Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-09, 09:54   #16
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Det är yard som gäller - beställer man 1 yard brukar man få ca 95 cm tyg.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 21:42   #17
Thalia Thalia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 4
Finns det någon sätt att få reda på hur tjocka tygerna från fabricshack är? Allt verkar ju vara i 100% bomull vilket jag gillar, men de kan ju vara både tunna och tjocka... Någon som vet, eller får man köpa grisen i säcken så att säga.

Jag är fortfarande lite nyfiken på om någon vet om måttbandet är i tum eller centimeter, men jag antar att det är i tum. En tum är väl 2,54 cm så det gör ju lite skillnad i storleken på mönstret om det är tum eller centimeter. Men som sagt eftersom det säljs i yard så är det naturliga väl tum, eller...? (yard - inche - tum)

Senast redigerad av Thalia den 2006-09-09 klockan 21:45.
Thalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 00:54   #18
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Behöver hjälp med att finna en butik med mycket roliga tyger! Ex. Denim, twill och Wool

Tacksam för hjälp, hittar verkligen inge vettigt
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 05:30   #19
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Thalia. Jag tror nog att du kan räkna med att måttbandet är i tum, meter är ju inte nämnt någonstans och måttbandet ser precis ut som ett tum-måttband.

Ang. tjockleken så misstänker jag att köpa grisen i säcken är en rätt bra beskrivning..
men jag är inte säker.. fast jag tror att man bara får chansa...det blir liksom en överraskning..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 08:03   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är ganska lätt att lista ut om måttband är tum eller cm. Tum har alltid delbart med 4 (eller 8) medan cm oftast är 10 (10 mm) så man märker tills slut hur man kan se skillnad på dem.

Om du har måttband med båda hemma så kan du jämföra dem och se hur det skiljer sig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 19:10   #21
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Min erfarenhet är att alla tyger jag beställt från fabricshack (och liknande sidor i USA) är ganska tunna quilt-tyger. Om tygerna är kraftigare, så brukar det stå i beskrivningen av tyget.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 19:20   #22
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
http://www.denverfabrics.com

Ruskigt ful sida, MEN MYCKET TYGER TILL BRA PRIS. Ska beställa inom en snar framtid.

Vikter utskriva per YARD.
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 22:37   #23
Thalia Thalia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 4
Tack för svaren.

Ja, jag tyckte minsann att måttbandet inte såg riktigt "rätt" ut, men vill ju vara säker på vad som gäller innan jag beställer. Hur stort mönstret är är ju ganska intressant...

Synd att de inte anger något viktmått så man kan få ett hum om hur tjockt tyget är.

Hur de fortfarande kan hålla fast vid ett så galet måttsystemet fattar jag inte, men det är ju en helt annan diskussion...
Thalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 21:48   #24
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Vad kostar egentligen frakten för Er? Och vilka leverarar varorna? Dom roliga sidorna har ju bara UPS som frakalternativ och det kostar ju fyfasiken 1000kr+ BARA i frakt om man vill handla ett 5tal meter tyg. Dvs att bara frakten är dyrare än tyget

Svara gärna!
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 06:12   #25
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag har bara beställt från Fabric Shack en gång men frakten blev drygt 9 dollar om jag inte minns helt galet.. Och det för dryga 10 yard, alltså drygt 9 meter..
Så frakten från USA går på ca 70 spänn.... Otroligt..
Jag väntar med spänning på mitt paket, och om det har klarat tullen..

Vad gäller det metriska systemet och USA så är det för mig också en gåta.. Själv har jag väl mina aningar men dom aningarna är lite elaka
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 07:30   #26
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
De brukar skicka ca 9-10 yards tyg för $9, men kolla för säkerhets skull. Jag brukar skriva när jag beställt att de skall kontakta mig före leverans om portot blir mer än $10 (eller $20 om jag beställer dubbelt så mycket).
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 12:41   #27
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Har studerat kostnader med UPS och en sida jag vill beställa ifrån..

Denverfabrics har på sin sida en fraklista med kostnader som tydligen UPS tar enligt dom då:

1kg - $22
2kg - $26
3kg - $31

Så det höjs ju inte så mycket, kollar man däremot på UPS hemsida gällande priser så står det följande:

1kg - 595kr
2kg - 764kr
3kg - 897kr
4kg - 1030kr


Vilket ska man lita på mest? Kan UPS;s lista gälla företag eller är det både och? Enligt era priser känns det ju rimligt att det kostar ungefär 22 dollar på 1 kg, men hur fasiken vet man? Tänk om man beställer en hel del, vilket är risken då det är ett himmelrike med alla tyger, så slutar summan kanske på flera tusen bara i frakt. Haha. Hjälp tack!
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 12:54   #28
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Se till att kolla med sidan först. Mejla dem och berätta vad du tänkt beställa och fråga vad det kommer att kosta helt enkelt. De jag har pratat med har varit tillmötesgående i sådana fall.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:31   #29
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ofta kan man se frakten när man ska betala. Ibland måste man ta checkout, fylla i adresser och information, och mata in allt info, och precis innan man ska godkänna att man ska betala brukar man få se fraktpriset vilket ju är "självklart" för man vill ju veta vad man betalar för. Sen avbryter man det hela, dvs godkänner inte beställningen. Om frakten är för hög så justerar man eller går till annan butik.

Men jag skulle önska att fler butiker hade "estimate shipping cost"-knapp där man får välja var man bor och sen ser hur mycket det kostar för sin beställning. Min lilla onlinebutik har det, shoppingsmjukvaran har det alltså, bra och behändigt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 10:56   #30
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Tänk bara på att det shipping price som visas i slutet inte behöver vara korrekt. Ofta när jag beställer från USA så visar sig den verkliga portokostnaden sedan bli en annan. Det är därför jag alltid garderar mig och ber dem kontakta mig om kostnaden överskrider en viss summa.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons