Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-11-21, 13:12   #1
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Varför köpa covermaskin?

Jag har funderat på en covermaskin. Har inte småbarn, men det vore kul att kunna få snygga avslut när jag syr i Jersey/stickat.jag blir väl mormormså småningom, men jag inser att jag vill ha maskinen för den verkar kul. Men dyrt kul. Ni som har en, vad tycqker ni är så bra med den?
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 15:46   #2
Doriz Doriz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 25
Oxå nyfiken

har inget svar att ge dig men väntar med spänning på svar
Doriz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 18:53   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har en kombimaskin (babylock evolution) som jag kan bygga om till covermaskin. Det gör jag ofta och tycker att det inte är några problem med detta.
Sömmarna blir mycket snyggare än med tvillingnål.
Valde kombimaskin istället för två på grund av platsbrist.
En covermaskin kan man också använda till att dekorera tyger med. Jag är nöjd.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 11:00   #4
snysop snysop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 5
Jag är nybörjare på att sy. Jag har ingen covermaskin - ännu! Har bara haft en "vanlig" symaskin fram tills för någon vecka sedan då vi fick hem vår overlock. Det är ju skitkul att sy med overlock! Det blir så snyggt och går så snabbt!! Dock vill jag kunna göra snygga fållar samt täcksöm som dekoration och då måste man ju ha en annan maskin. Sen även för att smidigt kunna "kantbanda" plagg.

Jag har barn i lågstadieåldern och både jag och pappan gillar att sy. Det är faktiskt han som vill ha en covermaskin.
snysop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 15:17   #5
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Ska man bandkanta så är kantbandsapparaten ett "måste".
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 21:39   #6
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Jag köpte en Janome Coverpro 1000CP i våras trots att jag har kombinationsmaskinen Baby Lock Evolve. Jag hade problem med den, tråden gick av och det blev hoppstygn på tjocka tyger. Så jag fick "spader" och köpte Coverpron. År mycket nöjd med den, Den har en mycket bra fållfot som man även kan använda för att sy rakt mot en kant. Den har bra utrymme för tyg om man inte skall sy precis i kanten. Visst var det lyxigt att köpa den, men den är väl värd pengarna!
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 10:23   #7
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Behöver lite åsikter från er kloka och kunniga symänniskor. Har en vanlig symaskin (Pfaff) som jag älskar men blir inte bra med tvillingnål/falsk overlock. Vill därför ha overlock/cover. Har inte mycket plats så vill helst ha en kombi. Älskar Pfaff så vill gärna ha en Coverlock 4.0, men har läst en massa härinne, och verkar inte som att den har så många fans så börjar tvivla. Den kombi ni verkar gilla är Babylock Evolve / Evolution. Blev lite rädd när jag läste att den har 8 trådar. Ska man trä 8 trådar? Och står att den är "lätt att trä", men vad innebär det rent praktiskt? Hur lång tid tar det att byta alla 8? Hur lång tid tar det att byta från overlock till cover? Har inte hittat några mått på den. Är det någon som har en som skulle kunne skriva mått på den?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 12:19   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Babylock evolution är en fantisk maskin med många möjligheter. Man kan sy med 2-8 trådar. Till nyttosömmarna använder man max 4 trådar. Då klarar man upptill tresömmig täcksöm, Wawe sömmen och givetvis vanlig overlock.

Det är först när man ska kombiner och sy både täcksöm och overlock samtidigt som man behöver fler trådar.
Vilket åtminstone jag gör mycket sällan.

Denna maskin kan sy jättemånga olika sömmar beroende på hur man trär den och ställer in den. Man får med trädskena och hur man ställer in maskinen, jättebra snabbguide, som man behöver ha till hands. Det är ett 30-tal olika sömmar som maskinen kan sy.

Det är lite pyssel att ändra inställningar, flytta nålar och trä maskinen på olika sätt. Det är inte svårt, men man måste gilla och fixa och trixa lite.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 12:26   #9
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Det som tar lite tid är att skruva ur och flytta nålar, annars tycker jag det är lätt att byta mellan cover (täcksöm) och overlock på Baby Locken. Det tar inte många minuter. Den är lätt att trä tack vara luftträdningen. Tråden "sugs" igenom.
8 trådar använder man om man vill sy både trippeltäcksöm och overlock samtidigt, inte så ofta kanske. Men man kan sy en kedjesöm och overlock på en gång, det kan vara bra.
Jag vill också tillägga till mitt förra inlägg att jag har haft både Baby Locken och Coverpron inlämnade hos reparatör för justering av trådspänningen och nu fungerar båda jättebra med täcksöm även i tjocka tyger.
Har just köpt en bandkantare till Coverpron. Det krävs nog lite vana för att det ska bli snyggt, men det verkar lovande.

Sök på Coverpro på Youtube så hittar du några riktigt bra filmer!

Himmel vad det är kul att sy! Önska dygnet hade dubbelt så många timmar!
Katarina

PS Jag såg att Birgit hann svara medan jag skrev!
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 12:26   #10
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Skrev samma fråga i två trådar och hoppades få svar i någon, men du kära bila har svarat i båda. Har skrivit fler frågor i den andra tråden så vi kanske ska hålla oss till en. Om det är fler som följer med så är det denna

http://www.sysidan.se/forum/showthre...t=25926&page=2
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 12:33   #11
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Tack Katarina, vi skrev samtidigt så svarar här också. Allt låter bra, men om det är lätt att byta, varför har du då en extra Coverpro? Och det med 8 trådar låter vansinnigt... Om du orkar kan du se på mina frågor på den andra sidan

http://www.sysidan.se/forum/showthre...t=25926&page=2

Otroligt tacksam för hjälp från experter
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons