Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-07, 14:27   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
När man vill sy upp saker/kläder..

Jag funderar på att börja sy upp lite plagg och annat åt folk mot betalning, för att spara ihop lite pengar till sommarens reskassa. Har ju inte tid med att starta eget etc. utan tänkte ta emot några beställningar och tjäna en sisådär 5-6000kr innan juli är här.

Men då är frågan:

1. Vad är ett rimligt pris på en sådan tjänst? Man tar väl lite mer betalt om man gör mönster själv, väljer tyger osv. än om någon kommer med färdig tyg, mönster och vill att man bara syr upp?

2. Var går gränsen för hur mycket man får tjäna på hobbyverksamhet innan det blir skatter som ska betalas? Är det fortfarande 8000kr/år?

3. Några bra nätsidor där man kan marknadsföra sig på? kanske bra om man lägger reklam på näraffären?.. eller hur skulle ni göra?

Tack för alla svar!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 15:59   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Vad har du fått 8000.- ifrån ..du får igentligen bara tjäna 1000 :- sedan måste man ta upp det Om man plockar bär ,svamp och kottar är gränsen 5000:- Tråkigt men tyvärr sant.
Ann-christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 16:09   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
En ut av mina vänner gjorde smycken på fritiden som hon sålde på marknader osv. och enligt skatteverket fick hon tjäna upp till 8000kr/år innan hon behövde betala någon skatt.

Gränserna verkar ju vara löjligt låga.. annars får man ju göra det svart.. har ju ingen möjlighet att ge Persson mer i statskassan när jag själv inte får då något i handen.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 16:17   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om du vill läsa kan du klicka på länken
http://www.skatteverket.se/download/...0833/34406.pdf
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 16:21   #5
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Å gud vad girigt av staten.. de ska visst knycka även de sista ören ur händerna på en. Nåja, då får det bli svart..

Tack för hjälpen!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 16:27   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det var ingen rolig hjälp pricis. Ann-Christin
Det var mest för du skulle veta om det.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 16:33   #7
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Ja, men det var bra att jag fick veta det.. annars vet man inte hur det hade gått. Men visst är det sorgligt att skatterna är så höga i sverige - och för vaddå? Nej, ska lägga ner denna politiska diskussion.. men men.. tack ännu en gång.. vad gör man åt fakta - det är som det är..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 16:52   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag håller med dig .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 20:34   #9
Lilllena Lilllena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 2
mitt tips till dig är att inte vara så "ärlig" har du kunder så ta betalt för ditt jobb. Tänk på att du säljer en tjänst och kunskap ska kosta så var inte för billig, även om det gäller dina släktingar
Lilllena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 20:40   #10
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Re: När man vill sy upp saker/kläder..

Jag gick alldeles nyligen en starta eget kurs och då jag har hållit på med att sy upp på beställning o sälja till folk så kolalde jag med henne vad som gällde och hennes svar på frågan om hur mycket man får tjäna på sin hobby var 30 000:-/året.. Jag va tyvärr inte närvarande vid den lektionen då dom visade deklarationen om de så jag vet inte exakt.. men det var den summan hon sa till mig!

Men det måste la finnas att kolla upp ngnstans exakt?

Men om det e som ngn skrev här nedanför att man bara får tjäna 1000:-/året så e de bara löjligt av staten och då kör iaf JAG det hela som svart!
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 20:54   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag frågade pappas revisor för ett halvår sedan och han sa också 30 000 kr.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 21:28   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det handlar om du har någon inkomst utöver din hobby. Om du inte har sjukkassa,arbetslöshetersättning.pension eller någon annan inkomst som du betalar skatt på,då är saken en annan.Men jag förutsatte att hon hade någon inkomst.Läs på länken tidigare i diskutionen.När man tittar på årslöner verkar det som man kan tjäna 16000:- innan det blir någon skatt Men då har man slagit ihop alla typer av inkomster.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 06:54   #13
KatarinaW KatarinaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 17
Det finns en gräns för moms som går vid 30 000 kr för hobbyverksamhet. Under gränsen får man betala skatt, men man behöver inte ta ut och redovisa moms.

/Katarina
KatarinaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 11:48   #14
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om du vill dra av momsen du betalar för inköp av varor då är du tvungen att momsredovisa även om du ligger under 30000:- Men du måste inte momsredovisa.om du inte vill dra av.Men tyvärr måste man skatta ändå.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 13:07   #15
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag studerar, så har ingen inkomst alls, utan enbart studiemedel - därutav att jag nu måste göra något vid sidan av heltidsstudierna för att samla ihop lite pengar.

Självklare kommer jag att vara ärlig mot mina kunder.. jag tjänar ju inget på att ljuga för dem. Däremot tänker jag inte redovisa en enda krona för skatteverket..staten drar ändå in mycket pengar.

Att hitta kunder tror jag inte är speciellt svårt, över hälften av alla svenskar kan tänka sig enligt olika undersökningar att anlita någon svart.

En annan grej som man faktiskt kan göra är att sy upp plagg och sälja dessa på olika köp & sälj sidor på nätet..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons