Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-11-15, 19:18   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Att man kan bli så arg

Har suttit i över två timmar och försökt få ordning på den
4-trådiga overlocken på min nya HQ s15. Jag har sytt 1,5 tunika på den och skulle ställa om den till 3-trådig flatlock som jag överhuvudtaget inte fick att funka heller. Så då tänkte jag att jag struntar i det och trär maskinen till 4-trådigt igen så jag kan överkasta kanterna så syr jag upp den med tvillingnål på den vanliga maskinen istället men f-n vad det sket sig. Har trätt om den ett antal gånger och sett till så att trådarna ligger rätt i trådspänningsbrickorna och testat en miljon inställningar men inget funkar. det blir bara väldigt lösa öglor på undersidan och ingenting som liknar overlock alls. Vet att det inte är lätt att få hjälp när man inte sätter in en bild men jag var tvungen att få skriva av mig bland er som kan förstå en sånhär frustration och är det sedan någon som har råkat ut för samma sak och har lösningen så är det helt ok att trösta mig med detta innan jag gör mig olycklig och kastar ut den nya maskinen.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 20:16   #2
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Smile

Jag förstår dej fullkomligt jag "kastade" ut min bernette overlock när jag suttit med den i flera timmar och försökt trä eländet.Köpte mej en Babylock med luftträdning i stället, två tryck så är den trädd +nåltrådarna gjort på 3min. Gav bort min gamla till dottern så jag slapp den inte helt å hållet.
Det är inga tröstens ord för dej i nuläget men ställ rattarna på 0 borsta ur maskinen från alla trådar ta en kopp kaffe så lugnar du dej och börjar om från början.LYCKA TILL
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 20:22   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Har du provat med att byta nålar? Du kan ha böjt till någon av nålarna utan att det syns med blotta ögat. Vissa overlockar är känlsiga på det.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 21:16   #4
CamillaRH CamillaRH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 164
Jag fick också lösa öglor, men då hade jag inte dragit ner tråden ordentilgt mellan trådspänningsbrickorna. Värt att kolla.....
CamillaRH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 21:38   #5
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Hmmmm. Jag känner igen mej i det Du beskriver. Jag har en gammal Huskylock 535D som driver mej till vansinnets gräns så fort jag ska trä om den eller ändra någon inställning. Just nu är den trädd med två svarta och två vita trådar och syr fint och bra. Jag vågar inte röra den och trä den helt igenom med vit tråd som jag skulle behöva för ett par tunikor.

Så, jag har så gott som bestämt mej för att köpa en Janome 644 eller en HQ s15 för att få en mer problemfri overlock-tillvaro.Trodde nya maskiner inte är lika kinkiga som min gamla, men det kanske inte är så.

Ibland får man mixtra och mecka och till slut vet man inte vad det var som gjorde att det helt plötsligt blir en jämn och fin söm.

Håller en tumme för Dej att Du hittar problemet.
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 07:28   #6
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jaha då sitter man på jobbet och har minimalt och göra och känner bara att man skulle vilja vara hemma och gå ytterligare en match med overlocken. Har precis varit inne på Husqvarnas hemsida och kollat in trädningsguiden 14 gånger och det kan vara så att jag har "gått fel" i ett eller två steg (kommer dock aldrig att erkännas för maskinen). Så ikväll blir det till att lägga barnen halvsex och koka en stor termos kaffe och kavla upp ärmarna, byta nålarna ska jag göra ändå och rengöra den riktigt från ludd och sen ska här träs trådar - skam den som ger sig. Återkommer med fortsättningen i denhär historien.
Tycker bara att det är så tragiskt och att det inte ska behöva vara såhär när man tar sig i kragen och köper en ny maskin, då ska väl livet bli lättare och inte svårare????
Sen att Husqvarna aldrig varit bra på instruktionsböcker är ju en annan av mina uppfattningar men den tar vi en annan gång.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 08:05   #7
jennybroman jennybroman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 66
Känner också igen mig. Var jättenoga med att trä dem i rätt ordning enligt beskrivningen. Det hjälpte mig....oftast i alla fall
jennybroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 10:24   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag måste väl tacka min lyckliga stjärna för jag har en väldigt väluppfostrad overlockmaskin!

Lycka till!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 10:25   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Vad har du för overlock mariatherese?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 06:04   #10
NinR NinR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 51
Har suttit i precis samma sits som dig o velat kasta maskinen så långt den kommer....Min s15 krånglar som bara den när jag ska trä om den men jag har upptäckt att jag ofta har missat att trä de blå o gröna trådvägarna i fel ordning, speciellt vid sista momentet. Den verkar vara mkt kinkig just där.Sen har jag även upptäckt att trådrullarna går alldeles för lätt så tråden matas fram för fort. Detta ger ofta stora öglor i sömmen och den ser väldigt konstig ut. Jag har satt på näten på alla rullarna så nu syr den betydligt mkt bättre. Vet inte om detta kan lösa ditt problem men det är det som jag upptäckt hittills på min maskin.
MVH Nina
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 06:26   #11
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har ju ingen Husqvarna, jag har tidigare läst att många har upplevt att deras 936(?) varit väldigt känslig.

Jag har en femtrådig Singer. Den är väldigt robust. Jag hade aldrig sytt med overlock, köpte en sådan utan kurs eller handledning, använde bara instruktionsboken och har aldrig haft några problem.

Jag tycker inte det skall vara svårare! Det skall inte kräva timmar av finjusteringar och pill... då är det något som är fel och antagligen inte på användaren. Tänk om en maskin i en fabrik skulle bete sig på det viset!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 19:12   #12
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Har trätt om den IGEN och borstat ludd (hur mycket det nu kan bli efter 1,5 tunika som jag hunnit sy innan det började krångla) och satt på nät på trådrullarna men INGENTING funkar. Kolla in bilden, sömmen nederst på bilden är rätsidan och den överst är således avigsidan. Hur som haver liknar det kattskitt vilket som och det drar sig och trådarna går precis hur dom vill, rätt som dom syns på rätsidan så ligger den på avigan. Jag blir knäpp. Detta är nackdelen med att ha skickat efter en maskin (visserligen svensk sida men ändå), hade jag nu handlat hos den lokala handlaren hade han fått ett besök omgående imorgonbitti för nu är jag så trött på detta. Är det någon som kan ha en aning om vad som är fel eller ska jag behöva skicka tillbaka den? Det känns som något är fel.
Bifogade bilder
 
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 19:27   #13
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Ja jag kan ju tyvärr inte svar på vad det är som är fel, men det lutar ju åt att det verkar vara ett maskinellt fel.

Jag tycker nog det bästa vore om du kontaktade återförsäljare, för att se vad dom säger och hur de ställer sig till att kolla på din maskin.

Lycka till!
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 06:34   #14
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
De flesta butiker brukar ju erbjuda en utbildning på maskinen man köpt. Jag skulle gå till butiken och få hjälp att visa alla funktioner och inställningar på maskinen om jag vore dig.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 06:54   #15
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Baksidan är bara Monika att jag skickade efter den på symaskinswebbshoppen och det känns kymigt att gå till den lokala handlaren då. Vet ju själv vad jag hade tänkt om jag hade varit butiksinnehavare.
Idag ska jag maila symaskinswebbshoppen och se vad dom har att komma med. Fortsättning lär följa!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons