Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-25, 01:16   #16
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Enligt lagtexten så innebär det att i det ögonblick den som producerat tyget säljer det vidare till ngn dom godkänt (som distrubitör) så förlorar de enligt lag alla rättigheter till det,

Men å andra sidan är det från en juridikstudents point of view hur ser det ut i verkligheten??? Är det verkligen LAGLIGT att förbjuda produktion (dvs att sy saker och sälja) av vissa tyger??

Kan det vara så att de bara hotar oss fast de eg inte har ngt lagligt stöd??
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 01:31   #17
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Som jag tolkar lagen så har egentligen alla som köper ett tyg rätt att tillverka produkter av det. Jag har vridit och vänt på lagen och kommit fram till det. Så alla hot från designers är eg. ogrundade???

Men har jag fel???

Snälla finns det ngn jurist här som kan bringa ordning för jag tror att det behövs en gång för alla. ( Inkl motivering)
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 11:30   #18
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Noll koll på juridik, så där tänker jag inte ens gissa eller tycka...
Men vad gäller om man informeras så vet jag i alla fall att på de få designertyger jag ägt har det funnits info i stadkanten. Men det har inte varit nordiska tyger, utan amerikanska, om det är skillnad...
Som sagt, inte mycket koll här...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 12:00   #19
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
[QUOTE=
"när en giltig överlåtelse av ett upphovsrättskyddad verk inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet en gång är gjord, krävs inte längre något tillstånd för att sprida exemplaret vidare. Denna regel finns i 19 § Upphovsrättslagen.
Om du, eller den du handlade av, alltså har köpt tyget av en auktoriserad återförsäljare kan du sälja det vidare utan tillstånd. Du kan också sy nya produkter av det"[/QUOTE]

Verkar ju märkligt om det upphovsrättskyddade verket är det man syr av tyget. Jag tolkar det som att man inte får försöka göra ett eget liknande tyg. Kan ha tokfel
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 21:10   #20
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Ah, självklart!

Syftet med upphovsrättskyddet är ju att hindra att man gör en liknande produkt, dvs kopierar tyget mönstret etc och sedan tjänar pengar på det. Att vidareförädla något utan att ta på sig upphovsrätt för råvarorna bör således inte göra intrång på skyddet.

I princip skulle man antagligen kunna göra en affär av att sälja vidare motivlackade volvobilar utan att göra intrång - jag påstår ju inte att det är något annat än just en volvo.

Om ovan stämmer, och jag tycker det verkar högst troligt, hur blir det då med broderier? Det är kanske inte helt samma sak men om inget intrång (dvs ingen ändring i broderiet) har gjorts - visst borde jag kunna sälja saker med broderiet på?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 21:39   #21
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Jag undrar oxå hur det ligger till med just broderier...på många ställen där man köper broderifiler av copyrightskyddade motiv (som egentligen inte får säljas någonstans..?) står det att man får sälja produkter med broderierna på, bara det inte är masstillverkning.
Hur ska man tolka sån´t här, egentligen?

Och vad får jag sy av ett tyg som är copyright på, egentligen? Får jag sy och sälja ett bäddset av t. ex Labantyg om det inte ser likadant ut som det dom säljer själva, alltså mitt eget mönster?
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 02:46   #22
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det finns en lång tråd om vad du får och inte får göra med maskinbroderier i en spikad tråd på forumet för maskinbroderi.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 07:35   #23
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Jo, jag vet, men tycker diskussionen är intressant och hör gärna fler åsikter.
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 14:59   #24
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Vilke intressant diskussion.
Har också funderat på samma sak. Har köpt en bit av uggletyget från jofotex och även beställt elefanttyget. Få jag sy upp kläder i dessa tyger och sälja? Har sett att en de gjort det men får man verkligen?

Tycker också att det inte låter riktigt klokt om man inte får sälja sina alster bara för att de är gjorda i designertyg.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 19:06   #25
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Så länge man inte syr upp för att sälja i större skala borde det väl inte vara något problem med vad man använder för tyg. Tror inte att tillverkaren av tyget skulle bemöda sig om att processera om det om det inte är så att man uppenbart syr nåt av tyget som liknar det som finns att köpa färdigsytt. Men det är vad jag tänker. Och varför ska man sy nåt som redan finns att köpa klart.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 21:51   #26
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Vad gäller retronytrycken från Jofotex (ugglor, elefanter, mm.) så är det fritt fram att sy och sälja av dem. Vi är ett gäng som frågade dem specifikt om just detta då vi också hört om copyright på tyger.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 21:53   #27
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
kanon att ni delar med er av den här infon
Ikea har åxå inga restriktioner på sina tyger. Åhlens var jag i kontakt med för nått år sen och då sa dom att det var lugnt att använda deras tyger.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 18:39   #28
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Syftet med upphovsrättslagen är att man inte ska ha rätt att göra kopior av redan skyddade verk. Det innebär alltså att man inte får själv tillverka en kopia av något redan existerande. Det är bara en ursprungliga "ägaren" av ett visst mönster som får framställa exemplar av just det tyget. Men när ägaren av mönstret väl sålt ett exemplar får du som ägare av det exemplaret göra vad du vill med det bara du inte kränker den ursprunglige ägarens konstnärliga integritet. Så var och en bör ha rätt att tillverka kläder och sälja dem om inte annat var sagt när man köpte tyget. Däremot är man förmodligen skyldig att ange källan, dvs. tillverkaren av tyget.

Skillnaden mot broderier är att när du skapar broderiet har du framställt en kopia av det ursprungliga verket och den rätt du har förvärvat är förmodligen bara att skapa kopior för eget bruk. Du är nämligen alltid bunden av det avtal som du ingick med den du köpte produkten av.
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 09:13   #29
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har plöjt den här tråden och allt jag hittar på nätet men blir inte klok på vad jag skall göra. Jag har ett Hello Kitty tyg från Alhmedals (det är tryckt med licens från Sanrio). Jag mailade Ahlmedhals och frågade om jag fick använda det i produktion och fick det här svaret:

"Jag har fått följande svar från Sanrio;tyget endast får användas för privat bruk. Du får sy upp kläder men inte sälja dem! För att sälja HK kläder måste du ha en licens även om du syr själv och enbart ett fåtal plagg."

Det stod ingenting om det på tygförpackningen när jag köpte tyget. Vad gör jag nu? Har jag lagen på min sida eller har Sanrio lagen på sin?
Om ett tyg nu har begränsade användningsmöjligheter borde inte företaget som tillverkat det/ licensierat det vara skyldiga att informera om detta så man vet innan köp?

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 10:24   #30
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Citat:
Lithia skrev: Visa inlägg
Jag har plöjt den här tråden och allt jag hittar på nätet men blir inte klok på vad jag skall göra. Jag har ett Hello Kitty tyg från Alhmedals (det är tryckt med licens från Sanrio). Jag mailade Ahlmedhals och frågade om jag fick använda det i produktion och fick det här svaret:

"Jag har fått följande svar från Sanrio;tyget endast får användas för privat bruk. Du får sy upp kläder men inte sälja dem! För att sälja HK kläder måste du ha en licens även om du syr själv och enbart ett fåtal plagg."

Det stod ingenting om det på tygförpackningen när jag köpte tyget. Vad gör jag nu? Har jag lagen på min sida eller har Sanrio lagen på sin?
Om ett tyg nu har begränsade användningsmöjligheter borde inte företaget som tillverkat det/ licensierat det vara skyldiga att informera om detta så man vet innan köp?

/L
Jag gissar att det gäller Hello Kitty-tyget från Jysk, på 5:metersbit?

När jag köpte det själv (och även det med Disneyprinsessorna, Cars och Spiderman) så frågade jag personalen om just detta, och fick till svar att "det ju var självklart att jag fick göra vad jag ville av tyget när jag väl köpt det"!
Även att nyproducera varor för att sälja, enligt dem.

Frågade just med den här tråden i åtanke.
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons