Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-16, 18:11   #16
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Tar en liten snabbgenomgång av Customizer's EasyImport här, för ännu en variant av tangodansarna.
1. Jag ställer först om till B-hoop (Klickar på ny design och väljer hoop-alternativet längst till höger).
2. Jag importerar clipartbilden som är i wmf-format (vektor), första inringade ikonen i bilden nedan.
3. Förbereder bilden (ni ser den andra ikonen på första bilden). Här gäller det att man gör rätt och det är EJ att klicka på själva ikonen (som gör AutoRegister), utan genom att klicka på den lilla trekanten till höger och välja Preview Outline. (Auto register fungerar bara för perfekta bilder med pixelsmala linjer).
4. I fönstret som öppnas väljer jag 20 punkter (viktigt att göra denna inställning om bilden har tjocka linjer!).
5. Gör inställning för line (grön 1:a i andra bilden) och väljer röd färg och raksöm.
6. Klickar sedan på ALL LINES (märkt med grön 2:a i min bild) och bilden får en grå skuggning över sig. Högerklickar var som helst i bilden och väljer Select. Då blir alla linjer som är valda röda. Det går att välja bort linjer som man inte vill stygnsätta. (Den grå skuggningen kan också modifieras innan man högerklickar, t.ex. om man bara vill stygnsätta halva bilden).
7. Nu är sista knappen aktiverad (Register, inringad i tredje bilden). Klickar på den och bilden stygnsätts. Klart.
Bifogade bilder
   

Senast redigerad av gunnsan den 2010-11-16 klockan 18:44.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 18:14   #17
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hoppas det gick att förstå, annars får du återkomma till mig.

Senast redigerad av gunnsan den 2010-11-16 klockan 18:33.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 18:23   #18
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Det fiffiga är att när man sparar jef-filen från Customizer när den är stygnsatt på detta sätt, så sparas även bmp-filen som Customizer har omvandlat från wmf-filen, dvs den blir perfekt anpassad för stygnsättning, även i andra program som inte har den här tekniken. Från tjocka blå linjer, så har det alltså blivit en monokrom bitmapp med 1 pixel tunna linjer.

Öppnar man så detta tango-par i Digitizer, så ser det ut så här. Inga större fel, alltså. En ganska bra redwork, för att vara gjord i Customizer.
Bifogar filerna.
Bifogade bilder
 
Bifogade filer
Filtyp: zip Tango Dancers008.zip (20.8 KB, 159 visningar)
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 18:49   #19
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Julmotiv...

Nu har vi ju kapat tråden, som handlade om redwork med julmotiv. Den här stygnsättningen har jag tidigare lagt i en annan forumtråd här, men jag lägger in den här också. Det är en redwork gjord efter en bild som jag skapat i Clipartorama och sedan stygnsatt i Digitizer. Lite guldglitter är ditlagt ovanpå. Den här hade ju inte gått så bra att göra i Customizer...
Bifogade bilder
 
Bifogade filer
Filtyp: zip RW_god jul.zip (26.8 KB, 189 visningar)
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 19:49   #20
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Oh vad fin den är. Tack. Kan man avsluta den innan guldtråden, för den är väl inte så lämplig om man vill sy motivet på disktrasor?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 20:17   #21
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Tack . Ja, man kan avsluta innan guldtråden, eller så kan man sy denna färg med gyllengul tråd istället.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 20:32   #22
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Tack Gunnsan! för den utförliga beskrivningen du gjort av redwork i Janomes Digitizer 10000.
Bra och lättfattlig beskrivning. Kram!
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 20:43   #23
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Tack för beskrivningen!
Jag ska prova i helgen när jag har lite mer tid. Återkommer med resultat!
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 06:56   #24
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Hej Gunnsan, har nu testat med bmp-bilder efter din beskrivning som funkar jättebra men inte med WMF-bilder, skall man tänka på storleken på bilden? Jag får bara upp en prick i brodyrprogrammet när jag läser in WMF-filen?
Undrande pysseltant?
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 09:02   #25
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du kan ju alltid byta ut guld mot annan tråd.
redan skrivet ju...
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 13:51   #26
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Hm... får ingen riktigt ordning på detta. Har följt instruktionerna ovan, men mina bilder ser väldigt skumma ut... Jag har provat med lite olika bilder. Både från clipart och clipartopolis.
Gör jag något fel, eller funkar det inte på alla bilder?
Bifogade bilder
 
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 18:16   #27
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Den där bilden har både konturer och färgfyllningar. Dessutom små detaljer i andra färger, vilket är förvirrande för programmet. Jag skulle därför först bearbeta den i något bildhanteringsprogram och enbart plocka ut allt det svarta och spara som en ny bildfil. Sedan går den bättre att stygnsätta i Customizer.

En bild som ska stygnsättas i Customizer bör antingen ha enbart konturer... eller... enbart färgade fyllningar .
Som i det här exemplet: Bilden har inga svarta konturer alls, utan enbart färgfält. Här behöver man inte ändra till 20 punkter utan "1 dot" ska användas. Då blir det pixelsmala linjer runt varje färgat fält istället. Sedan kan man välja fyllningstyp (riktning) och trådfärg, markera ett antal fält som man vill ska ha denna färg och riktning och klicka på knappen för "Register" (två tulpaner). Sedan kan man återigen gå in och välja en annan trådriktning, markera ytterligare fält osv. tills man är klar med stygnsättningen (fyllt alla fält med stygn).
Som ni ser är det lite olika stygnriktningar på duvans vingar, kropp och stjärtfjädrar.
Bifogade bilder
  

Senast redigerad av gunnsan den 2010-11-21 klockan 18:30.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:32   #28
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det här som anges för Custumizer, fungerar det även i Embird?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 20:54   #29
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Tack Gunnsan! Du är en klippa! Ska prova så fort jag får möjlighet.
:-)
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 21:24   #30
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Snark... Jag får banne mig inte till det. Gjorde en jätteenkel figur i paint. Sparade den som bitmapp. Men ändå blir det inte bra. Hörnen ser ju alldeles runda ut... Finns det kurser man kan gå i detta?
Någon som har några tips? Gärna i Stockholmsområdet! :-)
Bifogade bilder
 
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons