Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-03, 13:58   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tvättpåse

Hoppas det här blir rätt forum, känndes närmst på något sätt.

Det är såhär att jag precis skaffat mig tvättmaskin *överlycklig* och det slog mig att en tvättpåse vore ju inte så dumt att ha.
Men jag menar, hur roliga är dom där tunna nätpåsarna som finns i butikerna?

Är det någon som har lite roligare idéer på hur man gör tjusiga tvättpåsar? Designförslag? Matrialförslag?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 07:38   #2
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
JAA det var en väldigt bra idee - de där man köper är ju helkass; blixtlåsen går upp o trasslar, går sönder för ingenting....
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 09:50   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Jag har sytt egna några gånger, och då har jag använt mig av gardintyger. Ni vet sånt där syntetnättyg som ser likadant ut som de tvättpåsar man kan köpa. Fanns ofta i köksgardiner på 70-talet, och går bra att hitta i olika secondhandbutiker till låga priser.
De tygerna var ofta brokigt mönstrade också, så min gissning är att du borde kunna använda såna tyger. Vitsen med den här typen av tyg är väl att det inte ska gå åt så mycket tvättkraft till tvättpåsen, så jag har antagit att det blir sämre att använda bomullstyger.
Så med det här förslaget borde du kunna få till snygga tvättpåsar i retromönster till en mycket billig peng! Dragkedjor har de förresten ofta väldigt billigt i samma typ av affärer!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 09:56   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nja, retromönster är nog inte riktigt min grej, men tack för tipsten.

I första hand är det nog svart jag är ute efter. Dragkedjor vet jag inte om jag litar på till tvättpåsar, finns det inte risk att ömtåliga saker fastnar i släden?
Tvättpåsen är ju till för att skydda ömtåliga saker från andra plagg med till exempel dragkedjor och knappar i, liksom...
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 10:19   #5
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Har haft någon med knytband / i en tunnel / o den var ju säkrare, men lite meckig att få upp knutan på ibland efter centrifugeringen.
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 14:27   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jo, dragsko är nog en bra idé. Man kanske kan använda ett snörstopp istsället för att knyta? *funderar*
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 16:20   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kardborreband kanske.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 16:42   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Fast det är ju ÄNNU elakare mot ömtåliga tyger än vad en dragkedja är.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 17:32   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Beror ju på hur du fäster kardborren. Slänger du ner det i påsen så är det inte snällt
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 01:43   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hur menar du man skulle montera kardborren då? Anta att man till exempel ska tvätta tunna strumpbyxor och sånt. Känns onödigt riskabelt, det är ju precis sånt man vill att påsen ska skydda ifrån.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 07:03   #11
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
*ler* typiskt kvinnligt mån tro? När jag fick min mangel kände jag ungefär samma glädje.

Du tror inte att den lokala tygaffären (ågatans) har något undanstoppat i ett hörn? Jag vet ju att han eg. har stängt men...du har ju lite kontakter. Typ myggnät för fönster tror jag skulle kunna funka. Stoff & Stil hade annars förra året (tror jag det var) mörkt grå och kanske även svart myggnät på metervara. Vet dock inte om den var följsam eller stel, kanske om du ringer ner att de kan hjälpa dig?

Svart tror jag blir snyggt och snörstoppar och kanal vore nog inte så dumt det heller. Kanske en cylinderformad påse vore bra, ibland kan jag tycka att jag inte får ner allt om jag t.ex. tvättar många bh:ar samtidigt.

Lycka till med tvätten!
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 07:26   #12
Ababe Ababe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 19
Jag har sytt tvättpåsar i "vanliga vävda" tyger, det funkar hur bra som helst, det som ligger i blir lika rent som om man har nättyg, och så blir de snyggare. Röstar på sydd kanal och snörstoppar, gärna en snodd som löper lätt, har sytt med bomullsband som snodd, det går inte att få upp efter hård centrifugering...
Ababe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 07:34   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Hur menar du man skulle montera kardborren då? Anta att man till exempel ska tvätta tunna strumpbyxor och sånt. Känns onödigt riskabelt, det är ju precis sånt man vill att påsen ska skydda ifrån.
I mitt huvud skulle jag sy fast kardborren med ett överfall. Ingen karborre i påsen och ingen utanför heller som skadar övrig tvätt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons