Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-13, 08:14   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Klänning ur ottobre woman nr 2/09?

Har nu suttit och fnulat på landet hela påskehelgen och rådfrågat de stackare som var där och ingen vet riktigt.

Tänkte sy den linneklänningen som finns i nr 2/09 med de modifieringar som finns i ottobres blogg. Den rosa design nr 15 i tidningen. ottobredesign.blogspot.com, tror jag deras adress är.

Där har de ändrat till en dragsko i halsen bl.a...

Men jag blir inte klok: är det den enda ändringen som ska göras (förutom att ta bort "shoulder darts)?? Hur är det med infodringarna? Foder? För att inte tala om blixtlåset???
Det låter som om dragskon ska träs in i hela halsringningen...men det går ju inte om det är blixtlås? Om jag delar dragskon och syr den i två delar så men är det så det är tänkt??

Tittar man på bilden på bloggen så blir jag osäker på om de har infodringarna kvar, foder eller "insyningarna" runt midjan som i ursprungsmodellen.

Det bordet vara blixtlås, foder och infodringar och "isyningar" (minns inte vad det heter egentligen!) om man läser på bloggen och deras beskrivningar av vad man ska ändra.

Är det någon annan som sytt eller tänkt sy klänningen? Eller som helt enkelt vet hur de tänkt sig?? Hjälp!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 08:32   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Onekligen konstigt....

Vet inte hur de tänkt men när det gäller blixtlåset. Jag är inte säker på att det behövs (ser ut att vara en del rörelsevidd i klänningen om man kollar i tidningen) men om det behövs så så hade jag flyttat det till en sidosöm och sytt ihop ryggen (alt lagt mot viktkant och gjort ett extra insnitt i mitten).

Om man tittar på bilderna så lyser dockan igenom vilket gör att jag tror de skippat fodret helt och hållet.

Lycka till!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 10:54   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Infodringar, foder och liknande görs ju i stort sett alltid efter samma princip, oavsett modell. Så, jag antar att du helt enkelt gör ett eventuellt foder som en kopia av det förändrade mönstret...

Är det verkligen ett blixtlås i den ursprungliga modellen? Står det att det nödvändigtvis ska placeras mitt bak eller mitt fram? Jag håller med föregående om att om det nu faktiskt behövs så är det nog antagligen lättare att sätta blixtlåset i sidan. Då behöver man ju inte bekymra sig för ringningen.

På bilden över ändringarna så är det tydligt att insnitten (det jag tror du menar med insyningarna) ska vara kvar, vilket väl är rätt logiskt. Det är ju inte där modellen ändras.

På den rosa saknas de dock, vilket också gör den vidare och därmed möjlig att få på sig utan blixtlås. Det är nog där problemet egenltigen ligger. Den rosa modellen som visas är inte den samma som mönsterändringarna ger.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 11:13   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jag vill ju sy den som visas på bloggen. Den rosa linneklänningen. Det ska ju vara ett förändrat mönster från nr 15 i deras womantidning.

Jag har tänkt och studerat precis som ni. Dvs insnitten (tack för det ordet- hade tvärglömt det!) ser ut att inte vara ditsydda på bilden men enligt bilden på förändringar så är de kvar.

Ursprungsmodellen har blixtlås. Mitt bak. Om man behöver det borde det sitta snyggare i sidan på den rosa, absolut. Jag får väl maila ottobre och se vad de säger.

Fodret är ju självklart att sy som det föreslås i ursprungsmodellen men jag tycker inte att de verkar ha sytt dit det i den rosa modellen och då är ju frågan om det verkligen behövs, jag hoppar gärna över foder..! Jag tänkte sy den i åskblått linne (hittade inte biolinne i rosa tyvärr, jag gillar rosa.., men jag gillar blått också) och då blir den inte genomskinlig på något sätt. Så jag tror nog jag struntar i fodret.

Tror att jag helt enkelt mailar ottobre och ser om jag får något svar. Kan man maila dem på svenska eller måste man använda engelska?

Annars får jag väl prova att markera insnitten, men inte sy dem och så tråckla ihop klänningen och se om den går att få på utan blixtlås och sitter fint utan insnitt, annars sy dem och sätta blixtlås...

Men måste säga att beskrivningen och bilden är osedvanligt dåliga för att vara ottobre. De brukar ju tänka efter och vara tydliga. Jag syr så sällan till mig själv (men mycket till barnen) så jag hade hoppats kunna sy något utan att behöva ta en "masters degree" i sömmnad för vuxna...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 11:14   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har faktiskt skickat ett e-mail och frågat. Kunde inte låta bli eftersom jag själv tittat på just det mönstret och tänkt göra en blus efter det.

Mailade på svenska eftersom det är samma e-post adress som på hemsidan och där har jag tidigare mailat på svenska.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 07:11   #6
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Tror att de förutsätter att med dragsko ska dragkedjan bort, men infodringar i midja vara kvar. Ser snäv ut i midjan om manska dra över huv´et
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 18:14   #7
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Alvan: när, om, du får svar så kan du väl vbf det hit? Vore oerhört tacksam!

Ja, om nu infodringarna i klänningens midja ska vara kvar då blir det väldigt svårt att dra över huvudet... så då är ju blixtlås ett måste, men konstigt med dragskon då...

Så jag hoppas Alvan får svar snart. Här har det varit så många sjuka barn så jag har inte hunnit med att maila dem själv.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 18:25   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Naturligtvis lägger jag in svaret här Men jag börjar undra om det kommer något svar...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons