Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-26, 15:51   #1
EllenAlice EllenAlice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 1
Mönsterkonstruktion Litteratur

Hej!

Jag är på jakt efter en bra bok om mönsterkonstruktion för herrkläder.
Jag har redan en bok av Inger Öberg/Hervor Ersman, men den är så svår att förstå och jag tycker att det saknas en del viktiga moment. Finns det kanske någon som kan tipsa om en bra bok, gammal kurslitteratur eller dylikt?
EllenAlice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 06:46   #2
Virre.Design Virre.Design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 22
http://www.cmgarment.nu/inger-oeberg...rrklaeder.html

Hon har gjort för herrkläder också. Jag tycker den är bra.
Virre.Design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 21:25   #3
sewbie sewbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 2
Jag har en jättebra bok (på engelska) om mönsterkonstruktion för damkläder. Författarinnan (Winifred Aldrich) har även skrivit en liknande om herrkläder. Kan verkligen rekommenderas om inte engelskan är ett problem (många bilder i boken).

Länk till boken, Metric Pattern Cutting for Menswear, 4th Edition: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1405131411
sewbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 21:14   #4
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Patternmaking for Fashion Design

Kollar runt efter mer avancerad litteratur i mönsterkonstruktion och har dykt på den amerikanska författarinnan Helen Joseph-Armstrong:

Patternmaking for Fashion Design

och

Draping for Apparel Design

är två riktigt dyra böcker som jag är intresserad av att köpa. Skulle vara roligt om någon som har nån av dessa kunde dela med sig av sina erfarenheter.

Winifred Aldrich's böcker som nämns tidigare här i tråden är ju betydligt billigare. Hur skiljer sig innehållet?

Tankar och reflektioner?
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 21:53   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Om jag börjar bakifrån, dvs med Aldrich. De böcker hon skrivit är standardlitteratur i Europa, särskilt i England. Bra böcker för "platt konstruktion" och en hel del utformningsinspiration. De är främst skrivna för studenter.
Joseph-Armstrong, jag har köpt draperingsboken nyligen. Mycket inspirerande. Tyvärr saknar jag en provdocka varför jag först måste göra en sådan.
Den boken hjälper mig också att förstå Armstrongs arbetsmetod bättre. Båda teknikerna går från konstruktion till pappersmönster. Med drapering kan man dock utgå från vad som helst, dvs en person som är ordentligt oproportionerlig. Draperar du på en provdocka av standardmått får du passning på en standardperson. Armstrong går ut ifrån de demografiskt baserade måttabellerna som avser standardstorlekar, dvs "normalt" proportionerade personer och har sedan anvisningar hur man sedan ritar upp grundmönster och sedan tekniker för att realisera sin design på ett sådant grundmönster. Dvs om du tar en standard-dam på max 176 cm i längd och konstruerar för en dam på 185 cm så får du troligen inte passning om du följer Aldrichs anvisningar.
Läs ( http://www.patternschool.com/?page_id=186 ) Tweaking for Larger Sizes, och titta på bilderna så förstår du att höftkurvan som finns på linjalen inte är en för alla.
Så, design och konstruktion för plaggindustrin kan gå bägge vägarna men ska du göra ett unikt plagg till en unik (i här viktiga avseenden) person så verkar drapering vara den enda framkomliga vägen.
Som en medelväg har vi sedan anpassningar av standardmönster, klippa isär och lägga till/dra ifrån, rita till och fixa. För det är det en värdefull bakgrund att ha tittat på bägge tillvägagångssätten.
Svenska böckerna av Öhman m.fl. är samma metod som Aldrich.
Vad jag förstår så är våra designstjärnor som syr bröllopsklänningar åt prinsessor mm, de som börjar med drapering (och delvis handsyr). Om de ska göra något som H&M ska sälja så antar jag att de draperar och lämnar sedan över till H&M-folket att konstruera mönster, göra graderingar för olika storlekar och lämna ut för konfektionssömnad.
Är du nyfiken som jag tittar du på bägge världarna. Sedan kan jag tänka mig använda och anpassa köpesmönster likväl som att drapera på en docka eller en verklig person, där jag kanske lånat idén från vad jag sett i tidningarna. Proffsen, de köper modeplaggen och sprättar upp dem och sedan gör de nya plagg som de har "lånat lite" till. Ralph Lauren blev nyligen bestulen på en tågtransport av vårkollektionen som skulle visas i Europa. De har inte synts till på marknaden
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 11:53   #6
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Åh tack, vilket intressant svar!

Ja, helst skulle jag ju vilja klicka hem rubbet för att lära mig så mycket som möjligt. Tyvärr är det ju ganska mycket pengar, det är väl därför jag försöker rangordna böckerna lite.

Men skulle du säga att om man har både öhmans dam- och herr-böcker kanske det inte ger så mycket att satsa på Aldrich? Eller är de böckerna mer avancerade (för Öhman är ju väldigt basic upplever jag)?

Är Armstrongs båda böcker enbart inriktade på damkläder?
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 17:01   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Aldrich har många flera utformningsvarianter än Öhman. Så många kragar, ärmar, inprovningar, prinsess,empire ....
Det hittar du i "metric pattern cutting for women's wear" som är grundboken, sedan finns den för menswear också men den är inte lika variationsrik. Det vet vi ju hur det är med variation på den sidan men det är nog den bästa jag sett i det området. (Jag köpte alla 4 Aldrich-böckerna, men inte barnmönsterboken för mina barn är vuxna nu och barnbarnen växer för fort för att det ska vara idé att sy. Man hinner knappt köpa kläderna innan de är passerade. Jag sydde i somras en examensklänning, så sent som möjligt för att den inte skulle vara urvuxen.)
Jag köpte också "pattern cutting for women's tailored jacket: classic and contemporary" och den är för kavajer med en del historiska bakåtblickar. Inget som är nödvändigt men intressant.
"Fabric, form and flat pattern cutting" fokuserar på tygers egenskaper, hur man mäter vilka egenskaper det har. Det här är något man kan låna på biblioteket, dvs man tittar i den och förstår hur modeindustrin jobbar.

Om du mest är intresserad av damkläder, köp mpc4ww som jag kallar den första. Mycket bättre än Öhman. Välj sedan böcker från andra författare, som draperingsboken eller andra ofta amerikanska författare. Vill du se lite sömnadstekniska detaljer prova på typen "Couture sewing techniques" av Claire B Shaeffer.
Utöver det här så har jag prenumererat på Burda för då får jag ett stort antal mönster att studera för en låg kostnad. Köpesmönstren är bättre än tidningsmönstren men det får man ta i beräkningen för priset. Efter att ha studerat mpc4ww så kan jag läsa mönster på ett helt annat sätt än innan. Öhman är så basic så den tar mig inte vidare från grundmönster vilket Aldrichs böcker gör. Ingen av dem lär mig att sy däremot så där får man ta annat till hjälp, t ex Sherrys fina blogg och sewalong-tutorials, eller alla böcker som lär ut det. Bra bloggar: http://buzzybeesworld.blogspot.com/ , http://www.fashion-incubator.com/ , http://sew-4-fun.blogspot.com/

Vad gäller Armstrong så har jag bara studerat den ena och den är bara dam-modeller, ja. Den andra boken kan du se innehållet i om du går till
http://www.amazon.com/Patternmaking-.../dp/0321034236 och väljer att "titta mera" så kan du se detaljerad innehållsförteckning. Den boken är troligen som Aldrichs men verkar mera omfattande. Jag kollade inte men den är troligen i tum för det är draperingsboken och det gör den lite mindre lättarbetad om man vill följa dess anvisningar.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 17:16   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Draping for Apparel Design är inriktad på damkläder. Boken är mycket bra den är värd priset. Boken börjar med att drapera enkla typ grundmönster till avancerade plagg.

Vissa saker i boken går nog att föra över till Herrar också.
Det går ju lika bra att drapera på levande material som på docka. På sig själv är lite svårare.
Billigt bomulltyg att drapera med hittar du på Ikea bland lakanen Knoppa kostar 19 kr (150x250cm). Bra att göra provplagg av.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 22:02   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Utan att veta riktigt vad har jag köpt två böcker, NAKAMICHI, TOMOKO:PATTERN MAGIC och NAKAMICHI, TOMOKO:PATTERN MAGIC 2.
Verkar vara lite annorlunda böcker med annorlunda mönsterkonstruktion.
Någon här som har erfarenhet?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 00:08   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag dom böckerna är verkligen annorlunda. Lite överkurs i mönsterkonstruktion. Böckerna visar lite hur långt man kan gå i extrem mönsterkonstruktion. Det är ju inte sånt man precis börjar med. Men böckerna är kul att titta i.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
kurslitteratur, mönsterkonstruktion

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons