Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-04-14, 19:32   #1
chali chali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2020
Inlägg: 6
Maskin för nybörjare som klarar tjocka material i flera lager

Hej

Jag letar efter en symaskin som är simpel att använda och klarar tjocka lager med stark/tjock tråd.

materialet som ska sys i är läder,galon,tjock kardborre, spännband i 2-3 lager.
tex självhäftande kardborreband som ska sys fast på 1-2 lager läder,
bredare resårband som ska sys fast på läder i 2-3 lager, och resårband på kardborreband. samt galon osv
även en del "lastband" i två lager där vi ska sy fast kardborreband.
Om den sedan även klarar tunnare tyger tex för rullgardiner är det ett stor plus.
För den som undrar vad sjutton det är vi har sakerna till så är det för kampsport, tex fästen för benskydd,lårskydd, tex fästa kardborre band på mittsar med resår som håller dom på plats vid träning, sy fast nya remmar till säckar när dom går av osv

jag har tittar på singer heavy duty olika versioner och pfaff select 3.2
klarar dessa maskiner dessa material och är lätta att använda för en novis eller ska man titta på något helt annat?

//
chali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-14, 20:46   #2
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Hur tjocka grejer pratar vi om, och framför allt, hur tjockt läder?

Just läder är ett mycket tufft material att sy i, vissa av de stabilare hushållssymaskinerna kan klara ett par lager tunt skinn men det är inte något dom är tänkta att tåla i längden. Ett annat problem är att det är svåra material att mata fram, hushållsmaskiner som bara har matartänderna som jobbar underifrån kan ha problem med det.

Det du egentligen HELST vill ha är (nog) en industrimaskin med trippelmatning (kärt barn har många namn) där matartänder, nål och pressarfot rör sig gemensamt för att mata fram materialet. Eftertraktade och dyra maskiner, även begagnat.
Sedan är frågan vilken maskintyp du behöver för att komma åt att sy där du behöver, reparationer görs ju ibland på svåråtkomliga platser. Någon form av friarm kan vara nödvändigt.

Skomakarmaskinerna kan vara värda att nämna för just reparationer, mest kända är kanske singers 29K-familj trots att den inte tillverkats sedan 70-talet (finns alternativ som tillverkas än idag, många av de gamla maskinerna är slitna och behöver renoveras idag). Optimerad för att komma åt "överallt", klarar lite(!) grövre material än många normala hushållsmaskiner, men kan inte hantera allt för grov tråd och sömmarna blir inte alltid så snygga.


Olika jobb kan kräva väldigt olika symaskiner. När man vill sy tjockare och "tuffa" material blir kraven på maskinen väldigt höga direkt, och vanliga hushållsymaskiner blir snabbt olämpliga.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 01:00   #3
chali chali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2020
Inlägg: 6
Citat:
G-son skrev: Visa inlägg
Hur tjocka grejer pratar vi om, och framför allt, hur tjockt läder?

Just läder är ett mycket tufft material att sy i, vissa av de stabilare hushållssymaskinerna kan klara ett par lager tunt skinn men det är inte något dom är tänkta att tåla i längden. Ett annat problem är att det är svåra material att mata fram, hushållsmaskiner som bara har matartänderna som jobbar underifrån kan ha problem med det.

Det du egentligen HELST vill ha är (nog) en industrimaskin med trippelmatning (kärt barn har många namn) där matartänder, nål och pressarfot rör sig gemensamt för att mata fram materialet. Eftertraktade och dyra maskiner, även begagnat.
Sedan är frågan vilken maskintyp du behöver för att komma åt att sy där du behöver, reparationer görs ju ibland på svåråtkomliga platser. Någon form av friarm kan vara nödvändigt.

Skomakarmaskinerna kan vara värda att nämna för just reparationer, mest kända är kanske singers 29K-familj trots att den inte tillverkats sedan 70-talet (finns alternativ som tillverkas än idag, många av de gamla maskinerna är slitna och behöver renoveras idag). Optimerad för att komma åt "överallt", klarar lite(!) grövre material än många normala hushållsmaskiner, men kan inte hantera allt för grov tråd och sömmarna blir inte alltid så snygga.


Olika jobb kan kräva väldigt olika symaskiner. När man vill sy tjockare och "tuffa" material blir kraven på maskinen väldigt höga direkt, och vanliga hushållsymaskiner blir snabbt olämpliga.
hej och tack för svar, säg totalt 6mm i tjocklek med alla lager. (är nog i överkant) områderna är rätt lätta att komma åt då det går tömma mittsarna och trä över dom som en påse. samma sak med strpparna till säckana. så dom jag nämde i mitt fösta inlägg fixar inte detta?

//Mvh
chali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 13:05   #4
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Jag är inte bekant med de maskinerna så det kan jag inte svara på, men det bästa kan vara att ta med sådant du vill kunna sy till en säljare som har maskinen och be att få prova. Då bör det visa sig ganska snabbt om maskinen alls klarar jobbet, och en bra säljare kan direkt säga om det är rätt sorts maskin eller om något annat behövs.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 15:26   #5
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
Jag tycker du ska titta på Craftool Pro "Stitch-Master" Sewing Machine by Sailrite
- när den går att få med 220-240V -motorn. Den är gjord för precis såna där läder mm
-jobb som du beskrev...
Polar300 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 17:11   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
En mekanisk Bernina föreslår jag.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 15:24   #7
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Du bör leta efter en maskin med alternerande matning, eller åtminstone nålmatning. Visserligen går det att sy i vad du beskriver med en vanlig undermatad grovsymaskin, (alltså en industriell grovsymaskin), men det är mkt svårare om du inte får hjälp med matningen av ngn form av övermatning.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 15:30   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Bernina har även industrimaskin. Den är som 1008 i sömmarna men starkare.

Information om övr kan jag inte ge. Men provsy hos säljare på ditt eget mtrl. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons