Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-24, 07:35   #1
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Overlock?

Jag funderar på att beställa en overlock. Då jag har jobbat många år som textillärare har jag testat en hel del maskiner. Tappade tyvärr mitt intresse då jag hade det på jobbet varje dag. Det senaste året har jag dock jobbat som träslöjdslärare och mitt textila intresse börjar komma tillbaka. Min fråga är nu om jag nöjer mig med en Brother 3034D. Kassan är lite skral efter ett och annat inköp så prislappen passar. Fortsätter intresset så kanske jag investerar i en coverlock längre fram. Finns det någon annan maskin ni rek. istället? Hade tänkt beställa via England

Tack
Hanna
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 08:22   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Till vanlig sömnad klarar du dig bra en Brother 3034D. Ska du sy möbelklädslar och annat supertjockt är den för klen. Men att sy hemtextil och kläder klarar den bra.
Den är enkel maskin att sköta och trevlig att sy på. Det är nog den maskinen du får mest maskin för en liten peng.

Ska du ha något som är bättre så är det Babylock du ska titta på (ej den billigaste modellen), men då är du uppe i en helt annan prisklass från ca 9000kr (engelska priser) betydligt mer här. Men då får du en maskin som räknas bland det bästa som du kan få inom hushållsmaskin klassen.

Började själv med en brother 3034D, men köpte ganska snart en Babylock Evolution. Det var min Brother som gjorde att jag fick blodad tand att sy med overlock, och ville ha mer och på grund av platsbrist i min syhörna fick det bli en kombimaskin (som kan sy både overlock och cover). Med stor sorg fick min Brother flytta till ett annat hem.

Senast redigerad av bila den 2013-05-24 klockan 08:41.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 12:27   #3
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Tack för tips. Möbeltyger är inte aktuellt. Tänker dock mer på kläder och djursaker
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 09:18   #4
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Nu har jag beställt den Hur lång leveranstid var det för er som beställt ifrån Eng?
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 14:31   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det brukar ta ca en vecka. Ibland kan det gå på 4-5 arbetsdagar.
Har du portskod så ange den tillsammans med adressen, så levras den till din dörr.
Du brukar kunna följa din maskins resa hem till dig på nätet.

När jag beställde så beställde jag kl 17.00 på en fredag. 20 minuter senare fick jag besked om att maskinen var packad och hade påbörjat sin resa hem till mig. På onsdagen kom den.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 15:04   #6
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Fick det mailet idag
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 17:54   #7
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Jag beställde min maskin en sen fredag kväll. Fick mail under helgen att den skulle skickas på måndagen. På fredagen anlände maskinen. Däremot tog det längre tid för glödlampa etc som de skulle skicka när maskinen inte funkade, fick då maila några gånger och ringde två gånger, det tog ca två-tre veckor tills det paketet kom. Men nu fungerar maskinen.
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 08:13   #8
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Väntan är lååång Min nya fråga är skickade de med tråd till er andra eller ska jag roa mig med att beställa lite?
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 09:22   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Dom brukar skicka med tråd (svart, vit och oblekt) och lite andra nyttiga sysaker som behövs.
Vill du ha andra färger, så har Bibbis textil bra overlocktråd till bra pris.
Köp bara stora koner av dom färger du vet att du kommer att använda mycket. 1000 meter rullar räcker en bra bit, så köp dom i dom andra färgerna.
Färg som stämmer med tyget behöver man ha i den nål som går närmast tyget, dom andra spelar inte så stor roll. Vanlig sytråd fungera bra också.


När du ska justera trådspänning trä då med olika färger, följ gärna färgkoden på träschemat. Så ser du hur dom varje tråd ser ut och det underlättar inställningen.

Ja väntan kan kännas lång, när man väntar på en ny vän. Hoppas att ni kommer att gillar varandra och få mycket kul ihop och göra många fina saker.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 09:29   #10
TigerLily TigerLily är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 44
Tack snälla för tipsen
TigerLily är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 19:27   #11
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Jag tackar också så mycket för dina tips Birgit! Hade tänkt ställa frågan här i forumet gällande om man alltid behöver fyra rullar av samma färg. Nålen närmast tyget måste väl alltid vara den vänstra eller?
Hälsningar Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 19:40   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är den vänstra som är närmast tyget. Det kan bli en läcker effekt att ha olika färg på alla rullar. Men ibland vill man ha en diskret söm och då är det bäst med samma färg som matchar.

Man kan sy med en mängd olika typer av tråd av olika tjocklekar. Brodyrtråd, metalltråd, effekttråd gör att sömmar kan se riktigt fina ut och då fungerar dom som dekoration. Det är bra att testa sig fram
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons