Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-16, 20:25   #1
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Sida för jämförelse av symaskiner

Hej på er!

Jag tänkte höra om det är någon som vet en bra sida, liknande Prisjakt.se, där man kan jämföra massa olika symaskiner och filtrera på olika funktioner o.s.v. Jag vet att det finns på Prisjak.se, men det är så dåligt ifyllt där, så jag får ingen klar bild av olika maskiner.

Jag är nämligen på jakt efter en maskin, men vet inte riktigt vad jag vill ha, och då är en sådan sida väldigt bra att ha
Så, är det någon som vet en sån sida?
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 22:29   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Den som säljer symaskiner kan av förklarliga skäl ha intresse i att manipulera en sådan sida med olika funktioner.
Det är bäst att du aktiv inhämtar information, t.ex från sysidans Form, om olika symaskiner.

Lycka till!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 08:11   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag är väldigt skeptisk till sidor som prisjakt.se, prisrunner mfl
För att komma med där som företag måste man betala.
Hur objektivt blir det då?

Många vill inte betala och kommer därför inte med.
Så det är inte säkert att den som säljer billigast finns med.

Mitt bästa tips blir att kolla in vad sysidan/Ulrika skrivit
i ämnet. Börja där och sök vidare.

http://www.sysidan.se/cldoc/5295.htm

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 16:14   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det borde ändå finnas en sida där man kan mata in data för symaskiner och jämföra. Behöver inte ha med prisuppgifteratt göra. Kanske bara rek pris från leverantör. Men det är ju hästjobb.

Så det är upp till en själv att samla ihop information på det sättet.

För recensioner finns det dels sysidan här recensioner, och dels ute på nätet finns det på sewing.patternreviews.com se bara till att välja rätt kategori när man söker. Man kan behöva vara registrerad men det är gratis.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 20:45   #5
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Ja, det är ju inte specifikt prisuppgifterna jag är intresserad av, utan specifika funktioner, såsom broderi, friarm, vikt o.s.v. Jag vet inte riktigt själv precis vad jag är ute efter, därför vore en sådan sida väldigt bra. Men som sagt, det fattas en sådan sida och som tidigare nämnts vore det ett hästjobb att sätta ihop.

Det finns ju så oerhört många maskiner att välja på, så det är ju nästan omöjligt att kunna jämföra själv, om man inte vet precis vad man letar efter :/

Dessutom vore det bra med en sida där det fanns jämförelser på olika maskiner, med recensioner och liknande. Men då måste man ju veta precis vilken maskin man ska titta på!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 16:31   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Då tycker jag att en sån sida också borde inkludera äldre utsålda modeller. för det hjälper mkt även om man är ute efter gammalt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 12:24   #7
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Ja, det skulle den också kunna göra Listan bara växer, haha!
Men det är ju bra att kunna jämföra med äldre också, eftersom de oftast är väldigt bra kvalitetsmässigt!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 17:17   #8
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Du vet inte vad du letar efter så då vill du ha en sida där du kan jämföra alla maskiner? Frågeställningen är ju absurd.

Köp en duglig basmaskin och kom underfund med vad du behöver. I slutändan är maskinen bara en liten liten del i en lång process. Långt ifrån den viktigaste delen dessutom.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 18:35   #9
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Alltå, jag vet vissa delar jag vill ha på maskinen, men finns många andra finesser också. Jag behöver en ordentligt symaskin med brett användningsområde då jag syr mycket och har planer på att starta eget. Det är ingen absurd fråga, det är min formulering som är lite klantig.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 19:40   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag kan ändå förstå trådstartaren för när man är helt ny och grön inom någonting kanske man inte vet vart man skall börja..

Och jag kan också se nytta av en sådan sida, i alla fall för mig som nördar mig.

Men mitt bästa tips är egentligen att ta med det man vill sy på även om det är "olika".. material.. Och provsy. Alltså provsy på det sättet du kommer göra. Inte mitt på tyget, utan sy de sömmar du kommer göra. Rätt sömsmån, göra olika moment.. Då ser man vad som passar en. Alla har olika behov, beroende på vad man gör. Det är lättare att hjälpa välja symaskin om man bara ska göra något specifikt men som privatperson där man syr lite alltmöjligt får man försöka ta med så många tygtyper som möjligt och provsy och se vad som maskinen är bra på och vad den är mindre bra på.

Tänk på att det kan skilja sig mellan bomullstyger också. Lyxig dyr tätslagen bomull beter sig helt annorlunda mot vanligt lakansväv. (det tog faktiskt hårdare på en symaskin att sy på bomullstyg som är jättetätslaget) Silkiga tyger.. Sidentyger av olika vävssätt (äkta silke, konst..) tunn prasslig sladdrig, styv.. viskostyger... tyll.. många sladdriga tunna tyger brukar visa på problem. i synnerhet om man ska sy med rätt sömsmån. Inte mitt på.
Tyll?

Många tänker bara på att symaskinen ska vara stark o sy genom tusen lager jeans. Ja visst ska den kunna göra det om man vill sy sånt. Men andra ändan av spektrumet glöms lätt som sagt.

Allra bäst är ju att ha olika symaskiner för olika saker. Trikå och liknande sys ju bäst på overlock och coverdito. Vanlig hushållsymaskiner syr alltifrån från "hjälpligt ok" till uselt på trikå och man får ofta ta till med olika knep för att få det fungera då. Bättre satsa på riktiga maskiner för ändamålet då. Vanligt problem är ju oftast att tyget sträcks ut så förbannat mycket att det blir vågigt. Inte snyggt alls. Problemet blir ännu värre om man syr sömmar som går fram o tillbaka mycket (dvs fuskoverlock) då blir det mer sträckt varje gång tyget åker fram o tillbaka. Bäst blir det faktiskt med raksöm, men då går elastiskheten förlorad. Därför är overlock bättre. (sedan har den ju som bonus dubbla matare som kan röra oberoende av varandra och därmed kan man ställa in så att den håller ihop tyget eller drar ut)


Nu blev det babbligt, jag är så trött..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 19:49   #11
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Tack för att du förstår mig. Dock är jag inte helt grön i min hobby, jag har sytt ganska många år. Men det är först på senare år jag börjat sy "på allvar", dvs sy åt andra och sy i svårare material o.s.v. Just nu använder jag mammas gamla husqvarna, men den börjar ge upp och ger oerhört dåliga elastiska sömmar.

Jag skulle vilja ha en overlock, men till att börja med ska jag köpa en symaskin med lite bredare reportoar, just för att den går att använda till lite fler saker, eftersom jag även kommer sy gardiner och och annat med lite dekorationssömmar och liknande

Nu blev även jag lite babblig, men det får tålas. Jag är även jag en liten nörd, som vill ha reda på väldigt mycket om maskinen innan jag går vidare och börjar provsy på maskinerna.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 20:06   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men då får jag intrycket av att du tycker det är dåligt med elastiska sömmar, då borde du ju hellre satsa på overlock och också samtidigt köra en service på gamla husqvarna. Vissa husqvarnamodeller mår bra att servas och kan jobba på ett tag till. Det räcker kanske med bara en 6-7 hundra kronor och så har du overlocken som köps nytt och då har du två maskiner.

Det är det jag bedömer vara bäst för dig.

MEN om du vill ha symaskin med många finesser och "nykänslan" då förstår jag också. Men det är bättre att tänka logiskt - behov vs "vill ha".
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 21:00   #13
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Ska du ha sömnad som yrke får du satsa på riktiga grejer. Dvs, sådana som är gjorda för professionellt bruk. Och garanterat flera maskiner.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 21:10   #14
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Elastiska sömmar är bra, jag har sytt bra elastiska sömmar på andra maskiner, men just den jag har hemma just nu (som för övrigt är mammas) fungerar inte som jag vill att den ska göra, har jag märkt när jag börjat sy mer.

Overlock är inget alternativ just nu, men jag är medveten om att en sådan är att föredra när det gäller elasticitet, men jag har inte pengarna till två maskiner i nuläget, och då satsar jag på en ordentlig vanlig symaskin till att börja med.

Det är dessutom inga skitgrejer jag ska satsa på, jag ska ha ordentliga saker, och behöver en broderifunktion bland annat, vilket jag inte har just nu.

Kanvas:Tack för ditt svar, men jag får en lite negativ ton från några svar tycker jag

Har jag sagt att jag inte ska ha riktiga grejer? Det är nämligen så att jag tänkt skaffa en riktig ordentlig, det är därför jag är så noga med att det ska vara något bra som jag har stor användning av, eftersom det kommer läggas mycket pengar. Hade jag inte brytt mig om att det skulle vara riktiga grejer hade jag fortsatt använda mammas maskin, eftersom den "duger" om man inte är så överdrivet kräsen på resultatet.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 22:42   #15
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
SyEmma skrev: Visa inlägg
Elastiska sömmar är bra, jag har sytt bra elastiska sömmar på andra maskiner, men just den jag har hemma just nu (som för övrigt är mammas) fungerar inte som jag vill att den ska göra, har jag märkt när jag börjat sy mer.

Overlock är inget alternativ just nu, men jag är medveten om att en sådan är att föredra när det gäller elasticitet, men jag har inte pengarna till två maskiner i nuläget, och då satsar jag på en ordentlig vanlig symaskin till att börja med.

Det är dessutom inga skitgrejer jag ska satsa på, jag ska ha ordentliga saker, och behöver en broderifunktion bland annat, vilket jag inte har just nu.

Kanvas:Tack för ditt svar, men jag får en lite negativ ton från några svar tycker jag

Har jag sagt att jag inte ska ha riktiga grejer? Det är nämligen så att jag tänkt skaffa en riktig ordentlig, det är därför jag är så noga med att det ska vara något bra som jag har stor användning av, eftersom det kommer läggas mycket pengar. Hade jag inte brytt mig om att det skulle vara riktiga grejer hade jag fortsatt använda mammas maskin, eftersom den "duger" om man inte är så överdrivet kräsen på resultatet.
Ska du ha professionella maskiner så är det här helt fel ställe. Då bör du höra med säljare hos indukta, acg nyström, strima m.fl.

De maskiner som diskuteras här är inte för yrkessömnad.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
filtrera, jämförelse, produktjämförelse, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons