Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-12, 19:21   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Hakar och hyskor... *morr*

Jag trodde i min enfald att hakar och hyskor skulle vara ett enklare alternativ än en vanlig dragkedja. Har inga specialpressafötter till min symaskin, och det här med dragkedja har jag förvisso klarat av en gång tidigare men det var ju minst sagt petigt. Dock är det ännu petigare att sy i fyra stycken hakar plus fyra stycken hyskor, för hand. Och sedan när man har sytt i dem inser man att det inte blir snyggt i alla fall, att de borde sitta än något stycke åt höger, än något åt vänster.

Hur gör ni andra för att få dem på plats på "rätt" ställe? jag tycker att det är supersvårt att få dem så att de ser snygga ut när plaget (en kjol) väl är på. Överväger att gå och köpa en dragkedja imorgon trots allt, men jag vet inte om jag har tid att sy i den.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 21:01   #2
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
här finns hjälp att få

http://www.husqvarnaviking.com/no/5342.htm
klicka dig vidare c
till syrumet och fortsätt klicka så hittar du vad du söker....lycka till
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 02:27   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag fållar kanterna först och är tyget mjut så tyr jag på ett bommulsband som förstärkning, sen gör jag så här.

Jag brukar lägga delen jag ska sy fast bakom kanten så att dess yttersta spets går en aning aning utanför kanten.
Jag börjar med till exempel alla hyskorna på i förväg jämnt utmärkt avstånd från varandra.
Sen syr jag fast hakarna på samma sätt. Dom ska bara gå en lite liten ening utanför kanten (trådtjockleken är bra att jämföra med så blir det lika mycket på alla).
Sy fast en hake i taget, prova att knäppa och kontrollera hela tiden att det blir jämnt och snyggt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 19:17   #4
Maribu Maribu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 79
metervara

det brukar finnas hakar och hyskor som sitter på ett bomullsband att köpa - det är alltså bara att sy fast bandet - kanske något att testa?
Maribu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 18:28   #5
carinarosen carinarosen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 53
Jodå, jag syr mycket 1700-tals dräkter och där får man inte använda dragkedjor så hysk och hakbanden har räddat mången klänning..
Det är bara att mäta ut så att de hamnar mitt emot varandra och sedan sömma fast. Enkelt tycker jag.
carinarosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons