Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-08-16, 21:21   #1
Charliesyr Charliesyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2018
Inlägg: 1
Symaskin för klädsömnad i tunnare tyger på medelnivå

Hej,


jag behöver hjälp med att välja ny symaskin. Har sedan innan en Singer Fashion Mate 7256 som jag har växt ur. Egentligen är det inga särskilda funktioner jag söker förutom standard: raksöm, sicksack, knapphål etc. Även om det såklart är roligt med lite extra grejer, typ trådklippning. Det jag nu har problem med är att sy i tunnare tyger, typ satin och chiffong, vill gärna sy i fina material som siden, och denna maskin klarar det ej oavsett nål, tråd och trådspänning. Eftersom jag inte söker några avancerade funktioner egentligen funderade jag på en stabil mekanisk istället typ Pfaff select, eller husqvarna emerald, alternativt en äldre modell ca 60-tal. Men är osäker på om hur mycket bättre dom är än den jag har? Samt om någon vet hur dessa maskiner fungerar för de typ av tyger jag är intresserad av (satin, chiffong, spets, jeans, voile, tusktaft)? Mitt främst fokus är klädsömnad så vill ha en maskin som passar för detta, är övermatning något att satsa på?
Charliesyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 13:22   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Har du provat att ha någon fprm av rivbart underlag/remsa när du syr i tunna tyger? Jag tror att det skulle hjälpa dig med matningen av de tunna tygerna.

Övermatare används oftast för att sy ihop tex lapptäcken, där man har en vadd mellan tygerna, som gör att det övre tyget inte skulle matas fram jämnt. Jag kör med HQ-maskiner och sätter på en lös övermatare vid behov.

Pfaff har inbyggd övermatare på vissa modeller (IDT)och den fungerar som en påskjutare bakom nålstången, som kopplas i/ur. Många är nöjda med den tekniken.

Gå till en symaskinsaffär o prova med lite tygprover, om en viss maskin skulle funka bättre än den du har.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
chiffong, fashion mate 7256, husqvarna emerald, pfaff select, satin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons