Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-08, 12:19   #1
ballamalla ballamalla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 4
Smile Egen firma

Halloj!

När jag kollar runt på inläggen så står det typ "för att handla där måste man ha ett eget företag" som privarperson kan man alltså inte handla där.
Så jag har några frågor:

Hur skaffar man egen företag?
vad ska det vara för företag?
Vad kostar det?

Finns det någon bra sida på internet om sånt här?
Hur har ni gjort när ni skaffat egen företag?

Är det svårt och bökigt att skaffa och ha eget företag?

Påeverkar det nåt med deklarationer och sånt?

Är det nåt särsklit man måste tänka på?

Jag har inte tänkt sy och sälja nåt utan bara för att kunna handla tyger och sånt där för eget behov.

//Mvh Malin
ballamalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 12:31   #2
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
en bra sida är www.startaeget.se
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 14:01   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Re: Egen firma

Du registrerar din firma hos PRV (Patent och registreringsverket) Du måste ha ett namn, som inte får förekomma redan, eller kan bli förväxlat. Det kostar 1000kr att registrera enskild firma som är det vanligaste när man är ensam företagare. Du har personligt juridiskt ansvar.

Du kan registrerar namn/företag i det län du bor eller i fler län. Då kostar det extra för varje län du vill registrerar ditt företag i.

JAg tror att man kan ha en egen firma utan att behöva bokföra och redovisa upp till 3 år. Krävs att du spar alla kvitton bara. Inte säker på detta då det är andra osm har berättat för mig då jag haft planer på att starta eget. Du får ingen speciell deklaration, det kommer på den du redan får. Det krävs dock att du har en F-skattesedel. Det kan du får mer info hos Skattemyndigheten.

Om du är arbetslös och startar eget, har du inte alltid rätt att få ut A-kassa. Bäst att höra sig för. Jobbar eller pluggar du så borde det inte var nga problem. De räknar med att företaget ska ge dig inkomst. Tror att man kan ha ett "vilande" företag också, alltså ingen aktivitet. Det finns organsiationer som kan hjälpa till med info kring starta eget, Nyföretagarnas riksförbund eller organsiation. Via arbetsförmedlingen kan du säkert få vidare info.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 14:35   #4
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Det är mycket du behöver veta innan du startar eget. Gå in på sidan som bellatrix rekommenderar och kolla. Jag vill bara rätta några saker som Johanna skriver, så att det inte blir något missförstånd.

För det första är det helt frivilligt att registrera sitt företag (som man numera gör hos Bolagsverket). Det enda man är skyldig att göra är att ansöka hos skattemyndigheten om F-skattsedel och få ett momsreg.nr.

Man är också bokföringsskyldig från första dagen. Det går inte att låta bli det i 3 år (i alla fall inte om man har ett aktivt företag. Om det är vilande vet jag inte hur det funkar.)

Man måste också deklarera i en särskild bilaga (förutom den vanliga deklarationen).

Du får väl fråga vidare om du undrar mer!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 16:25   #5
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
fler tips

För att få en F-skattsedel måste man ha uppfylla tre villkor. Villkoren är självständighet, vinstsyfte och varaktighet.

Här kan du läsa om vad det innebär.

http://www.skatteverket.se/infotext/...bc8000148.html

Det är så, att om du handlar hos grossist som företagare, så måste du oftast handla stora mängder för att du ska få ett billigare pris än i butik. Det är bättre att försöka förhandla om priset i den vanliga butiken. Ex. istället för att köpa 35 cm dekorband, så köp hela rullen på 50 meter och fråga då om du kan få det till ett bättre pris. Det brukar fungera.
Det är ingen idé att bedriva ett företag om man ändå inte ska sy till försäljning. För du måste uppge till skatteverket om hur mycket du förväntas sälja, för att dom ska kunna bedömma hur mycket skatt du ska betala in i förskott varje kvartal.

Det är bättre att bedriva det på hobbynivå om man gör enstaka arbeten åt någon annan. Då betalar man skatt på den vinst som blir och en betydligt lättare bokföring att sköta.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 16:38   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Re: fler tips

Citat:
Stinas skrev:
För att få en F-skattsedel måste man ha uppfylla tre villkor. Villkoren är självständighet, vinstsyfte och varaktighet.

Här kan du läsa om vad det innebär.

http://www.skatteverket.se/infotext/...bc8000148.html

Det är så, att om du handlar hos grossist som företagare, så måste du oftast handla stora mängder för att du ska få ett billigare pris än i butik. Det är bättre att försöka förhandla om priset i den vanliga butiken. Ex. istället för att köpa 35 cm dekorband, så köp hela rullen på 50 meter och fråga då om du kan få det till ett bättre pris. Det brukar fungera.
Det är ingen idé att bedriva ett företag om man ändå inte ska sy till försäljning. För du måste uppge till skatteverket om hur mycket du förväntas sälja, för att dom ska kunna bedömma hur mycket skatt du ska betala in i förskott varje kvartal.

Det är bättre att bedriva det på hobbynivå om man gör enstaka arbeten åt någon annan. Då betalar man skatt på den vinst som blir och en betydligt lättare bokföring att sköta.
Vet du mer exakt vad som gäller för hobbyverksamhet? Vad man får tjäna utan att behöva redovisa och skatta? Har hört att det är upp till 7000kr per år. Kan det stämma?
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 16:52   #7
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
https://www.foretagsregistrering.se/

Intressant diskussion! Jag har i dagarna registreat ett företag och upptäckt att det finns en hel del frågor. Man kan registrera sig på nätet via ovanstående adress och maila in om man har ett e-id. Här finns instruktioner.
Det har nämnts aktiv firma. Vet nån mer exakt hur det definieras, finns nån sorts gräns för en viss vinst eller handlar det om att man åtminstone försöker sälja nån liten grej? Jag gjorde nog den första missen att registrera hos bolagsverket och betala en tusing, misstänkte att det inte var nödvändigt, fast kom på det för sent. Man trodde ju att man var tvungen att fylla i alla blanketter på sidan. Får man krav på att betala in skatt på den summa man gissat som omsättning eller är det nåt man ska fatta av sig själv??
Om man har ett "vanligt" jobb också ska man ha FA-skattsedel.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 18:33   #8
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Aktiv verksamhet

Hej!

Angående aktiv verksamhet så kommer här ett citat från Skatteverkets hemsida som för övrigt är en källa till mycket information, och bra sådan:
"Aktiv näringsverksamhet bedriver du om du arbetat minst en tredjedel (ca 500 timmar) av normal årsarbetstid i verksamheten eller om verksamheten huvudsakligen baseras på den egna arbetsinsatsen."

Ladda hem Skatteverkets broschyrer om starta eget

http://snipurl.com/km1y

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 22:09   #9
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
OBSERVERA!
Är man arbetlös och startar egen firma får man inte längre a-kassa!
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 23:09   #10
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
skatt eller ej

jag har inte hört om någon övre gräns.....Vad jag förstår så allt över 500 ska man skatta för...men det är inte lätt att förstå vad myndigheter menar
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 09:34   #11
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Och blir du sjukskriven gäller egna knepigare regler också har jag förstått det som.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 20:04   #12
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Ytterligare en fråga eftersom många av er verkar ha egen firma; Måste man för att få göra momsavdrag ha "skrivet" kvitto där firmanamnet framgår, dvs mitt firmanamn? Har varit i kontakt med både distriktschefen på Jysk (som inte tillhandahåller skrivet kvitto och säger att det inte behövs och att de har kunder som handlar för miljoner med det vanliga kassakvittot) och skattemyndigheten som säger att det MÅSTE framgå mitt firmanamn på kvittot. Eftersom det är skattemyndigheten som borde veta vågar man ju inte handla innan detta är utrett vad som gäller!
Och var kan man läsa sig till bevisen??
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 21:39   #13
KatarinaW KatarinaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 17
Jag var på information på Skatteverket för en tid sedan. De sa då att det går bra med förenklad faktura (kvitto) under 2000 kr och om kvittot innehåller säljare, specifikation på varan samt datum. Barbro, vad har din firma för verksamhet?

Hälsningar,

Katarina
KatarinaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 22:05   #14
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Ytterligare tips

Tänkte tipsa er om att det finns sk. Nyföretagarcentrum på flera orter i landet. Jag var i kontakt med en sådan för 10 år sedan. De var väldigt duktiga på att tipsa, stötta men även ställa krav på mej som blivande företagare. De är raka och ärliga om hur de tycker att man har planerat för sitt egenföretagande.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons