Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-16, 22:47   #1
zith zith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 35
mantel mönster

Hej allihopa!

Jag letar efter ett mönster till en sån här mantel

någon som vet vilken typ av mönster man kan använda sig av? för jag vill att den skall "falla" så som på bilden.
den är INTE tänkt till lajv utan mer för privat bruk och för att den är snygg.

tack på förhand ^^
Bifogade bilder
 
zith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 00:23   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Manteln är i två delar - en framdel och en bakdel - och utklippt så att framdelen är mycket kortare än bakdelen. I princip så kan man tänka sig två rektanglar:

Rektangel 1 (bakstycke):
150cm lång x 40 cm bred

Rektangel 2 (framstycke):
30 cm lång x 40 cm bred

Sy ihop 1:ans långsida (150cm) med 2:ans kortsida (30cm) och du har en grov sketch av hur manteln är. Naturligtvis vill du inte ha en mantel som är 40 cm bred, det blir lite löjligt, utan du får nog göra den stora rektangeln lite mer trekantig med en bredare bas. Gör likadant med den mindre rektangeln så den sitter snyggt över axlarna och kanske håller sig kvar där av sig själv till och med. Ditt sista problem är övergången mellan fram- och bakstycke som nu är en abrupt 90 graders vinkel. Ta ditt framstycke och justera nederkantens hörn så du får en snygg rundning neråt. I bilden ser det även ut som om manteln vidgar sig uppåt i en sorts krage, det kanske man också vill ha.

Vad är det för serie förresten?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 00:33   #3
zith zith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 35
hej,

tack för det superba svaret! i serien så har hon en luva, men det kan man säkert krångla sig runt.. det var huvuddragen som du så bra beskrev jag behövde ^^

serien heter "looking for group" och driver/bygger på WoW
http://www.lfgcomic.com/page/46
zith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 19:32   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nu vet jag ju inte hur det hela ska se ut bakifrån, men jag hade nog gjort en "struthätta" (inte nödvändigtvis med strut, förstås) och sen manteln som en separat del.
Om du fäster mateln vid axlarna under hättan och sen har hättan över så ser det ut ungeffär som på bilden och då får du ju huvan också.

Då kan du fästa mateln ordentligt i plagget du har under och du riskerar inte att mantelns tyngd drar alltihop bakåt och "stryper" dig.
Dessutom kan du ju variera dig och använda till exempel bara hättan om du vill det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons