Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-15, 12:44   #1
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Inga skenor???

Jag har börjat sy dotterns konfirmationsklänning enligt mönster ur sömnadstidningen. Den är utan axelband men även utan skenor i överdelen? Enligt tidningen ska det fungera, och så länge dottern står stilla, så sitter klänningen uppe, men när hon går omkring lite eller böjer sig eller annat normalt, så börjar den kasa. Hon vill väldigt gärna vara utan axelband, men jag kan inte se att det ska kunna fungera, ens med ett styvt tyg till, som jag annars funderade lite på. Visst måste det till antingen skenor eller axelband?
Bifogade bilder
 
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 13:33   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Axelbandslöst fodrar ett mycket stadigt tättvävt undertyg som inte töjer sig. En axelbandslös klänning bär man upp från midjan. Jag skulle inte rekommenderar att sy den utan skenor. Stålskenor är bäst eftersom plast har en tendens att böja sig och ändra form. Skenorna sätt man i kanalband.
En axelbandlös klänning består i en underklänning som håller formen och på den lägger man överklänningen. Allså ett korsettliv med stålfjädrar som man sedan dekorerar med övertyg.

Annars så finns det ju genomskinliga axelband.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 17:08   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Håller med föregående talare - du behöver antingen axelband eller skenor i klänningen.
Sedan så tycker jag att plastskenor (Rigeline) fungerar utmärkt till en klänning som bara ska användas en gång. De gåräven att sy direkt i sömsmånen utan särskillda kanaler.

Förmodligen så är mönster gjort för en klänning med axelband. Vill man ta bort axelbanden så behövs skenor från midjan och upp för stöd.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 17:26   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag vet om jag uttyckte mig oklart. Först bygger man upp en underlänning med skenor om sitter perfekt, på den lägger man klänningen som som kan se ut hur som helt och inte höver ha någon passform alls på stommen.

Att sätta i skenor efteråt är inte bra och det du ha ganska många skenor som behövs. Och det blir många dubbla sömmar på klänningen som går lodrätt på klänninngen, vilket inte är snyggt.

Gör ett nytt och ordenligt liv med skenor och sy fast det gamla livet på det.
Ha gärna snörning bak för då går det att reglera storleken. Men du måsta sätta krinolinstål båda sidor om öljetterna. På dom andra ställerna så kan du använda spiralstål. Som är mera böljigt.
Stål och kanaler hittar du hos Röda tråden, eller hos venacavadesign.
http://www.rodatraden.com/

http://www.venacavadesign.co.uk
Gör gärna klänning tvådelad för då kan man använda livet till andra underdelar också.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 19:29   #5
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
När ni ändå diskuterar skenor, hur ska man tänka när man ska välja bredd på skenorna? (På Röda tråden finns ju till exempel metallfjädrar i 4, 7 och 9 mm bredd.)
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 19:55   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
7 mm är det vanligast man använder.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons