Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-12-05, 21:54   #1
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Halslinningen bak

Jag har ett problem som återkommer ofta.... När jag syr un kofta eller en top i jersey, har halslinningen i nacken (hoppas ni förstår vad jag menar...) en tendens att bli lite lös, alltså lite för mycket tyg där bak. I stället för att linningen ligger mot nacken blir det som en liten "näbb".... Förstår inte vad jag kan göra åt det. Jag följer ju mönstret.... Någon som har lösningen???
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 23:06   #2
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
laura skrev: Visa inlägg
Jag har ett problem som återkommer ofta.... När jag syr un kofta eller en top i jersey, har halslinningen i nacken (hoppas ni förstår vad jag menar...) en tendens att bli lite lös, alltså lite för mycket tyg där bak. I stället för att linningen ligger mot nacken blir det som en liten "näbb".... Förstår inte vad jag kan göra åt det. Jag följer ju mönstret.... Någon som har lösningen???
Gör bakstycket i två delar och ta in mot nacken? Jobbar inte så mycket jersey.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 07:49   #3
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Kan det vara så att du är lite framåtrundad i övre rygg?
Är man det, stjäler övre ryggpartiet utrymme från halringningen där bak som gör att den dras bakåt i en liten näbb-form.

Man kan manipulera mönstret så att man slipper det.
Tyvärr finns inte så mycket litteratur i mönsteranpassning på svenska, jag har köpt en del böcker på engelska där det finns betydligt mer.
Jag bifogar en länk (på engleska) som beskriver ett sätt att manipulera mönstret, ganska komplicerat är jag rädd:

http://www.threadsmagazine.com/item/...-dowagers-hump
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 08:12   #4
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Tack för svaret! Jag har kollat din länk. Det känns ändå som om mitt problem är tvärtom. Det känns som om jag skulle behöva ta bort lite tyg där bak som jag ser det?!!
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 20:54   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Låter som om det har blivit en töjning när du syr halsringningen. Har du kontrollmätt din färdiga sylinje mot den längd som mönstret har?
Jag har sett några bra videoavsnitt i Threads Magazine om just hur man ska kontrollera att man inte töjer ut tyget då man syr halskanterna.
Se här om kantning.
Här om att sy en polokrage - tips om att använda overlock (serger) och sy i trikå. Inte riktigt samma problem som du har kanske men tekniken kan vara av intresse. (Videorna ska inte kräva inloggning.)
Det finns många sätt att motverka töjning när man syr ihop men det kanske inte är ditt problem. Smal över ryggen och smal hals kanske? hur stämmer mönstrets mått med dina?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-07, 20:47   #6
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Jag har jämfört baksidan av koftan jag sytt och mönstret och jag konstaterar att halsdelen på koftan är längre än mönstret!! Förstår inte riktigt varför..... kan det vara så att tyget inte var riktigt sträckt när jag klippte?!! Det är en halslinning som man skulle fålla enkelt (alltså ej snedslå eller mudd).
Som sagt har det hänt flera gånger på kläder jag sytt med jersey och stickat..... Finns det något speciellt man ska tänkta på när man klipper i sådana tyger (särskilt halslinningen)?
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-07, 21:07   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ja det sträcker/töjer sig lätt när man klipper och när man syr ihop.
En motåtgärd är att vid klippning lägga något över och under, papper eller mellanlägg osv som hindrar att det rör sig.
En annan är att sy stygn längs klipplinjen innan men då måste man se till att det inte blir töjning när man syr. Kanske får man tråckla för hand. Det är inte så långa sträckor. Speciellt känsliga områden är de där tyget kommer att ha en sylinje som löper på snedden (bias). Då töjer det sig extra mycket.
Beroende på vilket tyg du använder så kan det gå att stryka på en remsa mellanlägg som stöttar materialet, före du klipper/syr.
Om du tittade på videon så ser du att kantning med en vikt remsa som håller emot töjningen genom att den är för-sträckt är ett annat bra sätt att hindra att det töjer ut sig. Visst det är lite svårare men man gör det av en orsak.
Sist men inte minst - pressarfotstrycket spelar roll. Man kan också prova att ändra differentialmatningen om man har sådan så hjälper den till att hålla in.
Prova på provlappar. Man märker ganska fort om det blev längre än man tänkt.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-08, 13:28   #8
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Jag hoppas jag har förstått dig rätt, det blir för mycket tyg bak. Jag har samma problem och om jag kortar av mönstret mitt på ärmhålet blir det bra.
mvh
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-08, 19:48   #9
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Citat:
mari1e skrev: Visa inlägg
Jag hoppas jag har förstått dig rätt, det blir för mycket tyg bak. Jag har samma problem och om jag kortar av mönstret mitt på ärmhålet blir det bra.
mvh
Tack för svaret men var exakt kortar du av på armhålet?
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-08, 19:49   #10
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Smile

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Ja det sträcker/töjer sig lätt när man klipper och när man syr ihop.
En motåtgärd är att vid klippning lägga något över och under, papper eller mellanlägg osv som hindrar att det rör sig.
En annan är att sy stygn längs klipplinjen innan men då måste man se till att det inte blir töjning när man syr. Kanske får man tråckla för hand. Det är inte så långa sträckor. Speciellt känsliga områden är de där tyget kommer att ha en sylinje som löper på snedden (bias). Då töjer det sig extra mycket.
Beroende på vilket tyg du använder så kan det gå att stryka på en remsa mellanlägg som stöttar materialet, före du klipper/syr.
Om du tittade på videon så ser du att kantning med en vikt remsa som håller emot töjningen genom att den är för-sträckt är ett annat bra sätt att hindra att det töjer ut sig. Visst det är lite svårare men man gör det av en orsak.
Sist men inte minst - pressarfotstrycket spelar roll. Man kan också prova att ändra differentialmatningen om man har sådan så hjälper den till att hålla in.
Prova på provlappar. Man märker ganska fort om det blev längre än man tänkt.
Tack för svaret. Jag får tänka på detta nästan gång jag syr i jersey.
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 08:05   #11
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
1/3 ner på ärmhålet gör jag en vikniing i mönstret. Om ärmhålet då blir för litet förlänger jag ärmhålet nedåt. För mig är problemet att det blir för mycket tyg från bysten och uppåt.
Jag hoppas du förstår hur jag menar.
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 08:17   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
låter som axeln har fel lutning för din kropp, be någon nåla om lutningen. Alternativt får du göra en inprovning eller två små i nacken
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 10:00   #13
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Nu har jag fått tips, tack så mycket. Får experimentera lite nästa gång!
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 10:04   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
du kan enklast klippa itu mönstret på mitten av armhålet och öka/höja hela mönstret, behåller bäst form på hålet
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons