Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-20, 15:41   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Få bort röklukt från påslakan?

Har lyckats med att göra en blunder och osett köpt ett påslakan. När jag får det och öppnar det så stinker det cigarettrök!


Detta går ju inte att tvätta bort, så jag undrar om det finns någon här som vet vad man kan göra, borde finnas en del gamla husmorsknep?

Hoppas att någon har några knep annars får tyget/påslakanet åka till loppis...för det går inte att använda som det är nu...

Tilläggas kan att det är ett john blund påslakan från 70-talet, och de är ju ganska hett eftertraktade så det känns ju synd att behöva slänga det/skänka bort det....men som det är nu så är det oanvändbart.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 15:43   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Stoppa in det i frysen! I plastpåse då förståss Minst ett dygn gärna längre,
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 16:51   #3
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Vad trist! Jag drabbades av samma problem när jag handlade på Tradera för några år sedan. Det tyget ligger fortfarande i en tät plastpåse och kommer att göra det tills jag kommit så långt ned på att-göra-listan. Dessutom var det inget så dyrt eller eftertraktat tyg som ditt John Blund-tyg.


Nåväl, jag tror att du kanske skulle kunna lösa ditt problem med att använda ättiksprit. Det finns husmorstips på Perstorps hemsida och där kan man läsa att man kan få bort svettlukt ur tyger. Det borde vara ännu lättare att få bort röklukt så jag tror att det skulle kunna fungera.

Från Perstorps Ättika info-sida hittar jag följande info:

"För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst!

Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder."

Där kan man också läsa att man kan använda ättiksprit om man vill binda färger i tyger som torrfäller.

Men som de säger, glöm inte att testa på en liten del av tyget.


Hoppas att det går bra!

Mvh Victoria
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 07:34   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Just nu rumlar tyget/påslakanet runt i tvättmaskinen med en del ättika i vattnet....Vi får väl se om koncentrationen jag fick till räcker. Efter ska det tvättas med vanligt tvättmedel fick jag höra på annat håll. Vi testar.


Om detta inte funkar, så testar jag frystricket. Har dock hört att det fungerar så länge det är i frysen, sen när tyget är rumstempererat så kommer lukten tillbaka....?

Sista utvägen är väl annars att lägga det i blöt i en balja med ättiksprit, o lite vatten över natten
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 07:53   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ett annat bra knep är att fylla upp badkaret med riktigt hett vatten, och hänga upp ovanför.
Då försvinner oönskade dofter!
Jag har testat det på en kavaj som jag lånade ut, och fick tillbaks med en stark parfymdoft i.
Parfymdoften försvann efter några "behandlingar"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 10:21   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Ättika verkar funka!

Luktade inget när jag sniffade på tyget efter ättikstvätten.

Körde med vanligt tvättmedel efter och nu rullar den i torktumlaren.

Ska se hur den luktar när den är torr.

För info, om ngn annan vill prova, jag körde på halv maskin och ca 1,5dl ättikssprit i tvättbollen. Inget annat.

Sedan en vanlig tvätt.

Återkommer med slutliga resultatet.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 10:59   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Eldrök vet jag försvinner i värme. Torkskåpet över natten, typ.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 14:38   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det måste varit en ovanligt elak röklukt på lakanet. Vanlig tvätt i maskinen på 60-90 grader tar ju bort den. Lyckas du inte nu så vänta till vintern och häng ut det några dar eller veckor. Eller släng eländet

Har du nån granne som ska sanera mögel så lägg dit lakanet när dom ozonbehandlar.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 20:45   #9
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Ja, röklukten var inte att leka med. Det var så man baxnade när jag vecklade ut det...Skulle säga att det luktade om det som om det bott i ett hus/lägenhet som en storrökare bott i i 20 år...

Men, som sagt: ättiksspriten verkar ha löst problemet. Nu har eländet fått hänga ute i tre dygn på strecket i trädgården och lufta också. Kanske behöver det ev en duvning till med ättikan, vi får se...

Så ni som råkar ut för samma sak: testa ättika!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 21:30   #10
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Gick in o kollade på länken o dom rekomenderade även ättika för svett lukt o fläckar.
Jippi.. Nu ska sonens judo dräkt bli vit i ryggen igen.....
Men men inte heller det funkade fast att det både fick förbehandling o en tvätt med ättika.

Har provat allt känns det som. Vanish, ta bort, klorin o galltvål mm mm
Får ge upp o köpa en ny gi till kommande tävlingar.

Men ska ha i minnet Ättika till röklukt.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 14:20   #11
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Nefertari:
Vad roligt att det verkar fungera! Då skall jag också ta hand om mitt illaluktande tyg-fynd så småningom och testa ättiksprit på det också. De gamla husmorstipsen är inte så dumma alla gånger. Vad roligt att du berättade för oss om hur det gick.

Stenbeckan:
Vad synd att det inte fungerade på judo-dräkten. Då har tydligen även ättiksprit sina begränsningar.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 16:53   #12
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Citat:
stenbeckan skrev:
Gick in o kollade på länken o dom rekomenderade även ättika för svett lukt o fläckar.
Jippi.. Nu ska sonens judo dräkt bli vit i ryggen igen.....
Men men inte heller det funkade fast att det både fick förbehandling o en tvätt med ättika.

Har provat allt känns det som. Vanish, ta bort, klorin o galltvål mm mm
Får ge upp o köpa en ny gi till kommande tävlingar.

Men ska ha i minnet Ättika till röklukt.
Har du provat med Remol till judo-dräkten? Det brukar vara bra som avfärgningsmedel... http://herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/tv112_sv.pdf
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 17:12   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
stenbeckan skrev:

Har provat allt känns det som. Vanish, ta bort, klorin o galltvål mm mm
Får ge upp o köpa en ny gi till kommande tävlingar.

Men ska ha i minnet Ättika till röklukt.
Jag försökte få rent min mans ljusblåa keps från väl ingrott svett. När jag provade med galltvål så syntes det nästan ingen skillnad alls. Men när min man tog tag i galltvålen några veckor efter och testade så försvann allt. Tror han gnodde mer än jag...

Så kanske ett försök till med galltvålen kan hjälpa *håller tummarna*
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 17:31   #14
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
vill bara passa på att tipsa om att endel lukter försvinner om man förvarar föremålet i fråga tillsammans med kaffepulver (typ bryggkaffe ) i ett kaffefilter... kan ju vara bra om man inte kan tvätta det som stinker.
Vi fick ett linneskåp av min faster som jag hade tänkt att använda till linneskåp men hon hade haft doftpåsar i skåpet i åratal och jag tål inte parfym, några månader med kaffepulver i skåpet gjorde susen så nu kan jag använda skåpet som jag tänkt från början. Skåpet slutade lukta kaffe ganska omgående efter att jag tagit bort påsarna med kaffe och låtit dörrarna stå öppna nåt dygn.
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 17:53   #15
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Bönor eller snabbkaffe?

Har samma problem som du hade med ditt skåp. En skarp lukt av någon slags parfym el dyl. Undrar bara om du har "vanliga" kaffebönor eller snabbkaffe? Knasig fråga kanske, men, ja, man vill ju ha det rätta!
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons