Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-10-24, 23:06   #1
annka40 annka40 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 36
Varför korsetter?

Jag har kanske inte riktigt hängt med men jag blir alltid lika förvånad när någon tillverkat korsetter. Det verkar vara som det är många som knåpas ihop i stugorna. Är det för att det är så roligt med hantverket eller är det själva plagget som lockar?
Jag är måhända gammalmodig men jag har faktiskt inte sett någon ha på sig en sådan i min vardag eller fest - jag rör mig förmodligen inte i rätta kretsarna. Jag tycker inte illa om korsetter på något vis men är nyfiken när ni använder dessa? För mig är det ett kostymplagg/rollspel/maskerad men får ändå en känsla att jag är fel ute. Jag känner mig urgammal, gnällig och mycket tråkig just nu med detta inlägg och rätta mig gärna och få mig på andra tankar....
annka40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 23:15   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Precis som med de flesta andra klädesplagg skulle jag tro - den som syr det gör det för att det är snyggt, roligt och en kul utmaning. Själv syr jag det både som underkläder till historiska plagg och som festkläder.

Se tidigare trådar på ämnet bland annat:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=8088
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 23:39   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Som nybörjare i korsettvärlden (ska bara köpa twill och sedan bär det av), vet jag att jag är frälst när jag får sy ett plagg som kräver mycket kunskap, tid, blod, svett och tårar, men tillåter en att lyxa till sig rejält i taft, spets och annat kul. Allt för att skapa ett plagg som för mig är essensen av kvinnlighet och samtidigt svarvar kroppen utan att heta typ kroppsstrumpa

Kort sagt, korsetten är det perfekta plagget enligt mig och att få möjligheten att sy en sådan är lite som att få träffa en artist man riktigt avgudar. Korsetten är väl ofta ett haute couture-plagg också, så det passar inte heller till alla tillfällen. Det beror ju på hur korsetten ser ut, vilken modell och vilket tyg det är. "Jag kommer inte i balklänning till skolan men en satinblus kan jag kosta på mig", förklarar det väl rätt bra. Om jag har rätt så blev den "nya korsetten" ett fetish-plagg också när den nyintroducerades på 80-talet, så den har väl inte riktigt kommit fram i ljuset än.

Inte är du urgammal och tråkig! Du är nyfiken och inte rädd för att vidga dina vyer, helt enkelt. Och jag svarar gärna ^^
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 03:34   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Min "vardagskorsett" bär jag som underplagg och syr numera dom flesta av mina klänningar och liv så att dom pssar ovanpå den.
Många ser inte att det är en korsett som sitter under och jag kan tänka mig att det är fler som använder dom på det viset.

Så kanske har faktiskt redan träffat folk som bär korsett till vardags utan att tänka på det?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 08:30   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Hustrun, som har kanske 10 korsetter i garderoben, bär dem till fest. Imponerar storligen på människor. Självklart, det är ett vackert och för kvinnokroppen smickrande plagg.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 08:40   #6
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Jag tycker att de ser Härliga, Häftiga och Kvinliga ut!
Jag skulle villa lära men att sy en Korsett!
Kämpa på ni alla som kan!
De är beundrings värda allihoppa!
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons