Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-22, 15:51   #16
Asilas Asilas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 42
Unhappy DRABBAD

Har i dag fått påpekande ang. sydda alster av kännt märke.

Om man nu inte får göra vad jag vill med tyger jag köper så får dom väl ha en varningstext...
Asilas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 16:31   #17
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Tyvärr

är det nog så att fler och fler företag kommer införa liknande restriktioner.
Jag tycker att vi som konsumenter har rätt att kräva märkning och information på tygerna när vi köper dem om de inte får användas i kommersiellt syfte.

Får man i detta forum hänga ut vilka företag det är som inte tillåter att man använder deras tyger annat än för privat bruk?

Senast redigerad av minx den 2007-02-22 klockan 16:55.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 17:50   #18
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Vågar man ens köpa tygerna?

Företaget: "Åh, nu har vi designat ett så snyggt tyg! Glöm inte att sätta både copyright, registered och Trademark så ingen får för sig att använda det! Vi menar, köpa får de ju, men sedan är det se men inte röra som gäller!"

Sorry, men jag sitter och lyssnar på antikapitalistisk musik och blir rätt i gasen.

Som tur är har jag ingen större kärlek för mönstrade designertyger, men det betyder ju inte att folk inte drabbas.

Minx: Det tycker jag att du borde få, annars har vi ju ingen chans och sitter sedan i domstolen, dömda, men fråga kanske ngn moderator?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 18:02   #19
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Minx: Rent allmänt får man nog göra det men frågan är hur sysidan ställer sig i frågan, så fråga en moderator för säkerhet skull. Jag skulle verkligen uppskatta om man fick reda på vilka som har denna policy. Och att tala om det kanske kan sätta lite press på dem för om man ska hård dra det så blir det ju som MadWomanInBlack säger "se men inte röra" knasigt!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 06:31   #20
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Säger bara ojoj! Kan undra varför i hela fridsens namn de designar tyger för. Lika bra att hänga in dom på museum direkt. Kan förstå att jag inte får utge mig för att ha designat tyget men plagget är väl ändå mitt att göra vad jag vill med. Sälja eller äga privat? jag ser ingen skillnad men jag kanske är ovanligt korkad. Borde dom inte bli glada för att vi köper deras museiföremål i stället... hmmm

Man blir nästa lite "upp till kamp" av det här
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 10:20   #21
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Fått ett svar...

Fick mitt första svar idag från ett stort känt företag i sverige med många fina tyger.

Hej Anna!

Tack för ditt mail.

Vi uppskattar verkligen att du frågar oss!

XXXX äger rättigheterna till alla skisser och mönster worldwide. Vi tillåter därför inte att någon person eller företag använder våra
produkter i kommersiellt syfte.

Återkom gärna till mig om du har frågor.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 10:48   #22
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Det kan vara så att ett företag som designar mönstrade tyger anser att själva mönstret på tyget är det som "gör varan". Tar man ett väldigt känt marimekko-tyg och syr grytlappar av det är det ju inte ens grytlappar som är själva poängen, utan det snygga mönstret på tyget (som gör att de skiljer sig från andra grytlappar). Jag tror att det är där problemet ligger.
Särskilt om företaget själv tillverkar grytlappar eller förkläden, eller vad det nu kan vara. Då konkurrerar man direkt med deras produkter.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 10:59   #23
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Förstår precis vad du menar

Men jag tycker det är märkligt att tyg är bland de få saker man köper och sedan inte får sälja vidare om man använt det.

Du kan alltså inte köpa vissa tyger, sy gardiner eller barnkläder och sen sälja dessa på tradera för då bryter du mot lagen.

Det borde följa med information om detta när man köper tyget.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 11:01   #24
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du har en poäng där "Frida_L" som jag över huvud taget inte tänkte på. Kan man inte kringå allt detta om kunden köper/äger tyget? En tanke bara
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 11:20   #25
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag kan förstå tanken med skyddet, det är ju som Frida säger i vissa fall tyget som gör plagget.

Om jag går till en tygbutik och köper tyg tänker jag inte alltid på vilket märke jag köper tyg ifrån och då blir det svårt. När tygerna är märkta med copyright märke i stadkanten så kan man ju se att där finns ett skydd men i de allra flesta fall står där inget. Köper jag ett tyg från en butik och inget märke finns så hur ska jag då kunna veta vad som gäller?

Ja hur tusan ska man kunna veta? Vi får väl börja fråga i butikerna om man får masstillverka och sälja i större upplagor av tyget. Kanske till och med begära skriftligt på det från butik så det blir butiken som får ta smällen om det händer något? (jag är lite upprör så lägg inte in förmycket i mina utlägg ) Då kanske de kräver tydligare info från tillverkarna? Risken är väl dock att man får tillsvar från butiken att det inte är deras sak att hålla reda på, vilket kommer leda till att man står där och antingen måste ringa runt överallt (typ asien) och fråga om det är ok eller inget köpa. Det blir moment 22.

Hela idén copyrightlagarn borde ses över! Jag tycker de är bra i vissa fall men i bland blir det helt orimliga situationer.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 11:43   #26
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Även jag har funderat en del över detta, och håller med om att det är frustrerande att hela ämnet är så oklart.

Jag tycker det är viktigt att respektera copyrightbestämmelser, men just när det gäller tyg så kan det bli lite konstigt. Visst, det är ju kanske en sak när det gäller väldigt utmärkande mönster (som Marimekko), men de flesta tyger är ju mera anonyma än så.

Det jag tycker är lite skrämmande är att om man inte får använda köpta tyger i kommersiellt syfte, så blir det i princip omöjligt för enskilda designers att bedriva verksamhet. Då konkureras vi ut av de riktigt stora företagen, som har råd att låta tillverka sina egna tyger. Men så kan det väl ändå inte vara!? För även många riktigt stora designers börjar ju i liten skala - om det inte är tillåtet, ja... hm, det skulle bli en omöjlig situation.

Jag ser fram emot mer info om detta, och ska även börja fråga i de tygaffärer jag besöker. Ska bli ganska intressant...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 11:54   #27
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Alexandra, du lyckades sätta precis de rätta orden på mina tankar! (det är svår att få ner rätt ord ibland, speciellt när man är uppe i varv)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 12:21   #28
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Ja, man tycker att skyddet bara borde gälla väldigt speciella och utmärkande mönster som ett visst företag lagt ner mycket tid på att utveckla och framför allt marknadsföra.

Mer anonyma tyger som man köper i tygaffären och som levererats av någon grossist borde man väl få göra saker av och sälja? Eller kanske inte.
Å andra sidan måste tygtillverkaren kunna bevisa att tyget är tillverkat av just dem. Ett vanligt slätt bomullstyg (enfärgat) går väl aldrig att bevisa var det kommer ifrån?

Senast redigerad av Frida_L den 2007-02-23 klockan 12:27.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 12:25   #29
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Delfintua, om kunden äger tyget får du säkert lov att ta betalt för tjänsten att göra något av det. Det är kanske mer när det blir stora volymer som man säljer och tjänar pengar på som copyrightskyddet träder i kraft?
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 12:33   #30
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Ja "vanliga" mönstrade tyger är det nog inga problem att använda.
Alla tyger med mönster går under samma copyright lagar det är bara olika licenser för olika tyger om jag fattat det rätt.

Jag tycker personligen att det högre priset man betalar för kända designars tyger borde täcka marknadsföring mm.

När jag frågade företagen så ställde jag frågan om det var okej att jag som privatperson köper tyget och syr någor av det som jag sedan säljer på tradera så det är inte frågan om stora volymer.

Det stora problemet anser jag är att det är omöjligt för mig som kund att veta vilka tyger som man inte får använda. Jag handlar gärna tyg utomlands och där har man ju ingen riktig koll på vilka tyger som är kända och inte... Hur ska man undvika att köpa hem tyger i större mängd för att vara säker på om man får använda de??
Jag tycker att vi som konsumenter ska kräva bättre märkning och information.

Senast redigerad av minx den 2007-02-23 klockan 12:38.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons