Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-28, 11:18   #1
alij alij är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Allt om handarbete

Jag undrar om det finns fler än jag som är mammor till pojkar och försöker få inspiration till kläder ur tidningen Allt om handarbete?
Jag har upptäckt att det är väldigt svårt då de inte verkar intresserade av att göra mönster till små killar överhuvudtaget.
Jag har varit prenumerant i ett år och blev otroligt besviken över att småtjejerna får gå på jul och nyårsfest i otroligt söta klänningaar men det fanns inte ett enda mönster till min lillkille. Ska han inte får gå med eller vad?
I den senaste tidningen var det dags för maskerad och då fanns det en!!! tiger kostym för de minsta och en mängd klänningar till prinsessor och älvor!
Jag tycker att det är diskriminerande att bara flickorna ska få vara festklädda. Vad tycker ni?
alij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 11:35   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Håller med dig. Jag har en kille på 10år som jag gärna vill sy till men det är inte mycket man hittar i tidningarna. Nu är han stor så jag har fått börja ta small för män då tar jag bort sömsmånen. Men han vill ju fortfarande ha tuffa kill kläder inte såna som hans far använder.
Nej fram med mer snygga fräcka kläder till små killarna.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 12:00   #3
alij alij är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Faktum är att jag gjorde en liten undersökning i de tidningar jag hade hemma och då fann jag att modellerna var uppdelade så här: ca180 till dam, ca 90 till flickor, 2 till herr och 42 till pojkar och då har jag inte räknat med stickade modeller så det är ju inte lätt att få en skjorta till sambon heller! Jag brukar skicka efter mönster från Stoff och stil. De är lite dyrare men otroligt bra kvalitet. de är gjorda i mellanlägg och håller hur länge som helst. Rekomenderas! De har ganska många fina modeller till killar.
alij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 13:23   #4
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag blir också otroligt irriterad på den tidningen p.g.a. deras könsindelning, men mest för att de är så extremt polariserande. Titta vilka ord de använder för att beskriva flickor och pojkar och deras kläder. Man får intrycket att flickor bara ska vara passiva, söta, rosa och änglalika, medan pojkar är tuffa, coola, svarta pirater. När de har med mönster till manskläder, så kan de skriva saker som "att sy till din man", som om det är uppenbart att bara kvinnor kan sy (och homosexuella möjligen, men då inte till sig själva). Jag har tänkt flera gånger att jag ska skriva till dem och förklara hur missnöjd jag är med den bild de ger av människor, som låser fast dem i könsroller, men jag drar mig, eftersom jag alltid blir så upprörd när jag kommer in på sådant där. Någon dag när jag är lugn och tillfreds med saker och inte stressad så ska jag komponera ihop någonting, men till att börja med ska jag nog ringa in idag och säga upp min prenumeration. Bra att ni påminde mig. :-)
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 14:59   #5
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
gavagai: Åh, jag har många gånger tänkt som du och irriterats över hur söta flickor ska vara och tuffa pojkar ska vara! Fast jag har heller inte tagit mig samman och sagt vad jag tycker, det tar nog emot en del eftersom de inte har nån mailadress...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 14:16   #6
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
gavagi: Precis vad du skriver har jag irriterat mig på så många gånger i just den tidningen. Jag är så glad att det är fler som håller med mig!! Hoppas du skriver till dem och inte bara säger upp din prenumeration för du uttrycker verkligen hela problematiken på ett bra sätt!!
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 22:24   #7
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
Håller med

Kan inte annat än att hålla med, små flickor vill ju inte bara ha på sig klänning heller!

Mer fräcka/roliga mönster till barn (varför måste man dela in det efter pojke/flicka?), och för fler åldrar, vissa nummer får man ju bara med till spädbarn....
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 21:42   #8
sycarina sycarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 4
Har sagt upp min

Hej !
Håller med er och har i höstas sagt upp min prenumeration som jag haft sedan 1984, har väldigt många tidningar hemma.
När tidningen skulle börja med lite vidare mönster för runda barn blev jag jätteglad. Har en pojke som är kort och rund om magen.
Det har funnits mönster i tre tidningar tror jag som är vidare för FLICKOR.
Inget för pojkar. Modellerna för pojkar är oftast väldigt vida i låren och smala i midjan.
sycarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 07:58   #9
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Jag håller med er om Allt om Handarbete och tycker att Ottobre är mycket bättre på fördelningen pojk-/flickkläder även om de förstås har mer mönster för flickor. I höstnumret av Óttobre hade de dessutom lite tuffare flickkläder som även kunde passa till killar.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 08:44   #10
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Stoff&Stil hade ett SÄRSKILT utskick i höstas för kläder till grabbar. Jag älskar att sy, men till sonen blir det inte så mycket sytt som jag skulle vilja, det finns liksom inget att bli inspirerad av. Dottern har däremot ett dussin klänningar...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 14:25   #11
alij alij är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Jag har skrivit två brev till dem och talat om mina åsikter och ifrågasatt varför de har den här uppdelningen men jag har inte hört ett knyst från dem och efter det sade jag upp prenumerationen. Har hört att de kan vara lite knepiga med detta också men vi får se hur det går. Jag syr ganska mycket och har börjat med att ta lite beställningar och då har jag tagit basmönster och sedan "lekt" hej vilt med egna detaljer.
alij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 17:33   #12
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Kan inte annat än instämma i åsikterna om snedfördelning.
Jag har själv mailat Ottobre och klagat över att de har mer flickmönster, och jag fick ett väldigt trevligt svar tillbaka. De är medvetna om problemet, och har själva svårt att till exempel hitta roliga tyger som passar pojkkläder.
Men jag tycker att Ottobre har bra mönster, och jag använder gärna dem som bas, och kan sen ändra dem med detaljer.
Vi pojkmammor får väl se det som en utmaning att själva hitta bra alternativ till våra små prinsar!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 18:38   #13
neurotica73 neurotica73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 17
Usch,ja jag håller med om att det är tråkigt könsuppdelat överallt ,mina döttrar använder sällan klänningar heller.Fast ja,självklart är det så att det säkert är "roligare" att konstruera flickmönster.Se bara i närmsta klädaffär hur mycket mer tjejkläder det finns.
neurotica73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 18:57   #14
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Vill bara tipsa om att mycket inspiration finns i postorderkataloger.

Förr om åren hade jag t.ex. ett väl beprövat grundmönster för ett plagg och sedan var det bara att bläddra för att hitta nya idéer för alla detaljer man ev. ville ha!!

Funkar lika bra med gamla tidningar och böcker, hittar alltid någon kul detalj att spinna vidare på.

Sedan tror jag det är viktigt att försöka bryta lite gamla vanor i "tänket" när det gäller vad som är killigt och tjejigt. Lättare sagt än gjort men man fastnar så lätt i alla dessa fack som vi blir fösta in i - även om jag gillar söta tjejer och tuffa grabbar....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 21:44   #15
neurotica73 neurotica73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 17
Citat:
Annika74 skrev:
Kan inte annat än instämma i åsikterna om snedfördelning.
Jag har själv mailat Ottobre och klagat över att de har mer flickmönster, och jag fick ett väldigt trevligt svar tillbaka. De är medvetna om problemet, och har själva svårt att till exempel hitta roliga tyger som passar pojkkläder.
Men jag tycker att Ottobre har bra mönster, och jag använder gärna dem som bas, och kan sen ändra dem med detaljer.
Vi pojkmammor får väl se det som en utmaning att själva hitta bra alternativ till våra små prinsar!
Jag förstår faktiskt inte att det ska vara så svårt att hitta tyger som passar både och...se bara på alla populära märken som Me&I,många av deras mönster passar lika bra för killar som tjejer.Stjärnor,rymdgubbar,tecknade figurer...sen tillkommer ju problemet att många killar som kommer upp i skolåldern kan bil hyperkänsliga för om något är "tjejigt".Har själv en son som tråkigt nog börjat med det.Men man får väl hoppas att det är en fas
neurotica73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons