Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-01, 16:25   #181
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det behöver inte vara den prsiklassen för att det ska vara en stor prisskillnad. Min maskin kostade i storlekordningen 4-5000 i England och cirka 9000 i Sverige. Alltså det dubbla!

De tillbehör jag köpte härom veckan samma sak: Det dubbla! Jag hade kunnat ta mig en weekend i England för de slantarna om jag hade velat!

Och på undran om jag köpt meskinen utan att ha provsytt: Absolut! Har aldrig haft möjlighet att provsy en maskin innan jag köpt den! ALDRIG! För att EVENTUELLT kunna göra det hade jag fått göra en lång utflykt (med minst en övernattning). Så är det faktiskt för många av oss här i Sverige, så vi HAR faktiskt inte möjlighet att provsy i vilket fall!

(De maskiner jag har provsytt har jag inte provsytt i Sverige utan utomlands. Jag har sedan inte köpte dem där, utan bara lekt lite med dem. Inga problem alls, säljarna har tyckt det varit jätteroligt att visa upp dem för mig och de har också varit kunniga på sina varor.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 17:25   #182
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Charmkurs plus utbildningskurs för (vissa) svenska försäljare då

Jag har också råkat ut för säljare som inte vet vad de pratar om. En del kanske vet om just det märket de säljer (och tjatar om några inövda saker/fraser såsom "den har inbyggd övermatare det är bra bla bla"), men förstår inte vad jag menar eller viftar bort när jag ber om specifika sömnadsmoment/krav. Då blir man trött.

Jag rekommderar alltid att man provsyr först men vissa har inte möjligheten alls.

Och jag rekommderar också alltid att man ska köpa en beg istället för en ny, och då menar jag från dåtidens symaskiner, inte "förra årets". För det var helt enkelt bättre förr. MEN Där är det ännu viktigare med att prova först och så att man får minst 1 års garanti och att man får veta vilken skick den är i så man inte köper en fd skolsymaskin som är på sista flämtet. (och det uppenbara, att den varit ordentligt genomgången o servad)

Visst kan man köpa från privat men då får man skriva på avtal tycker jag där man kan häva köpet om symaskinen inte är bra, och ha gräns på 1 år för hävning för "dolda fel". Kanske sugigt för säljaren men det är vad jag kräver i alla fall.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 18:57   #183
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Köpte en pressarfot till min Coverpro från SMD idag - priset i Sverige 570:- SEK priset från SMD England 260:- inkl frakt.....
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 20:02   #184
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Tänkte lite på den här tråden när jag senaste tiden läst andra trådar där man tänker gå till en fysisk butik i Sverige och provsy för att sedan beställa på nätet i utlandet. Det kanske är därför som tillverkarna vill skydda sina distributörer? Så att vi har någonstans att provsy maskinerna? Annars slutar det väl med att de får sätta upp demonstrationscenter på några platser och att alla får beställa på nätet. Att vi skulle börja betala för att vi provsyr maskinerna antar jag är uteslutet?
Jag har inge som helst problem med att betala lite mer och få handla i Sverige i en butik nära mig... problemet är ju att butikerna nära mig inte begriper att kunderna nuförtiden har koll på priser och marknaden på ett helt nytt sätt än för typ 10-15 år sedan. Så att oförbehållslöst hålla så skyhöga priser funkar ju inte i längden. Svenska butiker kan föresten hålla lägre priser än de gör många gånger för det finns svenska butiker som då och då säljer till priser som nästan liknar de i England. De måste lära sig att marknadsföra sig bättre på nätet också. Är ju bara ett fåtal som hängt med in i nutiden och syns på nätet.

Vad gäller problemet med okunnig personal håller jag helt med ngn av föregående skrivare... det blir ju nästan olidligt löjligt att köpa en maskin jättedyrt om butiken inte kan tillhandahålla kunskapen om hur den ska brukas. Har de inte den kunskapen blir ju jag skeptisk till om de kan serva och laga den när det behovet uppstår.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 20:31   #185
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Precis, man vet ju inte om de kan fixa till det om de inte ens vet vad som är problemet!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 13:52   #186
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
beasfarmor skrev: Visa inlägg
Idag tog mitt tålamod slut... Kontaktade konsumentverket här i Gbg och mailade även Sewings Machines. Enligt Konsumentverket kan det finnas ett avtal mellan skandinaviska distributören och företaget i England, men det måste i så fall vara skriftligt annars är det ett fall diskrimineringsombudsmannen om man förbjuder enstaka länder att köpa. Jag är nyfiken på vad jag får för svar från England... Återkommer!
Fick ett trevligt svar från SMD England idag som meddelar att det är Janomes UK
som sätter stopp för affärer av Janome till Skandinavien. Detta beklagar SMB men det är en förutsättning för SMD att överhuvudtaget få sälja Janome.

Undrar om inte det är den Skandinaviska agenten som ligger bakom????
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 15:57   #187
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Eller så är det Janome centralt som har en policy för hur deras distributionsnät med agenter i varje land ska fungera, prispolicy mm.
Dvs Janome talar om för UK att ni håller er till ert distributionsområde i enlighet med ert kontrakt. Att priset är högre? Tja, IKEA är dyrare i Beijing än i kungens Kurva. Vem som tar vinsten, Janome centralt eller svenske agenten? Svårt att veta. Ni kan kolla agentens årsbokslut innan ni drar slutsatser.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 16:46   #188
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Får man fråga lite, varför är du på Janomes sida, Marie? Det är i alla fall intrycket man får?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 16:49   #189
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
marie.s.g, jag tror inte det policyavtal du beskriver skulle vara i enlighet med EUs konkurrensregler.

http://www.kkv.se/t/page____300.aspx

I EU har vi en fri inre marknad där det ska råda konkurrens. Om man skulle importera varor, t.ex. symaskiner, från Beijing så skulle det vara något helt annat.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 17:07   #190
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Poängen ligger väl inte riktigt i om butikspersonalen är duktigare än du utan att det fanns en maskin och en lokal där du kunde prova den. 7000 kanske är rimligt om maskinen kostar 50 000 som vissa broderimaskiner kostar. Det kostar naturligtvis att ha en (flera?) maskiner i den prisklassen i lager i en butik. Speciellt om man inte säljer några. Om du inte kunnat se på maskinen och provat, hade du då köpt den ändå? Åkt till England?
Ja, det skulle jag. Maskinen jag köpte var en Babylock Evolve som då såldes i den okunniga affären på "extrapris" för 19500 (ordinarie 21 000 om jag minns rätt). Från SMD kostade den 12500 inkl frakt. 7000 kr hade ju tom räckt till flygbiljett med Ryanair, övernattning på b&B och hem igen. Maskinen hade ändå blivit billigare. Och ja, det spelar definitivt roll om försäljaren kan maskinen den försöker sälja. Om den inte ens är så intresserad av att sälja att den kan ta sig tid att lära sig maskinen har den förlorat mitt förtroende. Så är det.
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 18:28   #191
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Eller så är det Janome centralt som har en policy för hur deras distributionsnät med agenter i varje land ska fungera, prispolicy mm.
Dvs Janome talar om för UK att ni håller er till ert distributionsområde i enlighet med ert kontrakt. Att priset är högre? Tja, IKEA är dyrare i Beijing än i kungens Kurva. Vem som tar vinsten, Janome centralt eller svenske agenten? Svårt att veta. Ni kan kolla agentens årsbokslut innan ni drar slutsatser.
Jag har bara undrat- om det är mig du menar med dragna slutsatser.... nordiske agentens årsbokslut säger inte ett dugg i sammanhanget det är moderbolaget som tjänar pengarna och det är dit den nordiske agenten rapporterar och i detta kan vi inte få en insiktt. I detta fall handlar det mer om ett gentlemans agreement, enligt SMD. En återförsäljare (inte agent)jobbar oftast med många märken.
Därmed lämnar jag ämnet
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 20:34   #192
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Vad jag menar är att det har varit många angrepp på den svenske agenten och de saknar underbyggnad vad jag förstår. Näringslivet ser ut så här och konsumenten kan bara rösta med fötterna, dvs köpa något annat märke.
Det finns ingen rätt att köpa till lägsta pris varsomhelst för en konsument. EU bildades snarast för att företagen inte skulle konkurrera ut varandra (gamla Kol- och Stål-unionen som det hette). Tycker vi att Janome i Sverige är för dyrt måste vi låta bli att köpa (Janome) istället för att köpa utomlands. Viking/Husqvarna verkar inte prisdifferentiera inom europa.
Jag tycker också att den här tråden bör avslutas. Troligen läser Janome Sverige den också. Rapporterar till Janome centralt som kommer att vidta åtgärder mot varje "hål" som rapporteras här.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 21:24   #193
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Kol- och Stål-unionen har upphört så den är inte speciellt intressant när man diskuterar dagens marknad.

Något som däremot är högst relevant är fördraget om Europeiska unionens funktionssätt - TREDJE DELEN: UNIONENS POLITIK OCH INRE ÅTGÄRDER - AVDELNING VII: GEMENSAMMA REGLER OM KONKURRENS, BESKATTNING OCH TILLNÄRMNING AV LAGSTIFTNING - Kapitel 1: Konkurrensregler - Avsnitt 1: Regler tillämpliga på företag - Artikel 101

Citat:
Artikel 101
(f.d. artikel 81 FEG)
1. Följande är oförenligt med den inre marknaden och förbjudet: alla avtal mellan företag, beslut av företagssammanslutningar och samordnade förfaranden som kan påverka handeln mellan medlemsstater och som har till syfte eller resultat att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen inom den inre marknaden, särskilt sådana som innebär att
a) inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs,
b) produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar begränsas eller kontrolleras,
c) marknader eller inköpskällor delas upp,
d) olika villkor tillämpas för likvärdiga transaktioner med vissa handelspartner, varigenom dessa får en konkurrensnackdel,
e) det ställs som villkor för att ingå avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser, som varken till sin natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet.
2. Avtal eller beslut som är förbjudna enligt denna artikel är ogiltiga.
3. Bestämmelserna i punkt 1 får dock förklaras icke tillämpliga
- på avtal eller grupper av avtal mellan företag,
- beslut eller grupper av beslut av företagssammanslutningar,
- samordnade förfaranden eller grupper av samordnade förfaranden,
som bidrar till att förbättra produktionen eller distributionen av varor eller till att främja tekniskt eller ekonomiskt framåtskridande, samtidigt som konsumenterna tillförsäkras en skälig andel av den vinst som därigenom uppnås och som inte
a) ålägger de berörda företagen begränsningar som inte är nödvändiga för att uppnå dessa mål,
b) ger dessa företag möjlighet att sätta konkurrensen ur spel för en väsentlig del av varorna i fråga.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...08E101:SV:HTML
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 21:37   #194
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Thumbs up

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Kol- och Stål-unionen har upphört så den är inte speciellt intressant när man diskuterar dagens marknad.

Något som däremot är högst relevant är fördraget om Europeiska unionens funktionssätt - TREDJE DELEN: UNIONENS POLITIK OCH INRE ÅTGÄRDER - AVDELNING VII: GEMENSAMMA REGLER OM KONKURRENS, BESKATTNING OCH TILLNÄRMNING AV LAGSTIFTNING - Kapitel 1: Konkurrensregler - Avsnitt 1: Regler tillämpliga på företag - Artikel 101



http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...08E101:SV:HTML
Tack!!!!!!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 22:13   #195
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Jag tycker också att den här tråden bör avslutas. Troligen läser Janome Sverige den också. Rapporterar till Janome centralt som kommer att vidta åtgärder mot varje "hål" som rapporteras här.
Jag förstår inte varför tråden ska låsas. Det är uppenbart att Janome bryter mot EU:s regler. Och det är också fritt att prata, eller hur? Tycker att det var lite väl konstigt förslag att avsluta tråden?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons