Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-30, 11:31   #1
Alex Alex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 5
Mission impossible?

Jag har köpt en budgetkorsett i fuskskinn med knäppning fram och hel rygg. Den är förvånande stabil, mycket bättre än andra billiga massproducerade skitkorsetter. Tyvärr är den lite för liten så jag funderar på att klippa upp den och göra snörning bak. Kan det funka tror ni? Behöver jag extra skenor vid öljetterna eller räcker det med dubbla lager tyg + ev mellanlägg? Jag har även äkta skinn hemma, skulle det kanske kunna funka som mellanlägg?
Eller blir hela passformen fel om jag bara öppnar upp i ryggen?!
Nu är det ju som sagt inga stora summor det rör sig om så det är ju inte hela världen om det inte lyckas. Men den är så himla snygg och finns inte i större stl så det vore kanon om det skulle funka!
Alex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 11:37   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det här är egentligen inte en frågad relaterad till korsetter, utan handlar snarare om att "förstora" ett plagg.Sådant handlar mest av allt om hur passformen är och hur mycket du tänkt att öppna upp. Som regel bör man egentligen alltid lägga ut där det behövs läggas ut. Sitter den bra nu lär någon eller några centimeter inte göra någon större skillnad, med handlar det om mer kommer ju alla delar av plagget flytta sig framåt så pass mycket att det kan sitta konstigt.

Jag skulle gissa på att dubbelt tyg och öljetter räcker bra,förutsatt att du har ett stelt tyg liknande fuskskinnet överst. Som jag tolkar din beskrivning är plagget är inte avsett för att hålla in, vilket gör att påfrestningen ändå inte bör vara särskilt stor på snörningen. Skinn som mellanlägg låter väldigt bökigt. Att få i öljetterna utan tror jag blir mycket lättare.

Har du däremot tänkt att faktiskt göra ett försök att snöra in någonting alls bör du ha någon form av skenor vid snörningen, men, då bör du nog också förstärka plagget på andra sätt på andra sätt också...

Finns det någon bild på plagget ifråga så att det lättare går att se vad du har att utgå från?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 11:39   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Tja .. du har två val: behålla korsettn som den är, dvs en för liten korsett, eller göra ett försök.

Du ska absolut ha skenor vid snörningen! Likaså kan du ju lägga in planmchetterna i remsor av äkta skinn och sy fast mitt fram.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 11:50   #4
Alex Alex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 5
Oj det var snabba svar! Här kommer en bild på den: http://www.pixbox.se/pic_show_id29510178.html
Alex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 11:54   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Bra! Hur pass mycket för liten är den? Är det stål i den? Hur pass många skenor? Räknar du med att kunna dra in något med den? Finns det en söm mitt bak?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 12:05   #6
Alex Alex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 5
Nu finns det en (kass) bild på hur den ser ut bak i samma album. Ingen söm mitt bak.
I knäppningen fram är det stålskenor, sen är det 10 st plastskenor. Men som sagt, plastskenorna är betydligt stabilare än de som finns i andra budgetkorsetter.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 12:09   #7
Alex Alex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 5
Och just det ja, den ska ut kanske 5cm för att sitta bekvämt. (Tajt men inte insnört)
Alex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 12:14   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Hur pass mycket för liten är den? Räknar du med att kunna dra in något? Vill du att den ska gå ihop helt i ryggen?

Det jag skulle göra om jag hade den där är att helt enkelt klippa upp i ryggen. Börja längst från kanten, sy en lodrät söm, peta in ett stål, sy ytterligare en söm, göra ett litet avstånd för öljetterna, sy ytterligare en söm. Peta innuti den sista kanalen, så att det är lagom mycket tyg kvar för att stoppa in det sista stålet och sedan sy igen med en raksöm från utsidan. Banka i öljetter.

Då har du en helt godkänd snörning, som gör att du i alla fall har en möjlighet att reglera storleken lite. Det riskerar inte att gå omlott i ryggen, även om du kanske får räkna med ett litet glapp.

Även om det är stadigare plast så är plast fortfaradne inte bra, framför allt inte i så små mängder. Jag sydde en 1700-talskorsett med bra plast i och använde ändå 35 skenor eller något liknande och, den har ändå en förmåga att forma sig efter kroppen, i och med att det är så plast är. Vill du kunna använda den som en korsett och/eller att den ska vara hyfsat bekväm även efter en längre tids användningen behöver du egentligen nästan byta ut plasten mot stål, eller komplettera med stål. Det kommer visserligen inte i sig ge en direkt midjereduktion, det handlar minst lika mycket om hur modellen är utformad, men, det gör att sannolikheten att den håller formen är större.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 12:15   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om det bara är 5 cm så tror jag att det är bättre att inte lägga till något. Då riskerar du bara att få udda tyg mitt bak och att den, ifall tyget töjer sig, riskerar att bli för stor.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 12:21   #10
Alex Alex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 5
Tusen tack!Det gör absolut ingenting att det blir ett glapp i ryggen, det hade jag räknat med
Jag tror jag chansar på att göra så som du beskrev. Håll tummarna!
Alex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 12:21   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jadå, jag håller tummarna. Lycka till!

Tänk bara på att vara extra noga med att mäta och så innan, då stygn i fuskskinn fortfarande syns när de är bortsprättade. Och, ha inte för kort stygnlängd.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons