Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-24, 20:29   #1
Xochitl Xochitl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 10
Sy trosor

När jag nu ska sy mina trosor i baddräktstyg (blivit rekommenderad det, men det andas ju inte - usch!), så undrar jag om det är enklast för mig (är nybörjare) att sy med sicksack-söm i stället för att använda tvillingnål. Tvillingnål blir väl snyggare?
Xochitl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 21:01   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Trestegs sick sack fungerar också.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 22:26   #3
PysselIda PysselIda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 11
Jag har sytt trosor i typ velor eller vad det nu heter. Tyg med lite stretch i och som är mjukt på en sidan. Jag sydde med sicksack-söm och det blev inte så illa. Jag tror att det är lika lätt med tvillingsöm som sicksak.
De är ganska tjocka så det är "vinter"-trosor men riktigt trevliga. Jag sydde i bommul också men det var inte så mycket stretch i det tyget så det blev inte riktigt lika bra då jag inte hade någon resår runt benöppningarna. Det var nästan ett år sedan nu så det är dax att sy nya och den här gången tänkte jag sy boxermodell.

Det finns bilder på min blogg från den 1 och 10 mars i år om du vill titta på modellen.

http://pysselida.blogspot.com/2006_0...a_archive.html
PysselIda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 05:12   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har sytt både trosor och bh-ar och tycker du ska skippa tvillingnålen helt. När man syr underkläder så brukar man envända tre olika sömmar, mest två. Smal sicksack (ca 1,5-1,5 i stygnlängd och stgn bred) och trestegssicksack. Ibland använder man raksöm också på delar som inte ska stretcha.

Vad det gäller material så kan man använda alla typer av stretchtyger och därmed kan man visst använda baddräktstyg. Men man ska se till att det är polyamid och inte polyester eftersom det förra inte andas medan plyamiden gör det. Rekomendera även en lite tunnare variant på polyamiden, de kraftiga kan bli lite settiga de med. Det är också skönast att använda tunn bomullsjersey som foder i grenen. Förutom polyamiden så är vanlig bomullstretch nog det som är skönast mot kroppen.

Du kan se några exempel i mia album, mest bh:ar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 06:06   #5
gistadbo gistadbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 15
Tack för era svar! Jag har lärt mig mycket.
gistadbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 08:45   #6
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
innan jag skaffade min overlock brukade jag sy med en smal sicksak och sen klippa ner kanten och lägga en bred sicksack över kanten. Det blir en fuskoverlock som håller bra. Tycker att det blir bättre än trestegssicksacken.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 08:53   #7
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
alltså, så gör jag när jag syr ihop saker. Annars använder jag tvillingnål eller smal sicksack.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 08:58   #8
gistadbo gistadbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 15
Mirja - Menar du att du använder två sicksack på det viset när du syr ihop de längsmedgående kanterna på trosorna? Viker du in kanterna i två steg eller struntar du i att vika helt? Bara syr sicksack? Eller viker du i ett steg?

Nu har jag sytt stommen till mina trosor och hjälp vad fladdrig ena bensömmen blev!! Jag kan inte använda dem när de ser ut så. Men hade inte heller förväntat mig ett lysande resultat av mina första trosor.

Jag antar att jag har dragit för mycket i tyget när jag sydde sömmarna. Men utan att dra bubblar det sig ju hela tiden. Jag MÅSTE alltså dra. Eller??
gistadbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 09:08   #9
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Hänger inte rikigt med vad du menar med längsmedgående kant som ska sys ihop. Är det sidsömmarna? Jag har bara sytt en bikinitrosa och då vek jag inte in något annat än kantavslutningarna/fållen eller vad det kallas på trosor. och där sydde jag en gång med smal sicksack.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 09:11   #10
gistadbo gistadbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 15
Jag menar fållen! Har inte kommit in i sy-fackspråket än...

Ok, du använder smal sicksak där. Men var sydde du först smal och sen bred ovanpå? När du syr ihop, säger du. Men fållar är ju tyg som sys ihop.

Varför blir fållen som en fladdrig volang? Den sitter inte alls åt runt benet. Inte bra alls.
gistadbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 09:22   #11
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
jag använder två sicksacksömmar när jag syr ihop olika stycken (tex fram- och bakstycke). Fållen är ju ett uppvik av samma tygstycke.

Jag är dålig på det där med bubblor, Jag satte i resår längs benen på min bikini.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 09:46   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du vet väl att man ska använda resår i kantavslutningarna? Det finns lite olika sätt att göra det på, dels med resår som viks in eller en dekorativ resår som syns eller med vikresår. Då blir det inte buckligt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 11:53   #13
gistadbo gistadbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 15
Ingen har sagt att man måste använda resår i kanterna. Jag ska köpa det omedelbums. Jag vet inte vad vikresår är men de vet de väl i affären.
gistadbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 12:30   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om du går in på www.rodatraden.com och söker på "resår 07" så får du upp den typen av resår du viker in i sömsmånen. Sök på "kantresår" och du kan se resårer där den ena kanten sticker ut och blir en dekorativ kant. Och söker du på "vikresår" så ser du den som man viker runt kanten. Vikresåren har ett spår i mitten som gör den lätt att vika på mitten. Man ska inte ha någon sömsmån när man syr med den.

Vill du kolla på lite mer färgglada alternativ så titta under trimmings på denna lite roliga sida:

http://www.macculloch-wallis.co.uk/
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 18:19   #15
evamk evamk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Ateljé Chiffong i Malmö har både tyg, mönster och arbetsbeskrivningar till trosor, BH och badkläder. Hon heter Ulla Sahlin som säljer på postorder och har telefonnummer 040-932545 eller 070-5443995. Värt ett försök. Sedan jag började sy mina egna trosor har jag inte köpt ett enda par. Jag är helnöjd med mina "skräddarsydda" underkläder.
evamk är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons