Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-01, 12:16   #1
carler carler är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 3
Sy t-shirt, vilken maskin duger?

Ska som sagt mest sy enklare plagg, framförallt t-tröjor. Är HELT ny när det gäller sömnad. Har dock förstått att det är bra om man har en maskin som klarar tvillingnål och stretchsöm/trikåsöm. Något mer man ska titta efter?

Ni som är erfarna och har maskiner redan, kan ni rekommendera någon specifik modell? Kan tänka mig att betala 2000-4000 kr. Och är ute efter en vanlig maskin. Skulle jag bli väldigt ambitiös kanske jag skaffar en overlock senare.
carler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 14:13   #2
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag skulle inte sy en t-shirt på en "vanlig symaskin" utan på en overlock men självklart går det att göra med elastiska sömmar på vanlig maskin.
I den prisklassen du pratar om skulle jag helt klart satsa på en Brother, de är otroligt prisvärda och jag har bara goda erfarenheter.
Om du vill komma ner lite mer i pris kanske denna kampanj kan vara av intresse:
http://www.brothershopen.se/Symaskin...k-symaskin.htm
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 14:50   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har den maskinen som Cali rekommenderar. Den är liten och lätt, men står stadigt ändå. Den har det man behöver och ett par enstegs knapphål. Och den är jättetrevlig att sy på. Jag köpte den som andramaskin, för att ha en maskin som är lätt att ta med på kurser och träffar och sånt. Jag tycker att den är jättekul att sy på och dess förmåga överraskar mig varje gång jag syr på den.
Min förstamaskin är Janomes 11000 som är en kombinerad sy och broderimaskin. som kan jättemycket och är svindyr, (så du pratar med en som är bortskämd).
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 17:19   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Eller en begagnad symaskin, t.ex. en Bernina 1008 med garanti eller en Pfaff 6120 med övermatare finns på Blocket.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 18:56   #5
carler carler är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 3
Tack för svar!

Så vad är egentligen skillnaden på en vanlig maskin och en overlock? Klarar man sig enbart med en overlock? Eller finns det saker den inte klarar, så att man måste ha en vanlig också?
carler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 19:23   #6
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Nej, enbart overlock räcker inte om du vill fålla kanterna och inte ha dem råa. Då behövs en coverlock alternativt symaskin och tvillingnål. En del overlockmaskiner kan dock byggas om till att sy coverlock-sömmar.

Angående tvillingnål så klarar alla sicksacksymaskiner det. Vissa kan tom använda dubbla nålar istället för en speciell tvillingnål.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 20:23   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En overlock kan bara sy overlocksömmar. För att sy tex raksöm, blixtlås, knapphål o d behövs en vanlig symaskin.
På en vanlig symaskin brukar det finnas fuskoverlock, som fungerar på strechtyger inte resultatet blir inte lika bra som med en riktigt overlockmaskin.
Fålla kan man göra med tvillingsnål på en vanlig symaskin, resultatet blir inte lika bra som med en covermaskin.
För att ha en fullständig symaskinspark behöver man
en vanlig symaskin
en overlockmaskin
en covermaskin
och om man vill brodera behöver man en broderimaskin.
Sedan finns det symaskiner som man kan bygga om till broderimaskiner. Och det finns overlockar som man kan bygga om till covermaskiner.
Man brukar börja med en vanlig symaskin och tyck man att man behöver så köper man en overlock. Är man inte nöjd med fållarna man får på sin vanliga symaskin så skaffar man sig en covermaskin.
Så det är en vanlig symaskin du ska investera i först.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 20:35   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om man bara ska sy t-shirts så tycker jag att man ska köpa over- och coverlock och skippa vanliga symaskinen. för just när det gäller trikå är overlock oslagbar.

Men frågan om man ska göra annat också.

Ibland kan man hitta bra paketdeal och om man köper från England kan man ibland köpa båda overlock o vanlig symaskin för samma pris som en vanlig i Sverige.


Så om man huvudsakligen ska sy t-shirts men kanske lite annat också så tycker jag att man ska satsa på båda overlock och vanlig symaskin. Då kan man göra fållen på vanlig symaskin med tvillingnål.

Men om man bara ska sy t-shirts (i vanlig t-shirtmodell) och det ska se professionellt ut så får man köpa overlock och coverlock.

Det vanligaste är ju att man börjar med en vanlig symaskin sedan kompletterar med overlock, och slutligen med coverlock.
Men frågan är om man blir avskräckt när man ser hur fult eller "hemmasytt" det blir när man syr på "fejkoverlock" på symaskinen.

Det är några saker som gör att overlock är bättre för trikå.

* Trikå är känslig för att maskinen gör att det tyget sträcks ut under sömnad och i värsta fall blir det stumt i utsträckt läge. Det beror på att vanlig symaskin med fejkoverlock går fram och bakåt så mycket på samma ställe och för varje rörelse sträcks tyget ut. På en overlock så är det bara 1 nedslag och fram, 1 nedslag, precis som med raksöm men med 3-4 tråd finurligt ihopstickat så blir det elastiskt. (därför man inte kan sy raksöm på trikå - det spricker när man ska ta på sig plagget!)

* Två av varandra oberoende matare som man kan ställa in så den sträcker ut tyget eller drar ihop tyget. Då kan man anpassa ännu mer ev problem med att tyget sträcks ut.

Visst kan man parera med att lätta på pressarfottryck på vanlig symaskin och också försöka använda så enkel söm som möjligt som inte går fram och tillbaka, t.ex. svag sicksack eller en söm som ser ut som en mycket smal blixt (inte vanlig).

Fejkoverlock kan fungera om tyget är mycket bra på att "dra ihop sig" igen men inte alla trikå är bra på det. Om tyget är väldigt sladdrigt så är det också högre risk att det sträcks ut. Mycket stabila tjocka tyger brukar ha mindre problem men då är det mindre viktigt med elastiskt söm, så lite motsägande.

Självklart är det alltid någon som inte håller med mig men det är i alla fall min erfarenhet... Jag har inte haft overlock tills för några år sedan och jag kan säga att det är milsvid skillnad...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 20:56   #9
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Om man bara ska sy t-shirts så tycker jag att man ska köpa over- och coverlock och skippa vanliga symaskinen. för just när det gäller trikå är overlock oslagbar.

Men frågan om man ska göra annat också.

Ibland kan man hitta bra paketdeal och om man köper från England kan man ibland köpa båda overlock o vanlig symaskin för samma pris som en vanlig i Sverige.


Så om man huvudsakligen ska sy t-shirts men kanske lite annat också så tycker jag att man ska satsa på båda overlock och vanlig symaskin. Då kan man göra fållen på vanlig symaskin med tvillingnål.

Men om man bara ska sy t-shirts (i vanlig t-shirtmodell) och det ska se professionellt ut så får man köpa overlock och coverlock.

Det vanligaste är ju att man börjar med en vanlig symaskin sedan kompletterar med overlock, och slutligen med coverlock.
Men frågan är om man blir avskräckt när man ser hur fult eller "hemmasytt" det blir när man syr på "fejkoverlock" på symaskinen.

Det är några saker som gör att overlock är bättre för trikå.

* Trikå är känslig för att maskinen gör att det tyget sträcks ut under sömnad och i värsta fall blir det stumt i utsträckt läge. Det beror på att vanlig symaskin med fejkoverlock går fram och bakåt så mycket på samma ställe och för varje rörelse sträcks tyget ut. På en overlock så är det bara 1 nedslag och fram, 1 nedslag, precis som med raksöm men med 3-4 tråd finurligt ihopstickat så blir det elastiskt. (därför man inte kan sy raksöm på trikå - det spricker när man ska ta på sig plagget!)

* Två av varandra oberoende matare som man kan ställa in så den sträcker ut tyget eller drar ihop tyget. Då kan man anpassa ännu mer ev problem med att tyget sträcks ut.

Visst kan man parera med att lätta på pressarfottryck på vanlig symaskin och också försöka använda så enkel söm som möjligt som inte går fram och tillbaka, t.ex. svag sicksack eller en söm som ser ut som en mycket smal blixt (inte vanlig).

Fejkoverlock kan fungera om tyget är mycket bra på att "dra ihop sig" igen men inte alla trikå är bra på det. Om tyget är väldigt sladdrigt så är det också högre risk att det sträcks ut. Mycket stabila tjocka tyger brukar ha mindre problem men då är det mindre viktigt med elastiskt söm, så lite motsägande.

Självklart är det alltid någon som inte håller med mig men det är i alla fall min erfarenhet... Jag har inte haft overlock tills för några år sedan och jag kan säga att det är milsvid skillnad...
Jag håller med dig om allt
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 13:00   #10
carler carler är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 3
Köpa två maskiner känns lite väl dyrt när jag bara vill testa på lite. Men det borde väl gå att få till en t-shirt med bara vanlig maskin? Eller blir det alltid mer eller mindre fult när man syr i trikå utan overlock?

Om det blir lite fransigt och fult på avigsidan med en vanlig maskin gör mig inget, men om tyget sträcks ut, blir bubbligt, etc. är ju såklart ingen höjdare...

Behöver man friarm förresten? Trodde alla maskiner hade det men det verkar inte så.
carler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 15:10   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vissa vanliga symaskiner kan sy helt ok t-shirts om man ser till att göra vissa knep... men i min åsikt är det bäst med overlock. Lite bubblighet/vågighet får man leva med dock.
I synnerhet om man syr på tvären. (längs med stretchigheten)

Men då måste man verkligen testsy först innan köp.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 13:27   #12
Evasofia Evasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
Att köpa symaskiner för att att kunna sy några t-shirts låter som en dyr investering. Det blir billigare att köpa färdiga t-shirts skulle jag tro.
Men om man ändå vill kunna göra det för att få ett bra resultat behöver du en overlock för att sy ihop delarna och en cover för att kunna fålla snyggt. Att använda en vanlig symaskin med tvillingnål har jag gjort många år, men när jag köpte min cover fattade jag inte varför jag väntat så länge. Lycka till!
Evasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 16:17   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Om du vill testa och sy skulle jag inte rekommendera att börja att sy i trikå, det är alltid lite knepigt att få det snyggt, för trikå lever sitt eget liv.

Jag skulle rekommendera att du börjar att sy i stadigt bommullstyg på en vanlig symaskin. Börja med enkla ting. Och köp tyger som du har råd att misslyckas med. Det är genom misslyckande man lär sig.

Har du ingen och tänker köpa dig en, så undvik dom billigaste modellerna och håll dig till kända märken. Du får räkna med att betala minst drygt 2000 kr för en bra maskin. Köper du en bra maskin så är det stor risk att du fastnar i syträsket och tycker att det är roligt att sy. Det är inte alls roligt att sy om man har en dålig maskin som krånglar och inte vill som jag. Detta tar verkligen bort skaparglädjen.

Gå gärna runt och titta i lite symaskinsaffärer och provsy. Fastna för den som du trivs med bäst. Symaskiner är personliga och det är viktigt att personkemin passar. Ta god tid på dig. När du hittat den rätta så sov gärna minst en natt på beslutet, är du lika förtjust dagen efter och har du drömt om maskinen på natten. Då har du troligtvis hittat den rätta. Ni ska leva många år ihop och göra en massa kul saker.

Brother symaskiner ge mycket maskin för pengarna och är ganska lätta att sy på. Men det är svårt att ge något råd på en speciell maskin.


Fastnar du sedan i syträsket, utöka med en overlock.

Och kanske längre fram en covermaskin.

Skulle du inte fastna i syträsket, så behöver man ändå en symaskin som går att sy på (dom allra billigaste kan man knappt sy på) , för att sy ihop någon söm gått upp, sy upp byxor och fålla gardiner och sånt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 00:06   #14
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Kom att tänka på den här tråden när jag såg följande klipp av Angela Kane som handlar om just.att sy jersey med vanlig symaskin.

http://www.youtube.com/watch?v=njLDD0wsmYY
http://www.youtube.com/watch?v=iPQa56szmv0
http://www.youtube.com/watch?v=f4JwI-WVS2M
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 09:36   #15
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Det borde vara möjligt att låna en symaskin av någon bekant. Det är vanligt att folk har en hemma utan att använda den till annat än att någon gång sy upp byxben eller göra en gardin eller så.

Jag har sytt mängder av t-shirts på vanliga symaskiner, redan på den tiden då det inte fanns fuskoverlocksömmar, utan man fick använda sig utav dubbla zigzag sömmar. Visst blir det oerhört mycket snyggare finish med en overlockmaskin, men det andra fungerar.

Däremot håller jag med föregående talare om att det är lättare att börja med att sy i fast tyg och därmed inte t-shirts. En enkel skjorta, shorts eller liknande är användbara och relativt lätta att få bra.

Lycka till.
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons