Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-06, 22:37   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
problem med virkmönster från sticka.nu

Jag har börjat sticka en trekantssjal enligt det här mönstret: http://www.sticka.nu/patterns/virkad_sjal_spindlar.pdf

Problemet är att jag inte riktigt förstår mönstret. det gick bra tills jag kom till varv tio, där asteriskerna (*) börjar dyka upp. Jag förstår inte riktigt vad de innebär i det här mönstret. Jag har sett dem i andra mönster, men då brukar de åtföljas av en instruktion, typ att man ska upprepa det som finns mellan * * en eller flera gånger. Jag har försökt upprepa i mån av möjlighet, men efter några varv märkte jag att det nog blev fel, för blommönstret som ska framträda på sjalen blir fel, varven matchar inte varandra så att man ser blommorna bildas. Är det någon som har erfarenhet av det här mönstret, eller någon som inte har testat just detta mönster men som ändå kan förklara vad jag ska göra med asteriskerna?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 07:05   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag tolkar det som att du ska upprepa det som står inom ** hela varvet tills du har 6 dst och 6 lm kvar på det 10 varvet. Då gör du som det står efter sista *
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 10:08   #3
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Citat:
Delfintua skrev:
Jag tolkar det som att du ska upprepa det som står inom ** hela varvet tills du har 6 dst och 6 lm kvar på det 10 varvet. Då gör du som det står efter sista *
Fast jag tyckte att jag inte fick det att gå jämnt ut. om jag minns rätt så funkade tionde varvet för mig så att jag inte fick plats att upprepa maskorna inom * * helt och hållet. Fast kanske jag hade något fel? Måste nog ta upp de senaste varven och börja om från tian igen och se om det fungerar bättre den här gången.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 10:27   #4
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Jag har ju virkat det där mönstret några gånger, och jag hade inga problem tror jag. Skulle ju kunna virka igeom det till varv 10 och se bara för skoj om det är knas nånstans =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 10:45   #5
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Citat:
vulnevia skrev:
Jag har ju virkat det där mönstret några gånger, och jag hade inga problem tror jag. Skulle ju kunna virka igeom det till varv 10 och se bara för skoj om det är knas nånstans =)
Åh, det skulle vara jättesnällt. Men jag skulle kunna testa att virka varv tio en gång till själv först, det är ju dumt om du gör dig besvär att kolla mönstret och det sedan visar sig att det är jag som har klantat mig...
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 10:53   #6
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Det är lugnt, har inte så mycket för mig idag, och mönstret går ju ganska snabbt att virka. Märkte att "1 3-dts" är lite lurigt att tyda först, virkade 3 st dubbelstolpar första gången istället för 1 trippelstolpe, kan det vara nåt sånt du också har råkat göra fel på?
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 11:15   #7
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Jag hittar inga fel, har virkat varv 10 nu.

Du ska ju börja varvet med 6 lm, 3 dst i 1:a dst,
sen virkar du
*2 lm, hoppa över 2 dst, 1 dst i nästa dst, 3 dst omkring nästa lmb, 6 lm, 3 fm
i de 3 mittersta fm, 6 lm, 3 dst omkring nästa lmb, 1 dst i nästa dst
* två gånger,
och avslutar med 2 lm, hoppa över 2 dst, 4 dst omkring de 6 lm i slutet av v.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 23:23   #8
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag har virkat till och med tolfte varvet nu, efter att jag tog upp några varv, och det verkar funka bra. Jag borde kanske ta lite lärdom av det här och inse att jag inte ska använda mig av komplicerade virkmönster bland folk, utan enbart när absolut inget annat stör min koncentration. (Fast jag tycker ju ändå att det gärna skulle få stå en liten förklaring i mönstret till exakt vad asteriskerna står för.)
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons