Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-09-05, 13:51   #1
Kattenmaans Kattenmaans är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Gammal symaskinspedal?

Hej!

Häromdagen när jag skulle ut till soprummet så hittade jag en gammal symaskin, tänkte att den kanske fungerar så tog upp den. Märket var Nordic och modellen Zig zag. Verkar som att det är Huskvarna (stavning?) som har tillverkat maskinen, eftersom det står Huskvarna innanför chassit. Den är i grön metall och är väääldigt tung. Den verkar vara i väldigt bra skick men det är två delar som fattas, pedalen och den där saken som man trär undertråden på (bobbin på engelska). Tror inte undertrådssaken är svår att hitta men hur är det med pedalen? Tänkte att Huskvarna är ju ett populärt märke och min modell kanske är lik andra modeller, så kanske går att hitta en begagnad pedal någonstans?

Några idéer?
Kattenmaans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 14:12   #2
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Jag skulle försökta hitta en symaskinsreparatör av "den äldre" modeldellen. Här i stan finns tex en gammal man som lagar äldre symaskiner som fritidsyssla. Han tar i princip bara betlat för material och lag som sagt bara äldre modeller.

Kanske kan du fråga i någon lokal symaskinbutik om de vet någon? Tänker att butikerna inte kan hjälpa till så mycket med de äldre modellerna.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 17:10   #3
Kattenmaans Kattenmaans är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Hej

Finns en symaskinsaffär i centrum som jag tycker är bra, de reparerar också symaskiner och säljer begagnade. Frågade mamma om det och hon sa att det kan mycket väl vara möjligt att han har en del reservdelar eftersom han även reparerar äldre maskiner.

Får gå dit någon dag i veckan och fråga : )
Kattenmaans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 19:03   #4
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
Kattenmaans skrev: Visa inlägg
Hej!

Häromdagen när jag skulle ut till soprummet så hittade jag en gammal symaskin, tänkte att den kanske fungerar så tog upp den. Märket var Nordic och modellen Zig zag. Verkar som att det är Huskvarna (stavning?) som har tillverkat maskinen, eftersom det står Huskvarna innanför chassit. Den är i grön metall och är väääldigt tung. Den verkar vara i väldigt bra skick men det är två delar som fattas, pedalen och den där saken som man trär undertråden på (bobbin på engelska). Tror inte undertrådssaken är svår att hitta men hur är det med pedalen? Tänkte att Huskvarna är ju ett populärt märke och min modell kanske är lik andra modeller, så kanske går att hitta en begagnad pedal någonstans?

Några idéer?
Om du lyckas ta reda på om en pedal tillhörande en Husqvarna 2000 passar din modell så har jag en sådan pedal.

Är det själva spolen för undertråd du behöver eller hållaren man sätter spolen i?
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 19:18   #5
Kattenmaans Kattenmaans är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Hej

Ska försöka ta reda på det. Tack!

Tror det är hållaren.
Kattenmaans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 12:37   #6
Havstomat Havstomat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 3
Hej! Om du känner att du har lust att lägga pengar på det kan du ju gå till nån som reparerar symaskiner och be dem att se över hela symaskinen, kan vara bra att göra med en så gammal symaskin (som ju trots allt stod i soprummet..)
Havstomat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 17:05   #7
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Hej
Vi har köpt gamla symaskiner på typ Kupan Myrorna Retro
och sådana ställen.Runt 100lappen kostar dom och då kan du hitta både spolkapsel o trampa eller en helt fungerande maskin.
Jag har köpt en sån vacker gammal trampmaskin på ett sånt ställe
Bara att leta.
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 21:18   #8
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
Kattenmaans skrev: Visa inlägg
Hej

Ska försöka ta reda på det. Tack!

Tror det är hållaren.
Har du lyckats få reda på om min pedal kan tänkas funka till din maskin? Bara undrar för på tisdag åker min defekta maskin till återvinningen.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons