaken, så besöket blev kort.
Busshållplatsen till stan ligger på andra sidan gatan, buss 16.

Mitt tips för endagsturisten är att satsa på nya Foorumbutiken. Jag tycker att butikerna utanför city gav dålig utdelning. Men nu har jag sett hur det ser ut där.
http://www.unistustekardinad.ee/en/kauplused/kauplused
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 21:02   #14
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag ska snart åka till Tallin, en kryssning så man har dagen på sig i Tallin.

Är det någon som vet om tygbutikerna i diskussionen är aktuella idag?
Och vet någon om det finns quilttyger där? Och är det prisvärt att handla???
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 22:31   #15
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Tallinn förra veckan

Jag var i Tallinn förra veckan. Foorumbutiken hade ungefär samma typ av sortiment d v s mest finare klädtyger och gardiner, minskat ner en hylla garn.
Brydde mig inte om att söka upp tygaffärer längre bort.
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons