Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Swap
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-23, 19:36   #46
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Regler för Ditzy Donuts Swap 2008


- Der swappas block sytt med teknik som vist i denne länk: http://www.quilting-arts-forum.com/bom8_8.html

- Materialet är enbart tvättade bomullstyger

- Färger: svart, orange, röd, grön, blå, gul

- Storlek:2 Block skäras af 2 olika tyger 30 x 30 cm, färdig mål på renskurat block = 23½ x 23½ cm

- 1 set är 2 st block.

- max 8 set = 16 block

Sy bara själva blocket. Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och quilta efter eget tycke.

- Signera Markera varje block med en lapp med namn (tex. en adresslapp men klistra bara på baksidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

- Slutdatum är den 28 april

Skickas till Åsa S (iamia) i ett frankerat svarkuvert. Åsa S Swapar och skickar tillbaka motsvarande block (samma antal set á 2 st block).
De block som inte håller sig inom våra regler skickas tillbaka.

- De regler vi gemensamt sätter upp är bindande.
De block som inte följer dessa regler återsändes.

- Tänk på att många lägger ned mycket tid på sina block så det känns inte så roligt om man då får ett "hafsverk" i utbyte.
Är ni ovana att sy patchwork så var noga och fråga gärna oss här i forumet så får ni all hjälp som går att få. Det är ju det som är så specifikt med sysidan. All hjälp man får och det enorma engagemanget som alla bidrar med.

Ni som vill vara med, skicka ett mail till Åsa S så får ni reglerna samt Åsa S's adress tillbaka.

Så her opfatter jag reglerne, som vi har aftalt indtil nu, men ni kan stadig komme med ändringar.

Det er spännande, hur manga, der vil vara med!
Hanne

Senast redigerad av hannes den 2008-02-23 klockan 19:47.
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 08:33   #47
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Billeder

Jag har inte i reglerna skrivet noget om at visa billeder i album.
Jag har set, at ni har haft en diskussion om dette i påsk swappen, og vi kan selvklart diskutera dette. Men jag menar, at i denne swap, hvor det er samma block, vi syr, i olika tyger, vil det vara kul at visa nogle block i et album. Jag menar at det kan virka inspirerande, og spännande: "hvilke block mon jag får?"
De som inte har lyst eller möjlighet for at visa billeder, eller de, som inte vil se, kan jo göra, som de vil.
Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 14:11   #48
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Question Sömsmån?

Kan någon vänlig själ tala om för mej den vanligaste sömsmånen när man syr ihop delarna. Är en pressarfotsbredd lagom?

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 14:38   #49
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Den vanligsta sömsmån er 1/4" el. 0,75 cm. Det er på de fleste symaskiner det samma som en trykfodsbredde (pressarfotsbredd).

På disse blocken Ditzy Donuts er sömsmån beregnat med i blockmålet. Färdig block mål 23½ cm = 22 cm, når blocken er sytt ihop.
Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-25, 14:26   #50
Ewa_ Ewa_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 15
Ska försöka vara med oxå, har flera fina tyger i knalliga färger. Bra med deadline i slutet av april.
Ewa_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 14:12   #51
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Hej alla glada swappare.
Nu är jag frisk igen. Jag har fått in 6st anmälningar till swappen änsålänge. Ni som vill vara med maila anmälan till mig så mailar jag min adress och regler till er.
Kom igen och anmäl er ni som inte gjort det än, det är jättekul och ju mer vi är som är med ju fler olika block blir det
ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 15:38   #52
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Hej Åsa S
Det var gott at höra, at du er frisk igen!
Det ser ud som om der er manga med i denne swap, det er jo kul!
Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 08:18   #53
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej

Fattade först ingenting då länkarna inte fungerad för mig, hittade sedan en som fungerade. Det här är jättekul, fick lära mig det på quiltkursen nyss, så jag vill nog vara med, måste bara läsa alla inlägg här först, så att jag säkert vet vad jag ger mig in på.

Rose-Marie
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 08:31   #54
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej igen

Nu har jag läst, jag tycker att vi ska ha 3 tyger, det blir mera effektfullt då tycker jag. Vad tycker ni andra? Kanske det är många som redan har sytt sina block och då är det ju försent att ändra. Jag tycker att det är viktigt att inte skära linjerna parallella utan i olika vinklar,så att blocken mer liknar trianglar än romber.

Rose-Marie
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 08:44   #55
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Citat:
Broderinovisen skrev:
Hej igen

Nu har jag läst, jag tycker att vi ska ha 3 tyger, det blir mera effektfullt då tycker jag. Vad tycker ni andra? Kanske det är många som redan har sytt sina block och då är det ju försent att ändra. Jag tycker att det är viktigt att inte skära linjerna parallella utan i olika vinklar,så att blocken mer liknar trianglar än romber.

Rose-Marie
Man kan skära sine block precis som man vil! men det er mest spännande, hvis man skärar i olika vinkler, som du kan se på mine bilder og på mönsteret.
Men jeg tyckar inte, at man skal ha mere end 2 tyger i hver block.
Det kan vi forsöka en anden gang? Men hur ser det ut?
Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 09:05   #56
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Välkommen till swappen här med Rose-Marie.
ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 09:09   #57
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag har fått anmälan från följande pers.
Anette. A
Helena.B
Rutviola
Therese. K
Hanne
Eva
Ingrid. W
Jenny. H
Kerstin. L
Rae
Åsa. F

Mvh ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 09:36   #58
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej

Hur det ser ut skulle jag kunna visa om jag tog mig tid och fick hjälp med hur jag ska lägga ut bilder här. Har tänkt lägga ut bilder på allt möjligt och när jag har försökt har jag stupat på väg, minns inte nu vad som var problemet.Jag har några block med 3 färger och med 5, men då blir det lite klurigt, försökte göra rosor. Då gäller det att veta vad som är upp och ner och inte blanda ihop blocken.

Rose-Marie
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 09:49   #59
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Det lyder spännande, Rose-Marie, jeg hoppas at du en dag vil lära dig at lägga bilder ur, så vi kan dine block
Men just denna block er enbart sytt af 2 tyger, og jeg tror, vi skal holde os til det. Hvis vi ser på namnet på blocken "Ditzy Donuts", så tänkar jeg på en "skäv eller vredet donut" = de donuts, man kan äta!!
Ock hvis du har flera tyger, tror jeg, at man tager bort det indtryk. Det er jo en "vredet" donut, du ser på baggrund af det annat tyg. Forstår du, hvad jeg menar?

Den anden sort af block, som du beskriver, likar vel paper-piecing?
Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 11:01   #60
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
I påsk-swappen diskuteras hur man swappar. Jeg vil gerna foreslå, at vi i denne swap swappar (bytar) i set, så at de 2 block, der har samma tyger, swappes sammen. Det er harmonisk, når man ser samma tyger i samma alster.
Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons