Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-05, 20:19   #1
lillnettan lillnettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 34
Mönster till för tidigt födda bebisar

Vet nån var man kan hitta enkla mönster till för tidigt födda bebisar. Min väninnas son har fått tillökning (v27) å de måste nu ha kläder... Numera måste man visst ha egna på sjukhuset.
Tacksam att höra från nån som vet..
Hälsningar Anette
lillnettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 20:36   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag visste inte om du ville ha symönster eller till stickat och virkat så här kommer lite av varje (på engelska) till premisar:
http://www.bevscountrycottage.com/preemies.html
http://www.charitablecrafters.org/Sewing.htm
http://www.knittingpatterncentral.co...y/preemies.php

det finns mängder av länkar på nätet på engelska - googla "preemies patterns" om det är så att du behöver/vill ha fler eller letar efter nåt speciellt.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 20:42   #3
lillnettan lillnettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 34
Thumbs up Tackar

Det blev nog "kortslutning" i hjärnkontoret när jag satt o skrev. Sökte symönster i första hand. Men tack för dina tips. Ska genast kolla dem.
Hälsningar Anette
lillnettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 20:47   #4
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Annars kan du ju sy efter dockklädemönster har jag från 30 cm docka
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 20:50   #5
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
De två översta länkarna har symönster, så nåt borde finnas iaf. Sen är det som sagt bara att söka vidare.
27 veckor - det är en riktigt liten raring det...
Nåt som också brukar vara bra är varma, mjuka filtar. Det har jag sett på nätet att det sys i lappteknik till premisar och lämnas till sjukhus så det ska finnas till hands.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:36   #6
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Citat:
myggorna skrev:
Annars kan du ju sy efter dockklädemönster har jag från 30 cm docka
Njaa... Syr man efter dockkläder bör man nog modifiera mönstret något. Dockorna har oftast inte blöja samt rör ju inte så mycket på sig...

(Möjligen kan vissa löst sittande dockkläder passa.)

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 22:09   #7
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
Andy skrev:
Njaa... Syr man efter dockkläder bör man nog modifiera mönstret något. Dockorna har oftast inte blöja samt rör ju inte så mycket på sig...

(Möjligen kan vissa löst sittande dockkläder passa.)

/Andy
Alla min dotters dockor kommer med blöja när man köper dom.
Ang rörelse vidd i dock kläder vet jag inte men en bebis i v27 rör väl sig inte sååå jätte mycket heller, så det skulle nog funka med dock kläder.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 06:52   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
http://www.carewear.org/index.cfm?pi...g_patterns.cfm


Senast redigerad av MonikaW den 2007-03-06 klockan 07:45.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 18:47   #9
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Rättar mig lite, jag menade inte att bebisar i vecka 27 rör sig. Mer att de har en helt annan kroppshållning (om man nu kan säga så) än dockor. Precis som övriga nyfödda.

Har själv ett prematurbarn. Personligen ville jag inte sy efter dockkläder. Men det är en smaksak. (Blev även lite ledsen när folk rekommenderade dockkläder till mitt barn. Ville ju ha ett barn som såg ut som andras...)

/Andy

Senast redigerad av Andy den 2007-03-06 klockan 19:14.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 21:28   #10
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Instämmer, även jag av egen erfarenhet. Prematurbarn är ofta betydligt smalare än både dockor och fullgångna bebisar. Jämfört med fullgångna barn är "hullet" något som utvecklas sista veckorna.
Ang att använda dockmönster eller ev kläder till dockor fanns det för mig även en psykologisk spärr. Ett barn är ett barn och ingen docka. Hursomhelst, prematurkläder är ruskigt dyrt så att sy egna alt. att sy till vänner eller så borde bli jätteuppskattat! Tänk bara på min varning att en enkel kommentar som tex. "jag använde ett dockmönster", kan för en del vara väldigt sårande.
Mönster har jag inga, för tyvärr hade jag inte möjlighet att sy när min dotter föddes.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 08:52   #11
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Thumbs up

Hej har själv en kille som är född i vecka 30, satt och sydde på hotelrumet imellan matningarna. Det var svårt att hitta kläder till så smått, men tycker att i dag har det blivit lättare ner till stl 44. Men det är dyrt. själv använde jag ett stilmönster nr 301 muddifierade lite och allt blir stort till ett så litet barn. Sydde ett par byxor och en jacka av något slag, till knäppning använde jag karborband som sydes fast mudd i hallsen. Det blev väldigt poppis, men jag han inte sy till så många andra men det fungerade. Sonen är idag 10 år och har betydligt större kläder idag. Lycka till Kram Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 10:20   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
För 31 år sedan fanns bara storlek 50, jag fick en gosse i vecka 28! När jag efter 7 veckor skulle få ta hem honom, var jag "tvungen" att sticka dockkläder, en kofta och en byxa, och så sydde jag en åkpåse som jag gjorde mindre, annars hade ungen försvunnit för mig!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 10:47   #13
lillnettan lillnettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 34
Tack

Tack alla för era ideér. Vilken respons jag fick på min förfrågan. Nu blir det till att rita om mönster mao.
Ha det gott därute..
Hälsn Anette
lillnettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 10:48   #14
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
prematurkläder

jag trodde jag hade massor med länkar kvar men de tycks ha fallit bort men ngn kanske kan va användbar De länkar du fått tidigare är kanonsidor. Rekommenderas. Om du använder dockklädesmönster får du tänka på att baken måste höjas lite på byxor bl.a.
Ibland även en ngt större vidd i halsen.
Här en sida med massor länkar kanske kan vara ngt
http://www.bevscountrycottage.com/charity-links.html
http://www.craftfreebies.com/sewing....nchor-Fr-24026
http://www.projectlinus.org/index.shtml
http://www.warmheartswarmbabies.org/
Här var några länkar jag själv besökt. Har ju också prematurbarn men de är tsora o inte såå tidiga men jag gör ju även prematurdockor o de har mönster som passar bra på dessa länkar
Lycka till!
PS: Grannens flicka föddes i v 27 o vägde omkring 700gr ngt . Hon är en frisk o pigg 6-åring i dag DS
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 17:59   #15
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
prematur barn

Hej ! Jag fick tvillingar i vecka 35. De var inte jätte små men tillräckligt för att påklädandet kunde vara ganska bevärligt. Jag rekomenderar omlott-tröjor (bodysar med tryckknappar)(finns på lindex bara att rita av!) och mjuka trikå overaller. Lätta att ta på och inga resårer runt magen. Något jag hade stor användning av var ett kasserat täcke som jag delade i två delar och sydde ett gulligt påslakan till. Det var bra att ha att bära i och bädda de små i. De blir trygga och varma med något fast runt sig. Dess täcken använde jag länge och var mer lättvättade och kändes inte så ömtåliga som det Quiltade täcke jag hade till storasyster. Lapptäcken blir också lite hårda.
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons