Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-25, 11:06   #31
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hej
Var och kollade i en symaskinsaffär igår och fick lite hjälp, jag fick även lära mig att overlockmaskinen inte klarar av vanlig raksöm mm. Då insåg jag att det vore bättre om jag köpte en vanlig symaskin istället. Blev visad en symaskin, Husqvarna Emerald 118 som klarade av overlockstygn.

Blev så svårt det här, antingen så köper jag en rejälare vanlig maskin, eller en budget maskin och en overlock Janome 744d.

Hur skulle ni göra?

Tacksam för hjälp
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 11:26   #32
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Hmm.. låter som om hon idag inte har någon maskin alls.
Själv så skulle jag i sådant fall först satsa på en bra vanlig symaskin och sedan köpa en overlock om behovet och intresset fanns.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 12:05   #33
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Det stämmer att hon inte äger någon vanlig maskin, hon har fått låna osv.

Hur mycket kostar en "bra" vanlig maskin?
Har ju helt snöat in mig på overlock nu, har inte en aning om vad man ska titta efter på en vanlig maskin.
Några idéer och tips på bra vanliga maskiner?

Mvh
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 12:22   #34
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Tror du inte att hon skulle uppskatta att få välja själv?

Annars kan jag rekommendera t.ex. Janomes Easy Jeans, eller deras dc3050 eller 4100 (jag har föregångaren Jubilée 85). Easy jeansen kostar nog runt 5000 (och den kan förstås finnas billigare i England).
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 12:48   #35
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Ett lite tips från en icke Janome frälst är att kolla in Brother. Kollade just nu på SMD att du kan få både en bra symaskin och en overlock till priset av 508 pund = 5588 kronor.

Jag har själv en 3034D overlock och är mycket nöjd med den, har haft en kombinerad overlock förut och jag kan säga att det är inget jag rekommendera till en nybörjare.

Jag har inte Innovis 10A själv, men jag har sytt på denna och den är en mycket lätt använd maskin och den är lite tyngre än en av mina favoriter inom Brother BC 2100.

Smaken är som baken som sagt, men jag tycker att du ska kolla in Brother maskinerna, de har lägre priser än Janome och du får mer på din maskin jämfört med just Janome.

Har själv haft Janome och har nu mera Bernina, Brother och Husqvarna.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 12:51   #36
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Håll tassarna borta från Berninas Bernette-serie bara (symaskinerna). Hade en sådan förut, inget att rekommendera. Den nyaste versionen kanske är bättre, men risken är att den inte är det. Jag skulle inte chansa på det iallafall.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 12:57   #37
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bernette är lågbudgetmaskin. (som med alla nya maskiner i dess prissegment)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 13:08   #38
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Håller med Madeluc.

Kolla in Brother, bra maskiner till bra pris.
Har själv Innovis30 samt 3034D overlocken, mycket nöjd med bägge två.
Hade tidigare en vanlig Husqvarna maskin men Brother slår den med hästlängder både vad det gäller sömmar/sömnad, enkelhet och valuta för pengarna.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 16:39   #39
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Post

Har tittat in Brothers innovy-is 10A. Tror att det kan bli en sådan, verkar vara bra (säger jag som inte kan något om symaskiner) =)
Tror att jag även kommer att beställa en janome 744d.

Någon som vet om frakten är per maskin eller om det är per order?

bästa hälsningar
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 18:34   #40
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Frakten är per order.
Bra att veta, är att just nu har sewingmachine direct i England leveransproblem när det gäller Janome maskiner, vet inte om det är löst än men finns en tråd om det nånstans.
Du kan ju maila eller ringa innan du lägger din order för att få reda på läget.
Annars kanske nån här vet läget som nu väntar på leverans därifrån och har beställt just Janome.

Lycka till med köpen.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 20:50   #41
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Det verkar vara något problem med Janome UK som inte vill sälja till sverige längre, själv håller jag på att fundera på om jag ska byta maskin eller bara vänta och hoppas :P
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 21:12   #42
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Usch.. Jag antar Janome i Sverige har gnällt. Att det skall vara såhär... Det är väl bättre att låta oss bestämma själv var vi vill köpa. Sedan är det självklart att vi måste gå till originallandet för garantiärenden, det är självklart.

Så typiskt, förbjuda istället för att göra det mer lockande att köpa lokalt.

Visserligen har jag inte tänkt mig köpa fler maskiner nu men det är ju tråkigt för er andra som tänkt köpa och kanske funderat på Janome. Kanske man ska fundera på Brother som är på ungefär samma nivå.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 20:16   #43
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hej
Det var ju typiskt att de skulle strula just nu,men av det jag läst så verkar det vara löst inom kort någon vecka eller två, huvudsaken är ju att jag får min beställning innan julafton =)

Det blir en Brother Innov-Is 10A och en Janome 744d.
Då man beställer Janome 744d så erbjuds man att köpa ett paket med tillbehör för £75

http://www.sewingmachines.co.uk/discjanaandb.htm

Är det något som är värt att ta, eller är det något som man kanske inte använder så mycket?
Jag är totalt okunnig och vet inte om det är något som man egentligen behöver.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig gällande åsikter om detta tillbehörspaket om det är värt eller ej.
Det blir lite drygt 900SEK extra och känner att det kanske drar iväg lite väl mycket rent ekonomiskt. Är det något som behövs?

Hittade även i någon annan tråd att Janome 744d såldes för £225
http://www.singermachines.co.uk/Mach...rlocker-70.htm
Ska se om man kan ha rätt till prisgarantin om man hänvisar till denna sida, någon som vet?

Tacksam för alla svar

Mvh
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 20:58   #44
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Fick ett mail av sewingmachinesdirect i dag angående konflikten. De säger att de i dagsläget inte vet om och när de kan leverera Janome till sverige. Janomes huvudkontor har fått klagomål från deras svenska kontor att engelska affärer säljer billiga maskiner till sverige. Så för närvarande är de förbjudna att leverera till sverige. Så du får avgöra själv om du vill chansa.

När det gäller tillbehörspaketet så beror det ju på vad man syr. Jag syr det mesta men använde i princip bara en pressarfot från det paketet som du skriver om. Så kanske ska du låta henne bestämma senare vad hon behöver för extratillbehör
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 22:06   #45
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tog pressarfötterna också, men i efterhand tycker jag att det inte var så nödvändigt. Man ska nog tänka på förhand, kommer jag verkligen använda dessa där fötterna ofta eller går det att sy utan dem?

Värdelöst det där med Janomes förbud. Det är så löjligt. Har de missat att vi är med i EU?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons