Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-28, 17:22   #1
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Sy i chiffong

Jag har köpt chiffong i 100 % silke och har velat fram och tillbaka kring vad jag ska sy. Ursprungsidén var en blus/topp. Tyget är så väldigt tunt och känns hopplöst att klippa/sy i så just nu tittar jag bara på det. Någon som har kloka idéer att komma med? Tänker nåla tyget i mönsterpapper och klippa ut i så glider det kanske mindre. Sy vändsöm (french seam). Övriga kloka råd???
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 17:32   #2
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Har också tittat på den sortens tyg och vill ha det. Jag skulle vilja sy en snäv blus med jättevida ärmar med manschetter. Ärmarna i chiffong och livet i annat matt siden i samma färg. Eventuellt skulle axlar/ok också få vara i chiffong.

Jag tror att du nog skulle gilla att använda... vad heter det då? ...det där fibermaterialet som är alternativ till mönsterpapper. Papper är ju också halkigt men inte fibermaterialet.

Senast redigerad av dreamcatcher den 2011-01-28 klockan 17:57.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 20:10   #3
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Ja, jag tänkte använda "swedish tracing paper", alltså inte sånt prassligt mönsterpapper. Använder knappt sånt längre. Funderade på om man kunde använda stärkelse inför tillklippningen, men det är väl inte att rekommendera med tanke på att tyget eg. ska kemtvättas.

Frågan är om det är bättre att göra en kjol, med tunt stickat foder. Då kan jag göra det lätt för mig och inte behöva pyssla så mycket med krage, ev knäppning och sånt... :-)
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 13:02   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
nåla... nåla och ännu mera nåla... när jag syr i "sliskigt" tyg så nålar jag extra mycket så hålls det på plats bättre... både vid klippning och sömnad.. Lycka till!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 18:44   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle nog faktiskt rekommendera att du tråcklar om det är svårt att sy direkt på maskinen. Många nålar är visserligen praktiskt, men, att tråckla ger ofta bättre effekt och gör det mycket lättare att sy. Så nåla ordentligt, tråckla, sy på maskin, och dra sedan bort tråckeltrådarna.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons