Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-06-28, 12:41   #1
Alexander.P Alexander.P är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 3
Question Vill lära mig sy i Stockholm!

Jag behöver hjälp av er här på forumet!

Jag heter Alexander, jag bor och studerar i Stockholm och jag vill väldigt gärna lära mig att sy
Jag har inte sytt sen jag gick på mellanstadiet så min kunskap är minst sagt knaper. Jag är sen en lite tid tillbaka stolt ägare av en egen symaskin (Husqvarna practica II).

Jag letar därför efter någon typ av kvällskurs/helgkurs/förening. Problemet är att jag redan studerar 100% och inte har pengar för att betala någon privat skola. Jag undrar därför om någon här på forumet känner till och vill rekommendera några folkhögskolor/kulturföreningar/hembygdsföreningar som håller kurser, eller bara möten där man kan sitta med och sy med mer erfarna människor.

Jag är främst intresserad av att få en praktisk förståelse i hur man syr och konstruerar i tyg.

Vore supertacksam för hjälp!

Hoppas jag postade i rätt forum, flytta gärna annars!
Alexander.P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 21:00   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Kolla studieförbundens sidor eller kataloger framåt augusti. Där brukar det finnas kvällskurser.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 05:22   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Pröva att googla och se om du hittar något på youtube....det finns massor, leta efter bloggar som passar din smak och dina behov,
Vad vill du sy?
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 06:27   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
jag tycker också du ska kolla youtube, där kan du hitta att från helt nybörjare till avacerad sömnad. De flesta filmerna är jättebra och visar tydligt hur man gör. Det stort utbud är på engelska och man behöver inte fåörstå varje ord som sägs, oftast räcker det att titta på hur dom gör.
Börja med enkla projekt med få detaljer, lägg till en detalj i taget.
Köp inte dyrare tyger än du har råd att misslyckas med. För misslyckas gör man ibland. Det är att öva och öva som man lär sig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 10:27   #5
Alexander.P Alexander.P är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 3
Tack för alla bra tipps! studieförbundet känns lovande, och youtube är en bra idé. Det kanske finns några bra böcker som jag kan låna eller köpa och använda som referensliteratur, några tipps?

Syfantasten, just nu har jag inga direkta projekt, men i framtiden hade jag velat sy upp prototyper till ryggsäckar. Jag håller på att utbilda mig till industridesigner på konstfack och känner att min kunskap i hur man skissar och jobba med mjuka material är mycket begränsad.

Bila, det låter som en bra metod att addera detaljer allt eftersom och öka svårighetsgraden.

Tack/Alexander
Alexander.P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 13:54   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Billiga tyger hittar du på loppis, kolla bland gardiner och lakan, ofta kan man hitta sådana som är i stort sett oanvänd. Mycket tyg för liten peng. Priserna brukar vara ett par tior och ofta går det att pruta.
Dessa tyger kan man både sy om till kläder och heminredning.

Stadiga bomullstyger är lätta att sy i.

Ge inte upp, om du misslyckas. Det hör till lärandet.
Lycka till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 17:20   #7
NinR NinR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 51
Det finns en tjej på youtube som har lagt ut väldigt mycket bra filmer, sök på FashionSewingBlogTV, helt gratis. Hon lägger upp nya filmer varje vecka. Mvh Nina
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 00:08   #8
Alexander.P Alexander.P är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 3
Så! Nu har jag varit på stadsbilblioteket och lånat literatur, expanderat och bygg en syhörna, köppte tyg och skissat upp mina första projekt! Tack igen för tipsen och de inspirerande orden.
/Alexander
Alexander.P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 01:54   #9
Pipett Pipett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 54
Citat:
NinR skrev: Visa inlägg
Det finns en tjej på youtube som har lagt ut väldigt mycket bra filmer, sök på FashionSewingBlogTV, helt gratis. Hon lägger upp nya filmer varje vecka. Mvh Nina
Tack för det tipset! Det ska jag också kolla på


Och lycka till Alexander!
Jag tror säkert du kommer fixa det bra när du är så engagerad!
Pipett är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons